Facebook


Instagram

Stort intresse för Scanias första gröna obligation


2021-01-19

Bild: Scania

Scania har nu emitterat sin första gröna obligation. Ett 30-tal nordiska banker, försäkringsbolag och pensionsförvaltare deltog. Budgivningen resulterade i att Scania upptar ett obligationslån om totalt 1.25 miljard kronor med fyra års löptid för investeringar som bolaget genomför för att ställa om till produktion av elektriska fordon.

Det var i slutet av 2020 som Scania – som första renodlade tillverkare av kommersiella fordon – erhöll godkännande för bolagets ramverk för utgivande av gröna obligationer.

– Det stora intresset för vår gröna obligation bekräftar finansbranschens vilja att vara en aktör i de sektorsövergripande samarbeten som krävs för att avveckla fossilberoendet i världen. Det bekräftar samtidigt också branschens förtroende för vårt arbete med att driva övergången till ett hållbart transportsystem, säger Scanias finanschef Johan Haeggman.

Ramverket för gröna obligationer utgör grunden för att identifiera, välja, säkra och redovisa projekt som kan finansieras med likvider från gröna obligationer. Det väletablerade norska institutet CICERO Shades of Green har bedömt Scanias ramverk som mörkgrönt, vilket ges till projekt och lösningar som bidrar till ett långsiktigt mål om en framtid med låga CO2-utsläpp och ett hållbart klimat.

Scania har antagit långtgående vetenskapligt förankrade CO2-reducerande mål som godkänts av Science Based Target initiative. De omfattar att från basåret 2015 till 2025 halvera CO2-utsläppen från den egna verksamheten liksom att nå en 20-procentig minskning av utsläppen från Scanias lastbilar, bussar och motorer i drift. Dessa står för 95 procent av Scanias miljöpåverkan. Scania har redan nått 2020-målet att samtliga dess tio stora produktionsanläggningar runtom i världen ska drivas med fossilfri el.

Likviderna från Scanias gröna obligationer investeras uteslutande i projekt som har syfte att kraftigt minska Scanias CO2-utsläpp. De kan exempelvis omfatta förbättrad prestanda för tunga elfordon, kollektivtrafiksystem med elbussar eller att skapa en effektiv laddinfrastruktur för elektriska lastbilar och bussar.

I enlighet med de principer som gäller för gröna obligationer hanteras likviderna på separata konton, och projekten kommer öppet redovisas med uppnådda CO2-besparingar.



Källa: Scania


Skriv ut



Rekordstor minskning av koldioxidutsläpp från nya bilar.
Rekordstor minskning av koldioxidutsläpp från nya bilar.

Rekordstor minskning av koldioxidutsläpp från nya bilar

Förra årets nybilsregistrering visar att en av tre bilar var en batteribil eller laddhybrid. Samtidigt har de icke laddbara bilarna blivit energieffektivare.

Läs mer
Malux transport


Fördubbling av antalet lastbilar som kör på flytande biogas i Linköping

I Linköping körde vid årsskiftet ett tiotal lastbilar från olika företag...

Läs mer
iNFOSPREAD
Catrine Sundqvist framför den batterielektriska testbilen.

Positiva resultat i testerna i arktiska kylan

Catrine Sundqvist är en av testpiloterna som kör den batterielektriska testbilen i Kaunis...

Läs mer
Pacetell
Christian Levin tillträder som ny VD och koncernchef på Scania den 1 maj, 2021.

Christian Levin blir ny VD på Scania

Scanias styrelse har utsett Christian Levin till ny verkställande direktör och...

Läs mer
Zinga
Länstrafikens resenärer kommer snart att kunna stiga på genom framdörrarna igen.

Med skyddsglas på plats kan framdörrarna på Länstrafikens bussar öppnas igen

Nu påbörjas monteringen av skyddsglas intill förarplatsen i Länstrafikens...

Läs mer
Vattenfall


Scania 540 S vinner stort i jämförande test

I höstas deltog Scania i två jämförande lastbilstester i Tyskland, arrangerade...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se