Facebook


Instagram

Tre av fyra bussföretag tappade minst 80 procent av beställningstrafiken 2020


2021-04-07

Bild: Transportföretagen

Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Bild: Sveriges Bussföretag
Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska bussbranschen och särskilt mot turist- och beställningstrafiken. En ny rapport från Sveriges Bussföretag visar att nära hälften av bussföretagen tappade 90 procent eller mer av sin omsättning inom turist- och beställningstrafiken under 2020 och över 75 procent tappade 80 procent eller mer. Omsättningen minskade på alla geografiska marknader, såväl inom som utanför Sverige.

– Det här är den bistra verkligheten som bussföretagen brottats med sedan början av förra året. Nu, en bit in på 2021, så har vi fortfarande inte sett någon ljusning utan snarare en fördjupning av krisen. Regeringens stödåtgärder har varit till hjälp för företagen, men det går inte att klara sig hur länge som helst utan en marknad. Det är inte bara nöjesresenärerna som försvunnit utan situationen är en direkt konsekvens av att föreningar, företag och skolor i princip inte genomfört några resor under ett års tid. Just nu befinner vi oss i vad som tycks bli en lång väntan på att människor ska bli vaccinerade, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

När matcher, cuper och andra idrottsevenemang ställts in har det både inneburit att bussföretagen inte kört lagen, men inte heller publiken till dessa. Det har inte heller gått några bussresor till konserter, teaterföreställningar eller andra kulturevenemang – som i vanliga fall är en stor del av många företags verksamhet. Inställda och uppskjutna mässor, företagsevent och kongresser har också inneburit att många gruppresor med buss försvunnit.

Bussbranschen består av en majoritet mikro- och småföretag som är etablerade lokalt över hela landet. Företagen är en viktig del av samhällets transportinfrastruktur, inte minst på landsbygden. Sveriges Bussföretag har under hela krisen påtalat behovet av att särskilt rikta stöd mot branscher som drabbats hårdast av coronapandemin.

Redan i april 2020 lanserade Sveriges Bussföretag ett förslag på hur ett riktat stöd för avställda turistbussar skulle kunna se ut.

– Bussbranschen var en av de näringar som tidigast märkte av krisen. Vi riskerar också att vara en av de branscher som längst märker av effekterna. Därför behöver vi som näring riktade och kompletterande stöd så att den svenska kapaciteten inom persontransporter finns kvar när pandemin släppt sitt grepp och vi börjar resa igen, avslutar Anna Grönlund.


Källa: Transportföretagen


Skriv ut





Volvokoncernen och SSAB i samarbete om världens första fordon av fossilfritt stål

Volvokoncernen och SSAB har tecknat ett samarbetsavtal om forskning, utveckling, serieproduktion och kommersialisering av världens första fordon av fossilfritt stål. Redan i år...

Läs mer
Malux transport


Deutsche Post DHL Group investerar 7 miljarder euro i klimatneutral logistik fram till år 2030

En ny hållbarhetsplan definierar ambitiösa hållbarhetsmål, bland annat ska...

Läs mer
iNFOSPREAD


Tre av fyra bussföretag tappade minst 80 procent av beställningstrafiken 2020

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska bussbranschen och särskilt mot turist-...

Läs mer
Pacetell


Volvo samarbetar med Aurora för att påskynda utvecklingen av autonoma transportlösningar

Volvo Autonomous Solutions har ingått i ett samarbete med Aurora för att tillsammans...

Läs mer
Zinga


Upphandlad busstrafik sparar skattepengar och driver utveckling

En ny rapport från EY ”Kostnadsjämförelse Örebro Stadstrafik” har...

Läs mer
Vattenfall


Forskning ska främja säkerhetskulturen hos bussbolag

I ett just avslutat projekt finansierat av Skyltfonden, har utvecklingsprocessen för bä...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se