Facebook


Instagram

Scania halverar CO2-utsläpp vid verksamheter i Asien och Oceanien


2020-11-19

Bild: Paul Kane

Från januari 2021 halverar Scania CO2-utsläppen i samtliga verksamheter i de asiatiska länderna samt i Australien och Nya Zeeland (Oceanien).

Som den första tunga fordonstillverkaren har Scania gjort ett långtgående åtagande att i enlighet med vetenskapligt förankrade klimatmål – Science Based Target initiative – nå en halvering av CO2-utsläppen från den egna verksamheten till 2025 och en 20-procentig minskning av utsläppen när dess fordon används, med 2015 som basår.

– Vi ser snabba framsteg i hela världen och det faktum att vi redan nu har nått målet i våra egna verksamheter i Asien och Oceanien är ett tydligt uttryck för hur fast beslutna vi är att nå målet, säger Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania. Varje fabrik, varje verkstad och varje återförsäljare runtom i världen undersöker nu vilka energibesparingar som är möjliga och om de kan byta till förnybar el.

I Asien har Scanias lokala monteringsfabriker redan bytt till förnybar elektricitet, något som alla Scanias större produktionsläggningar i världen också gjort. Fokus ligger nu på att säkerställa att alla andra Scaniaverksamheter i världen – bland annat administrativa funktioner, försäljning samt underhåll och reparation av lastbilar, bussar och motorer – radikalt minskar sina klimatavtryck.

Insatsen för att avveckla fossilberoendet i Asien och Oceanien startade med en genomgripande analys av energianvändningen hos de många distributörerna, återförsäljarna och verkstäderna. Detta utgjorde grunden för investeringar i ny teknik för att minska elanvändningen – allt från att byta till LED-belysning på kontor och verkstäder till att åtgärda läckande kompressorer till mer långgående insatser som att byta energislukande luftkonditioneringssystem till mer energieffektiva anläggningar och småskaliga solcellsinstallationer.

– Vi är övertygande att det fortfarande finns mängder med energibesparingar i regionen som vi kan nå genom beteendeförändringar och relativt sett billiga teknikinvesteringar, säger Klas Nilsson, Scanias regionala inköpschef i Asien och Oceanien. Vi hoppas kunna kompensera för affärstillväxten med energisparåtgärder som gör att vår energianvändning förblir oförändrad trots den ökade verksamheten.

Målet för CO2-minskning kan dock inte nås utan en övergång till fossilfri elektricitet. Redan från januari 2021 kommer Scania i Asien och Oceanien där det är möjligt att utnyttja lokalt producerad fossilfri el – sol-, vind- och vattenkraft. I bland annat Australien kommer Scania redan från januari 2021 att kunna utnyttja lokalt producerad förnybar el i större delen av sin verksamhet.

Om förnybar elektricitet inte är tillgänglig från de statliga energibolagen, kommer Scania att köpa förnybara energicertifikat, enligt International Renewable Electricity Standard (I-REC), enligt godkännande från Science Based Target initiative. Scania har tydliga riktlinjer för godtagbara inköp av el som anger att den förnybara energi som köps in ska produceras lokalt i det land där den ska användas.

I de länder där förnybar el inte är tillgänglig kommer Scania att förstärka insatserna för energibesparingar, som att utrusta verkstäder med solpaneler.

– Så snart förnybar el blir tillgänglig kommer även de kvarvarande länderna att omfattas, säger Klas Nilsson.


Källa: Scania


Tipsa en vn Skriv ut





Nordic Mobility Expo lanserar nytt fokusområde: e-Automotive – framtidens elektrifierade fordon i centrum

Elektrifieringen av fordonsflottan är en av de största omställningarna inom transport och mobilitet. För att möta det ökade intresset lanserar Nordic Mobility Expo nu...

Läs mer
Zinga
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt...

Läs mer
Ulefos
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska...

Läs mer

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se