Facebook

Instagram

Nu ska SL:s biljettkontrollanter bära kameror


2018-11-20

Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och styrelseordförande i SL.
Bild: Moderaterna i Stockholms läns landsting
Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och styrelseordförande i SL.

SL påbörjar nu ett test med att utrusta biljettkontrollanter med kroppsburna trygghetskameror – något som tidigare framgångsrikt testats av ordningsvakter. I det första pilotprojektet kommer tolv kontrollanter under två månaders tid att bära kroppskameror. Syftet är att minska förekomsten av hot och våldssituationer riktat mot biljettkontrollanter samt att bättre identifiera plankare och bistå polisen i det brottsuppklarande arbetet.

– Vi gör detta för en viktig yrkesgrupp i en tyvärr allt för ofta otrygg arbetsmiljö. De är riktiga hjältar, därför vill vi ge dem ett konkret verktyg för att bättre kunna identifiera fusk- och tjuvåkare samt ge biljettkontrollanterna ännu ett skyddsverktyg för egen del, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och styrelseordförande i SL.

– Vi vill med detta ta ytterligare ett steg fram i trygghetsarbetet. Men vi vill också göra fler insatser. Det handlar om utökad kamerabevakning utanför stationsentréer, att testa live-uppkopplade kameror i bussarna liksom att stärka lagskyddet för dem som jobbar i kollektivtrafiken, avslutar Kristoffer Tamsons.

Syftet med kamerorna är att

  • Säkerställa att det är rätt person som får tilläggsavgiften om en resenär ertappas med att resa utan en giltig biljett. Genom att filma personen som ertappas går det att säkerställa att personen inte använder sig av någon annans personuppgifter.
  • Förebygga att hotfulla situationer uppkommer i samband med biljettkontroller.
  • Underlätta en eventuell utredning i efterhand om det uppstått en hotfull situation.
  • Kunna bistå polisen i det brottsuppklarande och brottsbekämpande arbetet.

 

Funktioner på och behörighet till kamerorna

Det är användaren själv som styr när kameran spelar in och vad som spelas in genom att styra kameran manuellt. Med anledning av detta innefattas kameran ej av tillståndsplikt enligt den nuvarande kameraövervakningslagen. Kamerorna är ungefär lika stora som en mobiltelefon och bärs antingen runt halsen eller på biljettkontrollanternas uniform.

Kameran ska även kunna ta upp ljud, vilket möjliggör bevisning och dokumentation kring ex ”Hot mot tjänsteman” till skillnad från de kamerorna som sitter i bussar/tåg som ej har ljudupptagning. Materialet som spelas in är krypterat och kan ej ses av den som bär kameran och inte heller av tredje man vid eventuell händelse av tillgrepp eller om kameran tappas bort.

Det inspelade materialet kommer automatiskt att tankas över till en lokal server och är ett skyddat material. Det finns mjukvara som begränsar åtkomsten till det inspelade materialet och som kan styras utifrån olika behörighetsnivåer. Det är endast polisen som kan begära ut material om de behöver utreda eventuellt brott.





Källa: Moderaterna i Stockholms läns landsting


Skriv ut





Internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen

I våras genomförde Transdev en undersökning som visar hur beslutsfattare inom kollektivtrafiken ser på utvecklingen inom branschen de kommande tre åren. Resultatet...

Läs mer
Maxi Grip


DHL-studie avslöjar vinnande logistikstrategier för den sista milen

En ökning av konsumenter boendes i storstäder i utvecklings- och tillväxtländer...

Läs mer
Swede-wheel550
Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia.

Halléns digitaliserar transportplaneringen

Halléns är ett familjeägt företag i Göteborg som hanterar bulklaster och...

Läs mer
PowerCell S3.

PowerCell bygger bränslecellsdriven sopbil tillsammans med Scania och Renova

PowerCell Sweden AB har tillsammans med lastbilstillverkaren Scania och renhållningsfö...

Läs mer


Gasum befäster sin ställning som ledande LNG-leverantör i Norden

Företaget inom flytande gas (LNG) Skangas byter namn till Gasum. Namnbytet kommer att stä...

Läs mer


Sveriges Bussföretag till Bryssel för att diskutera klimatarbetet inom buss- och transportsektorn

Johan Ekman, VD och grundare av EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class var...

Läs mer
<span class=\

Mångmiljonsatsningar på klimatforskning och hållbarhet

Mittuniversitetet gör de närmaste åren stora satsningar på forskning och...

Läs mer


Scania i konsortium för storskalig europeisk utrullning av gaslastbilar

Konsortiet BioLNG EuroNet tillkännager idag ytterligare satsningar på flytande...

Läs mer
Teknikbolaget Semcon har utvecklat ett elektriskt system för mjölkpumpen.

Ny elmotor på mjölkbilar minskar utsläpp

Varje gång en tankbil kommer till bondgården för att fyllas med mjölk slä...

Läs mer

Självkörande bussar kan testas i Borås

Borås Stad och Lørenskogs kommun i Norge kan vara lämpliga för test med...

Läs mer
Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar som ska användas i Stockholms Stad. Från vänster: Ruben Dominguez, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks Philip Flygare, Försäljningschef Lastbilar, Upplands Motor Stockholm AB Peter Ekholm, VD Urbaser Claus P. Roth, General Manager, Sales Europe & Product/Bodybuilder Management, Daimler AG, Mercedes-Benz Special Trucks.

50 biogasdrivna Mercedes-Benz till Stockholms sophämtning

Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se