Facebook


Instagram

Volvo Bussar demonstrerar elektrisk autonom lösning i bussdepå


2019-11-13

För första gången har Volvo Bussar visat potentialen för självkörande bussar i  en bussdepå. Demonstrationen, en av världens första för en 12 m elektrisk och autonom buss i en bussdepå, utgör en milstolpe i Volvo Bussars autonoma resa mot säkrare, renare och effektivare kollektivtrafik.

Demonstrationen, som hölls tillsammans med bussoperatören Keolis, ägde rum på Keolis bussdepå utanför Göteborg. Under demonstrationen körde den helt elektriska 12 meter långa autonoma bussen från sin parkeringsplats till ett flertal olika stationer som tvättning, service och laddning, innan bussen parkerade på sin parkeringplats - allt medan bussen även hade passagerare.

– Detta är ett viktigt steg i Volvo Bussars autonoma resa. Vi har nu visat de kommersiella fördelarna som en autonom lösning kan ge i en bussdepå, säger Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar.
– Självkörande bussar i depåer ger effektivare trafikflöden, högre produktivitet och ökad säkerhet.

– Den nya tekniken kommer att vara vanligare om 5-10 år. Att ta med den nya tekniken i dagens depåverksamhet och utveckla den kommer inte bara att påskynda utvecklingen, den kommer också att förbättra vår verksamhet och därmed också blir bättre för våra passagerare, säger Jan Kilström, vd för Keolis i Sverige.

Även ABB, som medverkade vid demonstrationen, ser möjligheter för framtiden.

– ABB är fullt engagerade i att skapa en framtid med nollutsläpp och hållbar kollektivtrafik är en viktig del av detta. Vi har produkterna och lösningarna för att leverera el från produktion till laddstationer på ett säkert, smart och hållbart sätt. ABBs elektriska laddningsstationer med automatiserad takanslutning möjliggör en effektiv laddning av autonoma bussar och vi ser fram emot framtiden för denna transportinnovation tillsammans med Volvo Bussar, säger Mats Peterson, lokal affärschef för ABB Electrification i Sverige.

Evenemanget var det senaste i ett antal framgångsrika demonstrationer av autonoma bussar som Volvo genomfört under de senaste åren. Demonstration var en av de första som ägde rum i en verklig bussdepå - ett av de områden som Volvo Bussar anser ha den största potentialen för autonoma lösningar.

– Vi är fortfarande flera år bort från att se helt autonoma bussar på allmänna vägar, men bussdepåer är inhängnade områden med förutsägbara och repetitiva trafikflöden där vi kommer att se autonoma bussar tidigare, säger Håkan Agnevall.
– Vårt samarbete med Keolis har givit oss möjligheter att testa en autonom buss under verkliga förhållanden och kommer att hjälpa oss att driva utvecklingen av autonoma lösningar framåt.

Volvo Bussar ligger i framkant när det gäller utveckling av autonoma bussar. Om tio år kommer ytterligare en miljard människor att bo på jorden, varav de flesta i städer. Detta kommer att skapa ännu större krav på kollektivtrafik, infrastruktur och stadsplanering, som måste hanteras på ett ännu mer hållbart och effektivt sätt.

Volvo Bussar tror att en del av lösningen kommer att vara uppkopplade, autonoma och elektriska bussar. Tillsammans med samarbetspartners driver Volvo Bussar på för att utvecklingen av hållbara kollektivtrafiklösningar ska vara en del för att möta dessa utmaningar.



Källa: Volvo Bussar


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se