Facebook


Instagram

Volkswagen och Northvolt bildar samriskbolag för batteriproduktion


2019-09-09

Fyra konceptbilar från Volkswagens kommande helt eldrivna ID.-familj.
Bild: Volkswagen
Fyra konceptbilar från Volkswagens kommande helt eldrivna ID.-familj.

Volkswagen AG och Northvolt AB har ingått ett 50/50 samriskbolag för att bygga en fabrik i Tyskland för litiumjonbatterier. Byggandet av produktionsanläggningen planeras starta år 2020 i Salzgitter i delstaten Niedersachsen. Produktionsstarten planeras till slutet av 2023 eller början av 2024. Den inledande årliga produktionskapaciteten ska vara 16 GWh.

Slutförandet av samriskbolaget (joint venture) är resultatet av ett avtal som båda parter ingick i juni. En del av de cirka 900 miljoner euro som Volkswagen investerat går nu in i samriskbolaget, medan en annan del går direkt till Northvolt.

I gengäld har Volkswagen fått cirka 20 procent av aktierna i den svenska batteritillverkaren och en plats i styrelsen.
– Battericellen är den viktigaste komponenten för elektrisk mobilitet. Volkswagen driver därför tillsammans med Northvolt fram effektiv battericellsproduktion i Europa för att påskynda våra gemensamma aktiviteter. Grundandet av ett samriskbolag och det planerade bygget av en battericellsfabrik i Salzgitter utgör ett avgörande bidrag till etableringen av viktig battericellsteknologi i Tyskland, säger Stefan Sommer, ledamot i Volkswagen AG:s koncernledning med ansvar för upphandling, samt ledamot i Northvolt AB:s styrelse.

– Etablerandet av en ”gigafactory” i Tyskland tillsammans med Volkswagen gör det möjligt för Northvolt att ytterligare öka produktionskapaciteten för gröna battericeller med ett minimalt CO2-avtryck. Detta kommer att få en betydande inverkan på elektrifieringen i Europa, säger Fredrik Hedlund, VD för det nya joint venture-bolaget och f d strategichef för Northvolt.

Som en del av elektrifieringsstrategin har enbart Volkswagen-koncernen en årlig efterfrågan på mer än 150 GWh från år 2025 i Europa – och även i Asien på samma nivå.

Koncernen planerar att lansera nästan 70 nya elbilsmodeller under de kommande tio åren. Därmed kommer det beräknade antalet bilar som ska byggas på koncernens elektriska plattformar under det kommande decenniet att öka till 22 miljoner. Volkswagen investerar därför mer än 30 miljarder euro i elektrifieringen av bilparken fram till år 2023.

Att utvidga e-mobiliteten är en viktig byggsten på vägen mot en CO2-neutral balans. Volkswagen har skrivit under ett omfattande program för att minska koldioxidutsläppen, som syftar till att uppnå en CO2-neutral balans på alla områden, från vagnpark till produktion till administration vid år 2050. Volkswagen är således fullt engagerade i att nå klimatmålen i Parisavtalet.



Källa: Volkswagen

Tipsa en vn Skriv ut





Nordic Mobility Expo lanserar nytt fokusområde: e-Automotive – framtidens elektrifierade fordon i centrum

Elektrifieringen av fordonsflottan är en av de största omställningarna inom transport och mobilitet. För att möta det ökade intresset lanserar Nordic Mobility Expo nu...

Läs mer
Zinga
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt...

Läs mer
Ulefos
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska...

Läs mer

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se