Facebook


Instagram

LKAB och Inlandsbanan i samarbete avseende hållbara godstransporter


2019-11-08

<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\
Bild: Therese Fanqvist
Inlandsbanan som en fossilfri transportled för kalk och makadam mellan Orsa och Gällivare

Genom ett nytt pilotprojekt avser LKAB och Inlandsbanan genomföra en gemensam satsning på hållbar godstransport genom Norrlands inland. I en avsiktsförklaring planerar bolagen att utreda en ny, fossilfri kalk- och makadamtransport mellan Orsa och Gällivare och avser att på sikt utreda en utfasning av dagens dieseldrivna lok från godstransporten.

Som central transportled för tungt gods genom halva Sverige kan Inlandsbanan spela en integrerad roll i klimatomställningen och i arbetet för hållbar godsindustri. Genom ett nytt samarbete med LKAB avser Inlandsbanan nu utreda möjligheterna för miljövänlig transport av kalk och makadam med hjälp av fossilfritt bränsle.

Inlandsbanans avsikt med pilotprojektet är att verifiera bärigheten och kapaciteten för kalk- och makadamtransport på järnvägssträckan mellan Orsa och Gällivare, och att se över möjligheterna att driva dessa transporter med hjälp av fossilfritt bränsle.

Under 2020 kommer tester av godstransporter att genomföras och analyseras. För det fall att utfallet är positivt ser LKAB möjligheter för ett mer långsiktigt samarbete. Bolaget har även intresse av att på sikt helt fasa ut dagens dieseldrivna terminallok och att ersätta dessa med CO2-fria terminallok i sin verksamhet.

I ett uttalande uttrycker Jan Lundgren, logistikchef på LKAB, sin tillförsikt inför samarbetet:
”Det här är ett viktigt steg framåt i satsningen på hållbar godstransport. För att nå ända fram i klimatarbetet måste utsläpp i gruvor och förädling minskas, men vi måste även säkerställa att våra transporter är hållbara och tillförlitliga. Genom samarbetet kan vi tillsammans med Inlandsbanan finna nya alternativa lösningar för klimatsmarta godstransporter.” 




Källa: Inlandsbanan


Skriv ut



Batterierna laddas på &Ouml;n i Limhamn.
Batterierna laddas på Ön i Limhamn.

Skånetrafiken tar hållbarhetsarbetet ett steg längre

Skånetrafiken ställer successivt om sin bussflotta till förnybar eldrift, vilket minskar klimatutsläppen med 90 procent jämfört med bussar med förbrä...

Läs mer
Vattenfall

Volvo Bussar demonstrerar elektrisk autonom lösning i bussdepå

För första gången har Volvo Bussar visat potentialen för självkö...

Läs mer
Maxi Grip


Allt fler väljer alternativa bränslen – Värmlands första tankstation med flytande gas öppnas i Karlstad

Det nordiska nätverket av tankstationer med flytande gas fortsätter att expandera i och...

Läs mer
Zugol 550


Volvo startar försäljningen av eldrivna lastbilar för stadstransporter

Nu börjar Volvo sälja Volvo FL Electric och Volvo FE Electric i Sverige och andra utvalda...

Läs mer


Green Cargo etablerar ramverk för grön finansiering

Green Cargos målsättning är att huvuddelen av ny finansiering ska klassas som...

Läs mer


Mest lästa


















Pacetell
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se