Facebook


Instagram

Volvo Lastvagnar presenterar eldrivna tunga konceptlastbilar för anläggning och regionala transporter


2019-12-10

Bild: Volvo Trucks

Hur kan den tunga godstrafikens miljö- och klimatpåverkan minskas samtidigt som efterfrågan på transporter fortsätter öka? Volvo Lastvagnar, som nyligen startat försäljningen av elektriska lastbilar för stadstransporter, anser att elektrifiering kan bli ett konkurrenskraftigt alternativ även för tyngre lastbilar. För att utforska och demonstrera möjligheterna har Volvo Lastvagnar utvecklat två europeiska eldrivna konceptlastbilar för anläggningstransporter och regional distribution.

– Vi ser en stor långsiktig potential för eldrivna tunga lastbilar inom regionala transporter och anläggningstransporter. Våra konceptbilar utforskar och demonstrerar olika lösningar för framtiden samtidigt som de ger oss möjlighet att utvärdera marknadens och samhällets intresse. För att efterfrågan på eldrivna lastbilar ska öka måste en snabb utbyggnad av laddningsinfrastrukturen genomföras, samtidigt som mer kraftfulla ekonomiska incitament måste skapas för de åkare som agerar pionjärer genom att välja nya fordon med lägre miljö- och klimatpåverkan, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.  

De låga ljudnivåerna och avsaknaden av avgasutsläpp gör att eldrivna tunga lastbilar kan bidra till att förbättra arbetsmiljön för förare och anläggningsarbetare. Avsaknaden av avgasutsläpp kommer att dessutom ge en betydande och positiv effekt på luftkvaliteten i städer med många pågående byggprojekt. Avsaknaden av motorbuller gör att dessa lastbilar även kan utföra transporter under fler av dygnets timmar. Det skapar nya möjligheter till effektivisering, till exempel av stora anläggningsprojekt och transporter i och runt städer.

Transportsektorns totala klimatpåverkan kan minskas genom en användning av tunga elfordon för regionala transporter. Den största delen av godsdistributionen med lastbil inom EU är regional.

 
– Det finns ett enormt antal lastbilar som används för regionala godstransporter i Europa som har en genomsnittlig årlig körsträcka på 80 000 km. Det innebär att en ökad användning av elfordon i den regionala distributionen skulle medföra betydande klimatvinster, förutsatt att den el som används är fossilfri, säger Lars Mårtensson, Miljö- och Innovationschef, Volvo Lastvagnar.

Volvo Lastvagnars plan för eldrivna tunga lastbilar för anläggningstransporter och regional distribution är att börja med att låta utvalda kunder i Europa genomföra pilottester med ett litet antal av framtidens elfordon. En mer omfattande kommersialisering kommer att genomföras senare.

 
– Hastigheten för att genomföra en elektrifiering beror på ett antal faktorer. För det första krävs en omfattande utbyggnad av laddinfrastrukturen, och för det andra måste de regionala kraftnäten kunna leverera tillräcklig effekt på lång sikt. Ekonomiska incitament är dessutom nödvändiga för att få fler åkare att investera i elfordon. Transportköparna kan även bidra genom att erbjuda längre kontrakt och vara mer villiga att betala för hållbara transporter. Många åkerier har mycket små marginaler, vilket innebär att varje ny investering måste vara lönsam, förklarar Mårtensson.  
 
Parallellt med en ökad elektrifiering av transportsektorn kommer fortlöpande förbättringar av förbränningsmotorns effektivitet att fortsätta spela en nyckelroll för fjärrtransporter med lastbilar under många år framöver.
 
– Dagens lastbilsmotorer är effektiva energikonverterare som kan drivas med diesel eller olika förnybara bränslen som flytande biogas eller HVO, och tekniken har fortfarande potential att utvecklas vidare, säger Mårtensson.



Källa: Volvo Trucks

Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se