Facebook


Instagram

LKAB och Inlandsbanan i samarbete avseende hållbara godstransporter


2019-11-08

<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\
Bild: Therese Fanqvist
Inlandsbanan som en fossilfri transportled för kalk och makadam mellan Orsa och Gällivare

Genom ett nytt pilotprojekt avser LKAB och Inlandsbanan genomföra en gemensam satsning på hållbar godstransport genom Norrlands inland. I en avsiktsförklaring planerar bolagen att utreda en ny, fossilfri kalk- och makadamtransport mellan Orsa och Gällivare och avser att på sikt utreda en utfasning av dagens dieseldrivna lok från godstransporten.

Som central transportled för tungt gods genom halva Sverige kan Inlandsbanan spela en integrerad roll i klimatomställningen och i arbetet för hållbar godsindustri. Genom ett nytt samarbete med LKAB avser Inlandsbanan nu utreda möjligheterna för miljövänlig transport av kalk och makadam med hjälp av fossilfritt bränsle.

Inlandsbanans avsikt med pilotprojektet är att verifiera bärigheten och kapaciteten för kalk- och makadamtransport på järnvägssträckan mellan Orsa och Gällivare, och att se över möjligheterna att driva dessa transporter med hjälp av fossilfritt bränsle.

Under 2020 kommer tester av godstransporter att genomföras och analyseras. För det fall att utfallet är positivt ser LKAB möjligheter för ett mer långsiktigt samarbete. Bolaget har även intresse av att på sikt helt fasa ut dagens dieseldrivna terminallok och att ersätta dessa med CO2-fria terminallok i sin verksamhet.

I ett uttalande uttrycker Jan Lundgren, logistikchef på LKAB, sin tillförsikt inför samarbetet:
”Det här är ett viktigt steg framåt i satsningen på hållbar godstransport. För att nå ända fram i klimatarbetet måste utsläpp i gruvor och förädling minskas, men vi måste även säkerställa att våra transporter är hållbara och tillförlitliga. Genom samarbetet kan vi tillsammans med Inlandsbanan finna nya alternativa lösningar för klimatsmarta godstransporter.” 




Källa: Inlandsbanan


Skriv ut



Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken, och Bahez Rashid, affärschef för Nobina Extratrafik, skakar hand efter att ha undertecknat avtalet som ger Nobina i uppdrag att ansvara för Skånetrafikens planerade tågersättningstrafik.
Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken, och Bahez Rashid, affärschef för Nobina Extratrafik, skakar hand efter att ha undertecknat avtalet som ger Nobina i uppdrag att ansvara för Skånetrafikens planerade tågersättningstrafik.

Nobina vinner upphandling om tågersättning för Skånetrafiken

Genom sex län och under sex år, med möjlighet till förlängning på 2 år, kommer Nobina i samarbete med Skånetrafiken att ansvara för all planerad...

Läs mer
Vattenfall

Tung lastbilstrafik begränsas i Uppsala

Tidsbegränsningen av tung lastbilstrafik avser det markerade området.

Gatu- och samhällsmiljönämnden har beslutat att införa tidsstyrning av tung...

Läs mer
Maxi Grip

Så många västsvenskar reste kollektivt 2019

Under 2019 ökade resandet med kollektivtrafik i Västsverige med fem procent. Totalt gjordes 355 miljoner resor.

Allt fler får upp ögonen för hållbart resande. Under 2019 gjordes 355...

Läs mer
Zugol 550
Trendbrottet:

Biltrafiken i Stockholm minskar – både i innerstad, ytterstad och på det statliga vägnätet

Linjediagram som redovisar trafiken i Stockholms kommun 2012-2019.

Färska siffror för 2019 som presenteras i verksamhetsberättelsen för Stockholms...

Läs mer

Så mycket ökade resandet med SL under 2019


SL gick in i 2020-talet med fler resenärer än någonsin. Statistik för 2019...

Läs mer


Mest lästa


















Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se