Facebook


Instagram

Volkswagen och Northvolt bildar samriskbolag för batteriproduktion


2019-09-09

Fyra konceptbilar från Volkswagens kommande helt eldrivna ID.-familj.
Bild: Volkswagen
Fyra konceptbilar från Volkswagens kommande helt eldrivna ID.-familj.

Volkswagen AG och Northvolt AB har ingått ett 50/50 samriskbolag för att bygga en fabrik i Tyskland för litiumjonbatterier. Byggandet av produktionsanläggningen planeras starta år 2020 i Salzgitter i delstaten Niedersachsen. Produktionsstarten planeras till slutet av 2023 eller början av 2024. Den inledande årliga produktionskapaciteten ska vara 16 GWh.

Slutförandet av samriskbolaget (joint venture) är resultatet av ett avtal som båda parter ingick i juni. En del av de cirka 900 miljoner euro som Volkswagen investerat går nu in i samriskbolaget, medan en annan del går direkt till Northvolt.

I gengäld har Volkswagen fått cirka 20 procent av aktierna i den svenska batteritillverkaren och en plats i styrelsen.
– Battericellen är den viktigaste komponenten för elektrisk mobilitet. Volkswagen driver därför tillsammans med Northvolt fram effektiv battericellsproduktion i Europa för att påskynda våra gemensamma aktiviteter. Grundandet av ett samriskbolag och det planerade bygget av en battericellsfabrik i Salzgitter utgör ett avgörande bidrag till etableringen av viktig battericellsteknologi i Tyskland, säger Stefan Sommer, ledamot i Volkswagen AG:s koncernledning med ansvar för upphandling, samt ledamot i Northvolt AB:s styrelse.

– Etablerandet av en ”gigafactory” i Tyskland tillsammans med Volkswagen gör det möjligt för Northvolt att ytterligare öka produktionskapaciteten för gröna battericeller med ett minimalt CO2-avtryck. Detta kommer att få en betydande inverkan på elektrifieringen i Europa, säger Fredrik Hedlund, VD för det nya joint venture-bolaget och f d strategichef för Northvolt.

Som en del av elektrifieringsstrategin har enbart Volkswagen-koncernen en årlig efterfrågan på mer än 150 GWh från år 2025 i Europa – och även i Asien på samma nivå.

Koncernen planerar att lansera nästan 70 nya elbilsmodeller under de kommande tio åren. Därmed kommer det beräknade antalet bilar som ska byggas på koncernens elektriska plattformar under det kommande decenniet att öka till 22 miljoner. Volkswagen investerar därför mer än 30 miljarder euro i elektrifieringen av bilparken fram till år 2023.

Att utvidga e-mobiliteten är en viktig byggsten på vägen mot en CO2-neutral balans. Volkswagen har skrivit under ett omfattande program för att minska koldioxidutsläppen, som syftar till att uppnå en CO2-neutral balans på alla områden, från vagnpark till produktion till administration vid år 2050. Volkswagen är således fullt engagerade i att nå klimatmålen i Parisavtalet.



Källa: Volkswagen

Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se