Facebook


Instagram

Miljövinster när Fiskarheden börjar transportera på nyöppnade Västerdalsbanan


2019-08-15

Den 20 augusti invigs den nya Västerdalsbanan på upprustade virkesterminalen i Malungsfors med pompa och ståt. Bland annat kommer infrastrukturminister Thomas Eneroth vara på plats tillsammans med investerarna, där Fiskarheden är en viktig delägare och initiativtagare. Direkt efter invigningen startar Fiskarheden upp sina tågtransporter på Västerdalsbanan.


Olle Larsson, initiativtagare till och vd på Fiskarheden är mycket glad över att tågen ska igång i augusti:
– Att kunna transportera sågverksflis, biobränsle och så småningom sågade trävaror på järnväg innebär ett klimatsteg helt i linje med våra miljömål. Vi räknar med att koldioxidutsläppen på sikt minskar till en femtedel när vi transporterar på tåg jämfört med lastbil, alltså får vi bort 80% av utsläppen för den godsmängd vi kan transportera med tåg. På sikt kan det innebära en minskning med 75 lastbilar i veckan.

Västerdala Terminal och Järnvägsspår AB startades upp 2015 och ägs till 80 % av Fiskarheden och Malung-Sälens kommun. Idén var att iordningställa virkesterminalen i Malungsfors för godstransporter på Västerdalsbanan samt rusta upp järnvägsspåret mellan Malung och Malungsfors. Sommaren 2017 påbörjades upprustning av timmerterminalen som nu står klar.

– Terminalen kommer att sysselsätta fyra personer på sikt. Dessutom kan mer arbetskraft snart behövas, nu när transportmöjligheterna ökar och vi kan satsa mer på biobränslet, berättar Olle Larsson som redan har nya visioner.

Totalt har det investerats runt 100 miljoner kronor för att projektet skulle vara möjligt. Trafikverkets upprustning av banan Malung-Rågsveden var en förutsättning och Naturvårdsverket har, genom det lokala investeringstödet Klimatklivet, investerat i upprustning av sträckan Malung-Malungsfors. Även Malung-Sälens kommun har bidragit liksom Fiskarheden, Malungs Jordägare, Lima-och Transtrands Besparingsskogar samt Mellanskog har på olika sätt investerat i projektet. Men investeringarna kan snart betala tillbaka sig i form av sparad miljö och minskade kostnader för leveranser.

– Kostnadsbesparingar ger oss möjlighet till fler smarta investeringar, nya affärsmöjligheter och ökad produktion. Allt detta gör att vi kommer bidra till en levande landsbygd – något som vi verkligen värnar om, säger Olle Larsson.

Fakta – miljövinster ur Fiskarhedens perspektiv:
• Minskad användning av fossila bränslen genom att lastbilstransporter ersätts med tåg
• Minskning av CO2 ner till en femtedel med transport på tåg
• På sikt kan 75 lastbilar per vecka ersättas med tåg
• Minskad energiåtgång och effektivare transporter
• Minskat utsläpp av kväveoxiderna NO och NO2 (NOx)
• Minskade utsläpp av andra miljöskadliga partiklar från motorolja, avgaser, asfalt o dyl



Källa: Fiskarheden


Tipsa en vn Skriv ut



Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt – utbyggnaden av den nya tunnelbanan. Markus Liljekvist, projektingenjör på Skanska, berättar...

Läs mer
Zinga
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Ulefos
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se