Facebook


Instagram

Trendindikatorn 2019:

Fler kvinnor på väg in i branschen


2019-08-16

 Sofie Persson, lastbilsförare, Forslunds Bulktransport AB i Gävle.
Bild: Alfred Runow
 Sofie Persson, lastbilsförare, Forslunds Bulktransport AB i Gävle.

Enligt TYAs färska rapport är behovet av lastbilsförare fortfarande rekordstort. En trend är att fler kvinnor väljer yrket.

Trycket på svenska transportbranschen är fortfarande högt. I TYAs årliga Trendindikator (se bifogad rapport) uppger 44 procent av de tillfrågade åkeriföretagen att de kommer att anställa det närmaste halvåret, ett behov på över 2 800 nya förare. På helåret bedöms behovet vara uppemot 6 000 förare. Efterfrågan är den näst högsta sedan 2010 och slås bara av 2018 års mätning.

– Vår långsiktiga bedömning kvarstår – att det behövs 50 000 lastbilsförare i Sverige de närmaste tio åren. Vi ser visserligen en tendens till avmattning, men från en extremt hög nivå, säger Lasse Holm, projektledare på Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd.


Kvinnor och män
Av landets lastbilsförare är i dag cirka 7 procent kvinnor. Högst andel kvinnliga förare finns i Jämtland/Västernorrland (10 procent). Lägst andel återfinns i Småland/Blekinge (5 procent). Under den senast tolvmånadersperioden har 7 153 förare rekryterats och av dessa var 860 kvinnor (12 procent).

– De senaste tre åren har vi sett en försiktig ökning av kvinnor som kör lastbil, men tittar man på gymnasieskolans transportutbildning är trenden tydlig, där utgör kvinnor i dag närmare 25 procent av eleverna, säger Lasse Holm.

Lindströms Transport i Luleå är ett företag som jobbar aktivt med jämställdhet. Ann Liljeholm är Driftchef och välkomnar utvecklingen med fler kvinnor i branschen.

– Det är otroligt roligt och välbehövligt. Hos oss gör vi ingen skillnad på om du är kille eller tjej, om du är fysiskt stark eller inte. Det ska finnas förutsättningar att klara jobbet oavsett.


Utbildning och efterfrågan
Under 2019 utbildas runt 3 000–3 500 nya lastbilsförare. Flera gymnasieskolor har ökat antalet platser och regeringen har avsatt medel till Komvux förarutbildning, samtidigt har Arbetsförmedlingen dragit ner på antal platser.

– För att klara tillgång och efterfrågan behövs sammanlagt 4 000 utbildningsplatser. Tyvärr har Arbetsförmedlingens utbildningar haft stora problem med kvaliteten, vilket gör att vissa deltagare riskerar att inte bli anställningsbara i slutändan, säger Lasse Holm.

Bristen på förare är en viktig fråga för samhället då transporterna är helt avgörande för industri och handel.

– När det saknas chaufförer kan åkerierna inte utnyttja alla sina bilar. Om tillverkningsindustrin inte får sina leveranser i tid kan det leda till minskad produktivitet och i förlängningen en stagnerad ekonomi, säger Lasse Holm.



Källa: TYA


Skriv ut





Green Cargo satsar på low-codeutveckling i samarbete med OutSystems

Allt fler verksamheter i Norden ser low-code som en hjälp att öka takten i sin digitala förändringsresa. Logistikexperten Green Cargo utvecklar nu sina första applikationer...

Läs mer
Vattenfall


Nytt svensk-indiskt samarbete om trafiksäkerhet

Varje år sker mer än 150 000 trafikrelaterade dödsolyckor i Indien. Nu går...

Läs mer
Maxi Grip


Kraftsamling för säkrare fyrhjulingar och mopedbilar

Antalet fyrhjulingar och mopedbilar ökar. Tyvärr gör även olyckorna det. Fö...

Läs mer
Zugol 550
ABB laddar Volvobussar.

ABB ny medlem i ElectriCity

I Göteborg arbetar 16 aktörer från industri, forskning och samhälle...

Läs mer
Henrik Sjögren, trafikskadespecialist.

Elever på Transportgymnasiet i Sundsvall bjuds på trafiksäkerhetsutbildning och halkbanekörning

Vanliga orsaker till lastbilsolyckor är den mänskliga faktorn och yrkesförare har...

Läs mer


Mest lästa


















Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se