Facebook


Instagram

Nu rullar den självkörande lastbilen på allmän väg


2019-05-21

Robert Falck, grundare och vd för Einride, DB Schenkers vd Jochen Thewes och Mats Grundius, vd för DB Schenker Cluster Sweden, Denmark, Iceland.
Bild: DB Schenker
Robert Falck, grundare och vd för Einride, DB Schenkers vd Jochen Thewes och Mats Grundius, vd för DB Schenker Cluster Sweden, Denmark, Iceland.

Världspremiären skedde den 15 maj.
Bild: DB Schenker
Världspremiären skedde den 15 maj.

Nu rullar den första T-poden vid DB Schenkers anläggning i Jönköping, en hyttlös, eldriven, självkörande lastbil utvecklad av Einride.
– Det är ingen lång sträcka, men det är ett första steg som kommer att revolutionera delar av vår bransch, säger Mats Grundius, vd för DB Schenker Cluster Sweden, Denmark, Iceland.

T-poden, det självkörande fordonet, trafikerar en sträcka mellan två av DB Schenkers anläggningar i Jönköping. Den totala sträckan är cirka 300 meter, varav cirka 100 är på allmän väg.

– Det är viktigt att gå långsamt fram. Det här är en möjlighet att skaffa oss kunskap om ny teknologi och är ett steg mot vår omställning till ett hållbart transportsystem. Elektrifiering och automation är definitivt framtiden och vi vill vara en del av den teknikutvecklingen och se vilka möjligheter och utmaningar som den bär med sig, säger Mats.

I samband med att DB Schenker och Einride redogjorde för sina planer att introducera ett självkörande fordon väcktes en del oro i chaufförsleden att deras jobb skulle försvinna.

– Det är verkligen inte så jag ser det. För det första måste vi ha utbildade chaufförer som övervakar fordonen och kan ta över kontrollen av dem om det behövs. Jag ser framtidens fjärrchaufförer som en del av ett team som jobbar i ett kontrollrum där T-podar övervakas och har beredskap för att ta över styrningen då situationen kräver det. För det andra har jag svårt att se att ett sådant fordon skulle kunna utföra distributionstrafik där själva framförandet av fordonet bara är en liten del av arbetsinnehållet, säger Mats.

Som det är nu finns potentialen i att använda T-poden i trafik mellan DB Schenkers terminaler och lager i landet där egen personal lastar fordonet i ena ändan och lossar det i den andra, det vill säga mellan kända lastnings- och lossningsställen.

T-podarnas främsta användningsområden, i alla fall i det korta perspektivet, är i mindre komplexa trafikmiljöer som till exempel på motorväg utan mötande trafik.

– Nästa steg för oss skulle kunna vara att prova T-poden på en längre sträcka – exempelvis mellan våra terminaler i Jönköping och Borås. Det är en möjlighet för oss att optimera vår internlogistik mellan våra anläggningar över hela Sverige. Ju fler punkter vi kan binda samman på detta vis, ju effektivare kan vi bli.

Att T-poden är eldriven ger minskade utsläpp och buller – men att den är självkörande ska förhoppningsvis även bidra till en ökad trafiksäkerhet.

– De flesta trafikolyckor som sker idag orsakas av den mänskliga faktorn. T-poden har omfattande säkerhetssystem som ska förhindra att något oförutsett händer, men jag är inte så naiv att jag tror att alla olyckor kommer att upphöra helt.

4 snabba: T-pod
Lastkapacitet: 15 standardpallar vilket motsvarar 15 kvadratmeter.
Längd: Cirka 7 meter.
Vikt: 20 ton med full last.
Batteri: Batteriets kapacitet är 200kWh. En laddning räcker för 20 mil.



Källa: DB Schenker


Skriv ut



Elcyklar i elfordonspooler kan minska bilanvändning i städer

Det finns flera anledningar till varför det är viktigt att förtätningen av innerstäder följs av betydande insatser för minskad bilanvändning. 

Elcyklar i elfordonspooler har potential att minska användningen av bil i städer, men då krävs fler användare och väldimensionerade pooler. Det visar resultatet i en...

Läs mer
Vattenfall

Nu startar biogasleveranserna i Odensbacken

Ramptankning i Odensbacken.

Från och med igår söndag kan Svealandstrafikens bussar tanka biogas på den...

Läs mer

Fler och grövre fortkörningar bland yrkesförare

För tredje året i rad har Folksam genomfört hastighetsmätningar av...

Läs mer
Per Strömberg, vd ICA Gruppen.

ICA Gruppens vägtransporter fossilfria senast 2030

Senast 2030 ska vägtransporter inom alla ICA Gruppens svenska bolag vara fossilfria. I...

Läs mer

Goat Fuels väljer Triboron till bränsle för extremracing

Daniel Hultman, VD för Goat Fuels.

Goat Fuels, en utvecklare och producent av etanolbaserade racingbränslen, började under...

Läs mer
 Sofie Persson, lastbilsförare, Forslunds Bulktransport AB i Gävle.

Trendindikatorn 2019:

Fler kvinnor på väg in i branschen

Enligt TYAs färska rapport är behovet av lastbilsförare fortfarande rekordstort. En...

Läs mer

Elbussar börjar köra på fyra linjer i Ale

Under augusti börjar fem elbussar att köra i Ale.

Västtrafiks storsatsning på elbussar kommer nu till Ale. Fem elbussar börjar under...

Läs mer


Mest lästa



















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se