Facebook


Instagram

FlixBus optimistiska inför det nya året


2021-01-15

FlixBus dubbeldäckare.
Bild: FlixBus
FlixBus dubbeldäckare.

Det gångna året medförde många utmaningar och förändringar för Europas största expressbussföretag FlixBus. Stängda gränser och lokala restriktioner resulterade i att antalet resenärer minskade globalt med nästan femtio procent under 2020. Ett resultat som gjorde att moderbolaget FlixMobility valde att tillfälligt stänga ner stora delar av sin buss och tågtrafik. Även i Sverige reducerades nätverket kraftigt men trots den rådande Covid-19 pandemin lyckades FlixBus Sverige hålla trafiken igång under hela året.


– Att planera linjetrafik under pandemin har varit en utmaning, säger Peter Ahlgren, VD för FlixBus Norden, och fortsätter:
– Under normala förutsättningar vet vi när våra resenärer vill resa, men 2020 har varit allt annat är normalt. Att vi, tillsammans med våra busspartners, har kunnat reagera snabbt och planera om trafiken har varit nyckeln till framgång och resulterat i att vi kunnat hålla trafiken igång. Vi är oerhört tacksamma över våra busspartners engagemang då pandemin har drabbat dem hårt.

Trots reducerad trafik och förändringar i resmönstren så ser FlixBus ljust på framtiden.

– Vi vet att det finns en längtan och ett behov av att kunna resa som förr och vi hoppas därför att vi snart ska kunna erbjuda våra kunder samma utbud och service som innan pandemin. Vi kommer fortsätta att vara ett miljövänligt och prisvänligt transportalternativ även i framtiden, fortsätter Peter Ahlgren.


FlixBus expanderar under 2021
Året som gått har inte bara kantats av utmaningar. I höstas skrev FlixBus kontrakt med Hector Rail vilket innebar att de senarelagda planerna att expandera tågtrafik till Sverige under namnet FlixTrain nu blir verklighet under 2021. Sverige blir således FlixTrains första expansion utanför hemlandet Tyskland. Den första tåglinjen kommer att gå mellan Göteborg och Stockholm. Något officiellt lanseringsdatum har ännu inte tillkännagivits.

– Tågtrafik är en viktig del i ett klimatsmart resande. När vi på sikt återgår till det nya normala efter pandemin så tror vi att antalet tågpendlare kommer att öka då flyget troligtvis inte har hunnit återhämta sig. FlixTrain kommer då att kunna erbjuda resenärer ett prisvänligt alternativ i förhållande till sina konkurrenter, avslutar Peter Ahlgren.


Global hållbarhet
Trots ett utmanande år fortsätter FlixMobility att hålla fast vid sina hållbarhetsmål om att bli helt klimatneutralt till år 2030. FlixMobility erbjuder bland annat sina passagerare möjligheten att klimatkompensera sin resa. Globalt valde 6,5 procent av passagerarna att frivilligt CO2- kompensera under 2020 vilket motsvarade över 7 ton koldioxid. Detta visar att även under en pågående pandemi så är miljön en viktig fråga för FlixMobility-resenärer. På järnvägarna är FlixMobility redan koldioxidneutrala då alla FlixTrain-tåg körs med 100 procent grön el. Sedan 2018 har FlixBus även drivit ett pilotprojekt om att bli världens första eldrivna expressbussföretag. Pilotprojektet har testats i Frankrike, Tyskland och USA.



Källa: FlixBus


Tipsa en vn Skriv ut



Kross- och grusprodukter körs i släpet.
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska klimatavtrycket från ballasttransporter. Tillsammans med vår transportpartner Märsta Fö...

Läs mer
Zinga
På uppdrag av Gävle kommun ska Svevia sanera den förorenade marken vid det tidigare Kopparfors sågverk i Norrsundet.  

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

På uppdrag av Gävle kommun ska Svevia sanera den förorenade marken vid det tidigare...

Läs mer
Ulefos
Del av industrispåret i Kristinehamn. 

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Under sommaren 2025 genomför Kristinehamns kommun en omfattande upprustning av...

Läs mer

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se