Facebook

Instagram

Nu ska SL:s biljettkontrollanter bära kameror


2018-11-20

Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och styrelseordförande i SL.
Bild: Moderaterna i Stockholms läns landsting
Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och styrelseordförande i SL.

SL påbörjar nu ett test med att utrusta biljettkontrollanter med kroppsburna trygghetskameror – något som tidigare framgångsrikt testats av ordningsvakter. I det första pilotprojektet kommer tolv kontrollanter under två månaders tid att bära kroppskameror. Syftet är att minska förekomsten av hot och våldssituationer riktat mot biljettkontrollanter samt att bättre identifiera plankare och bistå polisen i det brottsuppklarande arbetet.

– Vi gör detta för en viktig yrkesgrupp i en tyvärr allt för ofta otrygg arbetsmiljö. De är riktiga hjältar, därför vill vi ge dem ett konkret verktyg för att bättre kunna identifiera fusk- och tjuvåkare samt ge biljettkontrollanterna ännu ett skyddsverktyg för egen del, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och styrelseordförande i SL.

– Vi vill med detta ta ytterligare ett steg fram i trygghetsarbetet. Men vi vill också göra fler insatser. Det handlar om utökad kamerabevakning utanför stationsentréer, att testa live-uppkopplade kameror i bussarna liksom att stärka lagskyddet för dem som jobbar i kollektivtrafiken, avslutar Kristoffer Tamsons.

Syftet med kamerorna är att

  • Säkerställa att det är rätt person som får tilläggsavgiften om en resenär ertappas med att resa utan en giltig biljett. Genom att filma personen som ertappas går det att säkerställa att personen inte använder sig av någon annans personuppgifter.
  • Förebygga att hotfulla situationer uppkommer i samband med biljettkontroller.
  • Underlätta en eventuell utredning i efterhand om det uppstått en hotfull situation.
  • Kunna bistå polisen i det brottsuppklarande och brottsbekämpande arbetet.

 

Funktioner på och behörighet till kamerorna

Det är användaren själv som styr när kameran spelar in och vad som spelas in genom att styra kameran manuellt. Med anledning av detta innefattas kameran ej av tillståndsplikt enligt den nuvarande kameraövervakningslagen. Kamerorna är ungefär lika stora som en mobiltelefon och bärs antingen runt halsen eller på biljettkontrollanternas uniform.

Kameran ska även kunna ta upp ljud, vilket möjliggör bevisning och dokumentation kring ex ”Hot mot tjänsteman” till skillnad från de kamerorna som sitter i bussar/tåg som ej har ljudupptagning. Materialet som spelas in är krypterat och kan ej ses av den som bär kameran och inte heller av tredje man vid eventuell händelse av tillgrepp eller om kameran tappas bort.

Det inspelade materialet kommer automatiskt att tankas över till en lokal server och är ett skyddat material. Det finns mjukvara som begränsar åtkomsten till det inspelade materialet och som kan styras utifrån olika behörighetsnivåer. Det är endast polisen som kan begära ut material om de behöver utreda eventuellt brott.





Källa: Moderaterna i Stockholms läns landsting


Skriv ut





EU:s gemensamma plan för artificiell intelligens kan gynna transportnäringen

I veckan fattade EU:s ministerråd beslut om en gemensam plan för artificiell intelligens (AI). Bland annat understryks behovet av att utveckla yrkesutbildningar inom området och en...

Läs mer
Maxi Grip
Visionsbild: Så här kan det komma att se ut när Barkarbystaden blir först i Europa med självkörande bussar i linjetrafik.

Först i Europa:

Banbrytande samarbete om självkörande fullängdsbussar

Inom ramen för det unika samarbetet med världens modernaste stadstrafik i Barkarby mellan...

Läs mer
Pacetell

Pilotfish satsar på informationssäkerhet

Tomas Gabinus, vd Pilotfish. 

Pilotfish ökar sin satsning på informationssäkerhet, och certifierades nyligen...

Läs mer
Uniteam
Volvo FL Electric, Volvos första eldrivna lastbil, bidrar både till en bättre arbetsmiljö och till en tystare, renare stadsmiljö.

De första helt eldrivna Volvo-lastbilarna levererade till kunder

Den 19 februari överlämnade Volvo Lastvagnar sina två första helt eldrivna...

Läs mer

Snart rullar eldriven sopbil på Göteborgs gator

Den eldrivna sopbilen överlämnades under måndagen till Renovas miljöarbetare som ska köra den.

Tystare och inga avgaser – det är några av fördelarna med den nyutvecklade...

Läs mer


Här är Finlands första biogasdriven långtradare för mjölkleveranser

Valio och Gasum inleder ett samarbete när Valio, i februari 2019, introducerar en dragbil...

Läs mer

Hybridlastbil för tysta nattleveranser i Stockholm


Nu inleds ett EU-initierat försök med tysta nattleveranser till sex av McDonald’s...

Läs mer
<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\

Fortsatt ökat resande med Hallandstrafiken

För tredje året i rad ökar resandet med Hallandstrafiken med över fem procent....

Läs mer
Cirka 45 nya av Märsta Förenades lastbilar har börjat köra med den senaste motortekniken.

Kraftigt förbättrade parametrar för hållbara transporter

Märsta Förenade har en tydligt uttalad vision och strategi att alltid arbeta hå...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se