Facebook


Instagram

Innovativa lösningar för ståltrafiken


2020-11-20

De nya vagnarna.
Bild: Green Cargo
De nya vagnarna.

Ett teknikskifte pågår för vagnar och lastbärare till systemtransporterna för SSAB mellan Luleå och Borlänge samt Borlänge och Oxelösund. Sammanlagt 40 nya vagnar är inhyrda från vagnbolaget Wascosa. Vagnarna, som byggs av godsvagnstillverkaren Tatravagónka i Slovakien, kommer ha skivbromsar som innebär tystare tåg, större flexibilitet i vagnanvändandet, ökad säkerhet i vinterförhållanden och minskat underhållsbehov.

Just nu pågår montage på Green Cargos verkstad i Eskilstuna av en ny typ av lastbärare på vagnarna, som är avsedda för att transportera stålämnen. Det är en kassett som kan monteras på olika typer av vagnar och har testats på den så kallade Vikingvagnen, i södra omloppet mellan Borlänge och Oxelösund under en tid, med gott resultat. Kassettlösningen innebär möjlighet till större flexibilitet i vagnanvändandet eftersom andra vagnar än vanliga stålämnesvagnar kan användas i ståltransporterna. Vagnarna i ståltågen kan vid behov också användas för andra godstyper. Det går även att ställa en container på vagnen för exempelvis skrottransporter.

– Den största teknikutvecklingen i sammanhanget står bromstekniken på de nya vagnarna för. Istället för bromsblock används skivbromsar. Det innebär att vi använder en teknik som uppfyller EU-kraven på tysta godsvagnar och helt kommer ifrån problematiken med övergång från gjutjärnsblock till block av komposit som har sämre bromsförmåga, säger Erik Hedlund, säkerhetsutvecklare.

Skivbromsade vagnar är en beprövad teknik som Green Cargo har egen drifterfarenhet av sedan tidigare, bland annat i NRE-tågen mellan Narvik och Oslo sedan snart ett år tillbaka. Erfarenheterna är mycket goda och skivbromsarna upplevs bättre än blockbromsade vagnar, inte minst under vinterförhållanden. Bromsarna har egenskaper som gör att is och snö på boggierna inte får samma negativa konsekvenser som för boggier med traditionella bromsar som har många rörliga delar. Det har även förekommit några skivbromsade vagnar i ståltrafiken sedan några år, också det med goda resultat.

Ytterligare en innovation som testas är en coating, som boggierna beläggs med. Det ska motverka att snö och is växer till på underredena under vinterförhållanden, något som annars vållar problem, både i drift och i ökat underhållsbehov av materielen.

Green Cargos kundansvarige för SSAB, Carl Stjärnesund, berättar hur förändringarna kommer att påverka ståltrafiken och samarbetet med SSAB:

– Tillsammans med SSAB valde vi inför innevarande avtalsperiod att göra denna satsning där vi nu i ordinarie trafik får möjligheten att under en längre period noggrant utvärdera dessa vagnar med avseende på kostnadseffektivitet, driftkvalitet och tillgänglighet. Dessutom är hela modullösningen mycket intressant och vi ser stora möjligheter att öka affärsnyttan tack vare den ökade flexibiliteten.

Dan Nordqvist, ansvarig för SSAB:s järnvägstrafik, vilka förväntningar har du på de nya vagnarna?
– Vi har stora förväntningar på dessa vagnar och med den driftutvärdering som vi är överens om med Green Cargo, kan vi nu lägga en erfarenhetsgrund för ett beslut om ett större framtida teknikskifte på hela vagnflottan för ståltransporterna. Det kommer att vara några lärorika år som kommer att ge oss alla insikt i olika broms- och vagntekniker.

Bjarke Raaby, fordonsingenjör på Vagnenheten, du är djupt involverad i introduceringen av de nya vagnarna. Vad ser du som de största fördelarna med den nya tekniken?
– Det finns flera stora fördelar. Vi går nu in i ett omfattande uppföljningsprogram där vagnarna går i full trafik runt kommande årsskifte. Förhoppningen är att programmet styrker att vi kommer se färre hjulskador, billigare underhåll och en stabilare drift med de här vagnarna.



Källa: Green Cargo


Tipsa en vn Skriv ut





Nordic Mobility Expo lanserar nytt fokusområde: e-Automotive – framtidens elektrifierade fordon i centrum

Elektrifieringen av fordonsflottan är en av de största omställningarna inom transport och mobilitet. För att möta det ökade intresset lanserar Nordic Mobility Expo nu...

Läs mer
Zinga
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt...

Läs mer
Ulefos
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska...

Läs mer

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se