Facebook

Instagram

Nu rullar den självkörande lastbilen på allmän väg


2019-05-21

Robert Falck, grundare och vd för Einride, DB Schenkers vd Jochen Thewes och Mats Grundius, vd för DB Schenker Cluster Sweden, Denmark, Iceland.
Bild: DB Schenker
Robert Falck, grundare och vd för Einride, DB Schenkers vd Jochen Thewes och Mats Grundius, vd för DB Schenker Cluster Sweden, Denmark, Iceland.

Världspremiären skedde den 15 maj.
Bild: DB Schenker
Världspremiären skedde den 15 maj.

Nu rullar den första T-poden vid DB Schenkers anläggning i Jönköping, en hyttlös, eldriven, självkörande lastbil utvecklad av Einride.
– Det är ingen lång sträcka, men det är ett första steg som kommer att revolutionera delar av vår bransch, säger Mats Grundius, vd för DB Schenker Cluster Sweden, Denmark, Iceland.

T-poden, det självkörande fordonet, trafikerar en sträcka mellan två av DB Schenkers anläggningar i Jönköping. Den totala sträckan är cirka 300 meter, varav cirka 100 är på allmän väg.

– Det är viktigt att gå långsamt fram. Det här är en möjlighet att skaffa oss kunskap om ny teknologi och är ett steg mot vår omställning till ett hållbart transportsystem. Elektrifiering och automation är definitivt framtiden och vi vill vara en del av den teknikutvecklingen och se vilka möjligheter och utmaningar som den bär med sig, säger Mats.

I samband med att DB Schenker och Einride redogjorde för sina planer att introducera ett självkörande fordon väcktes en del oro i chaufförsleden att deras jobb skulle försvinna.

– Det är verkligen inte så jag ser det. För det första måste vi ha utbildade chaufförer som övervakar fordonen och kan ta över kontrollen av dem om det behövs. Jag ser framtidens fjärrchaufförer som en del av ett team som jobbar i ett kontrollrum där T-podar övervakas och har beredskap för att ta över styrningen då situationen kräver det. För det andra har jag svårt att se att ett sådant fordon skulle kunna utföra distributionstrafik där själva framförandet av fordonet bara är en liten del av arbetsinnehållet, säger Mats.

Som det är nu finns potentialen i att använda T-poden i trafik mellan DB Schenkers terminaler och lager i landet där egen personal lastar fordonet i ena ändan och lossar det i den andra, det vill säga mellan kända lastnings- och lossningsställen.

T-podarnas främsta användningsområden, i alla fall i det korta perspektivet, är i mindre komplexa trafikmiljöer som till exempel på motorväg utan mötande trafik.

– Nästa steg för oss skulle kunna vara att prova T-poden på en längre sträcka – exempelvis mellan våra terminaler i Jönköping och Borås. Det är en möjlighet för oss att optimera vår internlogistik mellan våra anläggningar över hela Sverige. Ju fler punkter vi kan binda samman på detta vis, ju effektivare kan vi bli.

Att T-poden är eldriven ger minskade utsläpp och buller – men att den är självkörande ska förhoppningsvis även bidra till en ökad trafiksäkerhet.

– De flesta trafikolyckor som sker idag orsakas av den mänskliga faktorn. T-poden har omfattande säkerhetssystem som ska förhindra att något oförutsett händer, men jag är inte så naiv att jag tror att alla olyckor kommer att upphöra helt.

4 snabba: T-pod
Lastkapacitet: 15 standardpallar vilket motsvarar 15 kvadratmeter.
Längd: Cirka 7 meter.
Vikt: 20 ton med full last.
Batteri: Batteriets kapacitet är 200kWh. En laddning räcker för 20 mil.



Källa: DB Schenker


Skriv ut



Ericsson och RISE samarbetar för morgondagens digitala samhälle

Ericsson och forskningsinstitutet RISE har tecknat samarbetsavtal om ett långsiktigt strategiskt samarbete för att stärka forskningen och innovationskraften hos båda parterna. I...

Läs mer

Fjärrstyrning av autonoma fordon möjligt tack vare 5G-nätet

Keolis monter under UITP 2019.

Under internationella kollektivtrafikmässan UITP som hölls i Stockholm 9-12 juni visade...

Läs mer


Självkörande Veras första uppdrag går mellan ett logistikcenter och en hamn

Volvo Lastvagnars elektriska, uppkopplade och självkörande fordon Vera ska ingå i...

Läs mer
Det är viktigt att säkra lasten för att undvika skadat gods eller i värsta fall personskador. Här är det Nicklas Jansson som lastsäkrar.

Ny branschnorm ska hjälpa förare lastsäkra rätt

Sveriges nya regler för lastsäkring skapar oro i transportbranschen. Nu har TYA ...

Läs mer


Nya NXT tar stadstransporter till en ny nivå

Välkomna in i framtiden med NXT! Scanias nya batterielektriska självkörande...

Läs mer

Chalmerspris till nytt sätt att mäta Göteborgsluften

Elbussen på linje 55 har under våren använts som mobil mätstation för partiklar i Göteborgsluften.

Hur kan luftkvaliteten i Göteborg mätas på ett effektivare och billigare sätt?...

Läs mer


Så ska utsläppen från bensin och diesel minska

Nya reduktionsnivåer och fortsatt skattebefrielse för höginblandade biodrivmedel....

Läs mer
Elbussarna börjar rulla i Uddevalla den 17 juni. Förhandsvisningen sker den 11 juni.

Storsatsning på elbussar börjar i Uddevalla

Den 17 juni börjar Västtrafik att köra elbussar i Uddevalla. Det är fyra bussar...

Läs mer


Mest lästa



















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se