Facebook


Instagram

Snart dags för dubbar på vägarna


2020-11-24

Den 1 december är den krav på vinterdäck på vägar med vinterväglag. Kravet gäller både lätta och tunga fordon.
Bild: Transportstyrelsen
Den 1 december är den krav på vinterdäck på vägar med vinterväglag. Kravet gäller både lätta och tunga fordon.

Från och med den 1 december är det krav på vinterdäck på vägar med vinterväglag. Med vinterdäck menas antingen dubbade däck eller odubbade friktionsdäck som är gjorda för vinterkörning.

Transportstyrelsen vill påminna om att under perioden 1 december till 31 mars ska personbilar (även husbilar), lastbilar, bussar och släpfordon som är kopplade till dessa fordon ha vinterdäck eller likvärdig utrustning.

Kraven på vinterdäck eller likvärdig utrustning gäller även tunga fordon och dess släp. Likaså gäller vinterdäckskraven för lätta och tunga fordon både svenska och utländska bilar. 


Minst 3 mm mönsterdjup 
Mönsterdjupet ska vara minst 3 mm på däck till lätta fordon med en totalvikt på högst 3,5 ton. Kravet gäller även för släpvagn.

Tunga fordon med en totalvikt över 3,5 ton ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 5 mm. Detta gäller för samtliga däck på dessa fordon, men inte för tillkopplade släpfordon.


Vad är vinterväglag?
Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen.


Dubbdäck eller dubbfritt?
Transportstyrelsen har inga speciella rekommendationer eftersom behoven är olika, beroende på hur man använder sitt fordon och var i landet man bor. Värt att veta är att vissa kommuner har lokala dubbdäcksförbud samt att många länder har förbud mot dubbdäck. Fordonsägare bör vara medvetna om för- och nackdelar med sitt däckval och måste komma ihåg att alltid anpassa farten och avståndet.

Läs mer om däckregler här.


Vinterdäck för tunga fordon
Vinterdäck som används på fordon och på släpvagnar till fordon med en totalvikt över 3 500 kilo ska:

  • vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller
  • vara märkta med POR (Professional Off Road) eller
  • vara dubbade.

Vinterdäck som monteras på andra axlar än drivaxlar och framaxlar på fordon med en totalvikt över 3 500 kg eller på släpvagnar med en totalvikt över 3 500 kg, får i stället vara märkta med:

  • M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow".

    Alla märkningar ovan får användas på framaxeln på fordon med en totalvikt över 3 500 kg fram till och med den 30 november 2024.

Dessutom får ovan märkningar användas på drivaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kg under förutsättning att däcken är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med den 30 november 2024.



Källa: Transportstyrelsen


Tipsa en vn Skriv ut





Nordic Mobility Expo lanserar nytt fokusområde: e-Automotive – framtidens elektrifierade fordon i centrum

Elektrifieringen av fordonsflottan är en av de största omställningarna inom transport och mobilitet. För att möta det ökade intresset lanserar Nordic Mobility Expo nu...

Läs mer
Zinga
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt...

Läs mer
Ulefos
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska...

Läs mer

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se