Facebook

Instagram

Nu ska SL:s biljettkontrollanter bära kameror


2018-11-20

Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och styrelseordförande i SL.
Bild: Moderaterna i Stockholms läns landsting
Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och styrelseordförande i SL.

SL påbörjar nu ett test med att utrusta biljettkontrollanter med kroppsburna trygghetskameror – något som tidigare framgångsrikt testats av ordningsvakter. I det första pilotprojektet kommer tolv kontrollanter under två månaders tid att bära kroppskameror. Syftet är att minska förekomsten av hot och våldssituationer riktat mot biljettkontrollanter samt att bättre identifiera plankare och bistå polisen i det brottsuppklarande arbetet.

– Vi gör detta för en viktig yrkesgrupp i en tyvärr allt för ofta otrygg arbetsmiljö. De är riktiga hjältar, därför vill vi ge dem ett konkret verktyg för att bättre kunna identifiera fusk- och tjuvåkare samt ge biljettkontrollanterna ännu ett skyddsverktyg för egen del, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och styrelseordförande i SL.

– Vi vill med detta ta ytterligare ett steg fram i trygghetsarbetet. Men vi vill också göra fler insatser. Det handlar om utökad kamerabevakning utanför stationsentréer, att testa live-uppkopplade kameror i bussarna liksom att stärka lagskyddet för dem som jobbar i kollektivtrafiken, avslutar Kristoffer Tamsons.

Syftet med kamerorna är att

  • Säkerställa att det är rätt person som får tilläggsavgiften om en resenär ertappas med att resa utan en giltig biljett. Genom att filma personen som ertappas går det att säkerställa att personen inte använder sig av någon annans personuppgifter.
  • Förebygga att hotfulla situationer uppkommer i samband med biljettkontroller.
  • Underlätta en eventuell utredning i efterhand om det uppstått en hotfull situation.
  • Kunna bistå polisen i det brottsuppklarande och brottsbekämpande arbetet.

 

Funktioner på och behörighet till kamerorna

Det är användaren själv som styr när kameran spelar in och vad som spelas in genom att styra kameran manuellt. Med anledning av detta innefattas kameran ej av tillståndsplikt enligt den nuvarande kameraövervakningslagen. Kamerorna är ungefär lika stora som en mobiltelefon och bärs antingen runt halsen eller på biljettkontrollanternas uniform.

Kameran ska även kunna ta upp ljud, vilket möjliggör bevisning och dokumentation kring ex ”Hot mot tjänsteman” till skillnad från de kamerorna som sitter i bussar/tåg som ej har ljudupptagning. Materialet som spelas in är krypterat och kan ej ses av den som bär kameran och inte heller av tredje man vid eventuell händelse av tillgrepp eller om kameran tappas bort.

Det inspelade materialet kommer automatiskt att tankas över till en lokal server och är ett skyddat material. Det finns mjukvara som begränsar åtkomsten till det inspelade materialet och som kan styras utifrån olika behörighetsnivåer. Det är endast polisen som kan begära ut material om de behöver utreda eventuellt brott.





Källa: Moderaterna i Stockholms läns landsting


Skriv ut





”Förändrat reseavdrag nödvändigt för trafikens klimatmål”

Den 26 juni överlämnade Reseavdragskommittén sina förslag till regeringen. De vill att dagens reseavdrag avskaffas och ersätts av en avståndsbaserad och fä...

Läs mer

Ökning av flickor till fordon- och transportprogrammet

Antagningen till gymnasievalet är klar. I år är de antagna något fler, men...

Läs mer
Åke Sjödin, koordinator för projektet City Air Remote Emission Sensing, förkortat Cares.

35 miljoner till teknikutveckling för studier av trafikens verkliga utsläpp

Nu startar EU-projektet Cares som ska vidareutveckla tekniken för bättre mätning av...

Läs mer

Nya elbussar kan locka fler till föraryrket

Carina Palm är busschaufför i Umeå sedan 31 år, och har nu fått bekanta sig med de nya elbussarna.

Tysta, stabila och miljövänliga – de 25 nya elbussarna ska öka kvaliteten i...

Läs mer

Circle K är Sveriges största leverantör av förnybara drivmedel

Valet av förnybara drivmedel är en av nyckelfaktorerna för att minska klimatpå...

Läs mer

Continental investerar 100 miljoner euro i ny produktionsanläggning i Portugal

Den nya produktionsanläggningen för Off the Road-däck, eller OTR-däck, är en del av Continentals tillväxtstrategi Vision 2025. Både entreprenad- och hamndäck större än 24 tum kommer att tillverkas i den nya anläggningen, där mer än 100 nya jobb skapas.

Däcktillverkaren Continental expanderar sin produktionsanläggning i Lousado, Portugal och...

Läs mer

Segersviten för DAF i Bränslekampen fortsätter

<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\

Bränslekampen, ett initiativ från Nordic Truckcenter AB med fokus på brä...

Läs mer


Toyota Material Handling Europe och Eneo Solutions samarbetar i ett strategiskt solprogram

Båda företagen eftersträvar ett koldioxidfritt samhälle. Partnerskapet...

Läs mer


Mest lästa



















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se