Facebook


Instagram

Scania introducerar ellastbilar i Norge


2020-02-12

Bild: Scania

Den norska livsmedelsgrossisten ASKO börjar nu köra två batterieldrivna distributionslastbilar i Oslo. Pilotprojektet är ytterligare en milstolpe in samarbetet mellan Scania och ASO kring elektrifierade transportlösningar.

De positiva erfarenheterna från Scanias hybridlastbilar som använder eldrift i stadskärnor gör det logiskt att nu även använda helelektriska batterifordon för stadsdistribution. Med den batteriteknik som idag är tillgänglig, kan lastbilarna köra kortare sträckor och ladda batterierna under av- och pålastning. De två lastbilarna i ASKO:s verksamhet har en batterikapacitet på 165 kWh, vilket ger en räckvidd på 120 km. De laddas genom en 130 kW laddkabel.

– På sikt blir elektrifiering avgörande för att uppnå ett hållbart transportsystem. även för tunga fordon, säger Karin Rådström, Scanias försäljnings- och marknadschef.
– På den resan är det viktigare än någonsin att satsa på kundnära utveckling för att i grunden förstå hur elektrifieringen påverkar kundernas hela verksamhet. Det handlar alltså inte enbart om att skapa en fungerande teknisk lösning och att den elektricitet som används härrör från förnybar energi. Därför är vi glada att vi nu kan genomföra ytterligare ett betydande projekt tillsammans med ASKO.

Scania fortsätter att satsa på och utveckla ellösningar och det kommer inte att dröja länge förrän vi når tröskeln när elektrifierade tunga transporter blir en rimlig investering för kunderna. Men dit har vi ännu inte nått.

Det aktuella projektet har fått ekonomiskt stöd från det statliga företaget Enova, som ägs av det norska klimat och miljödepartementet.

– Scania har aktivt deltagit i utvecklingen av batterier och battericeller, både genom egen forskning, samverkande parter och tillsammans med kunder. Inom detta område förväntar vi oss att det sker betydande framsteg under de kommande åren, förklarar Karin Rådström.
– Dessa kommer att bana väg för tillämpning i olika transportuppgifter samtidigt som vi tar hänsyn till kundernas totalkostnader.

Som alltid bygger Scanias inriktning på ett modulärt tänkande. I de elfordon som sätts in i ASKO:s verksamhet har förbränningsmotorn i drivlinan ersatts av en elmaskin som drivs med uppladdningsbara batterier.

Scanias grundtanke när det gäller elektrifiering innebär forskning och utveckling av en bred palett olika lösningar. Dessa innefattar olika biobränsledrivna hybridelektriska tekniker, liksom helelektriska lastbilar och bussar. Scania arbetar även med elfordon med olika laddtekniker – från plug-in-laddning till pantografladdning via luftledningar, antingen parkerade eller i rörelse på elvägar eller genom vätgasdrivna bränsleceller.


Fakta: Om lastbilarna
Bruttovikt: 27 ton
Konfiguration: 6x2*4
Drivlina: 290 kW elmaskin/245 kW kontinuerlig uteffekt, 2-stegs växling, 2200 Nm maximal vridmoment
Energilagring: 165 kWh litiumjonbatterier
Laddning: Max laddeffekt 150 kW (CCS)
Räckvidd: 120 km
Elektriskt kraftuttag: 15 kW
Läs mer om Scanias elektrifiering: scania.com/electrification



Källa: Scania


Skriv ut





Green Cargo satsar på low-codeutveckling i samarbete med OutSystems

Allt fler verksamheter i Norden ser low-code som en hjälp att öka takten i sin digitala förändringsresa. Logistikexperten Green Cargo utvecklar nu sina första applikationer...

Läs mer
Vattenfall


Nytt svensk-indiskt samarbete om trafiksäkerhet

Varje år sker mer än 150 000 trafikrelaterade dödsolyckor i Indien. Nu går...

Läs mer
Maxi Grip


Kraftsamling för säkrare fyrhjulingar och mopedbilar

Antalet fyrhjulingar och mopedbilar ökar. Tyvärr gör även olyckorna det. Fö...

Läs mer
Zugol 550
ABB laddar Volvobussar.

ABB ny medlem i ElectriCity

I Göteborg arbetar 16 aktörer från industri, forskning och samhälle...

Läs mer
Henrik Sjögren, trafikskadespecialist.

Elever på Transportgymnasiet i Sundsvall bjuds på trafiksäkerhetsutbildning och halkbanekörning

Vanliga orsaker till lastbilsolyckor är den mänskliga faktorn och yrkesförare har...

Läs mer


Mest lästa


















Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se