Facebook


Instagram

Ny branschnorm ska hjälpa förare lastsäkra rätt


2019-06-11

Det är viktigt att säkra lasten för att undvika skadat gods eller i värsta fall personskador. Här är det Nicklas Jansson som lastsäkrar.
Bild: Alfred Runow
Det är viktigt att säkra lasten för att undvika skadat gods eller i värsta fall personskador. Här är det Nicklas Jansson som lastsäkrar.

Sveriges nya regler för lastsäkring skapar oro i transportbranschen. Nu har TYA tagit fram en branschnorm som ska hjälpa förare att göra rätt – i praktiken.
– Det är viktigt att få koll på vad som gäller, innan man står åtalad för arbetsmiljöbrott eller i värsta fall orsakar en olycka, säger TYA:s lastsäkringsexpert Stefan Reimers.

Risken för arbetsskador är stor inom transportbranschen och även om det saknas tillförlitlig statistik uppskattar Arbetsmiljöverket att minst en dödsolycka per år beror på dåligt säkrad last.

– Det största problemet är att kunskapsnivåerna generellt är låga när det gäller lastsäkring. Många förare lastsäkrar som man gjort historiskt, och trots att reglerna ändras fortsätter de att lastsäkra på samma sätt som tidigare. Oftast kan de inte heller själva räkna ut hur man lastsäkrar rätt, säger Mikael Roos, inspektör på Arbetsmiljöverket.

Gränserna har skjutits
20 maj 2018 ersattes de svenska föreskrifterna av nya som är gemensamma för hela Europa. Även om mycket känns igen, har förändringarna skapat osäkerhet bland svenska åkare. Till exempel innehåller den nya standarden krav på märkning eller certifikat som visar att utrustningen klarar de krafter som uppstår vid transport, något som inte fanns i de svenska föreskrifterna.

– Det kluriga är också att gränserna har förskjutits. Om det till exempel krävdes två spännband förut krävs det nu kanske tre spännband för samma gods. I de nya reglerna finns inte heller några detaljerade instruktioner, vilket betyder att förare själva måste lista ut hur man gör, säger Stefan Reimers på Transportfackens Yrkes- och arbetsmiljönämnd, TYA.


Hjälper till att tolka reglerna
Därför har TYA tagit fram en branschnorm som tolkar de nya reglerna och ger både råd och detaljerade instruktioner hur man säkrar olika typer av gods.

– Med branschnormen vill vi minska oron och hjälpa förare att göra rätt i praktiken. Med metoder de redan är vana vid. Följer man våra förslag kan man vara säker på att uppfylla kraven, säger Stefan Reimers.



Fakta: Det här är lastsäkring

  • Lasten ska vara säkrad så att den inte kan glida, tippa, vandra eller rulla på flaket under transport.
  • Säkring kan ske genom låsning, förstängning, surrning eller en kombination av dessa metoder.
  • All lös lastsäkringsutrustning, som spännband, kättingar eller stöttor, får inte vara skadad och ska vara märkt.
  • All fast utrustning ska vara lämpad för lasten, får inte vara skadad och ska vara märkt.
  • Om gods inte säkras rätt kan de ge upphov till att lasten skadas, bilen välter eller personskador vid lossning av godset.


Källa: TYA

Tipsa en vn Skriv ut



DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt att transportera kakel från Italien till Sverige och Danmark. Genom att lasta vagnar som...

Läs mer
Zinga
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska...

Läs mer
Ulefos
På uppdrag av Gävle kommun ska Svevia sanera den förorenade marken vid det tidigare Kopparfors sågverk i Norrsundet.  

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

På uppdrag av Gävle kommun ska Svevia sanera den förorenade marken vid det tidigare...

Läs mer

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se