Facebook


Instagram

Volvo Pentas elektriska drivlina bryter ny mark med framtidens brandbil


2020-08-06

<span><span>Den Volvo Penta-drivna brandbilen kommer att hjälpa brandkårer i städer runtom i världen att minska deras bränslekostnader och förbättra deras personsäkerhet och funktionalitet. </span></span>
Bild: Volvo

Den Volvo Penta-drivna brandbilen kommer att hjälpa brandkårer i städer runtom i världen att minska deras bränslekostnader och förbättra deras personsäkerhet och funktionalitet.



Volvo Penta utvecklar en elektrisk drivlina för ledande brandkårstillverkaren Rosenbauers banbrytande brandbil, vilken möjliggör en ny innovativ lösning med nollutsläpp och med signifikant reducerade ljudnivåer. Brandbilen tillhör en plattform –”Revolutionary Technology” (RT) –  som just nu genomgår en intensiv testperiod, och kommer snart att börja testas i verkligheten av kunder i Berlin, Amsterdam och Dubai.

Volvo Penta har samarbetat med sin mångåriga kund Rosenbauer för att utveckla en elektrisk drivlina för den industrialiserade plattformen och versionen av företagets Concept Fire Truck (CFT), känd som ”Revolutionary Technology” (RT). Genom att ta nästa steg från konventionella fordonskoncept och istället utveckla en elektrisk lösning för lastbilens drivlina introducerade Volvo Penta och Rosenbauer en helt ny fordonsarkitektur som kommer revolutionera brandbekämpning i städer med fördelar som nollutsläpp och kraftigt reducerade ljudnivåer. Med dess elektriska drivlina stoltserar brandbilen med en utomordentlig ergonomi, funktionalitet och säkerhet, men också hög lastvolym, kompakta dimensioner och en unik körbarhet.

– Efter många år av framgångsrikt samarbete med Rosenbauer är vi stolta över att bryta ny mark med elektriska drivlinor och tillsammans jobba med detta revolutionerande projekt, säger Paul Jansson, Chief Project Manager på Volvo Penta.
– Vårt nära samarbete och den djupa förståelse vi har för våra kunders behov guidade oss i utvecklingen av den elektriska drivlinan för den nya brandbilen. Att kunna påbörja kundtester är ett bevis på vad vi  har lyckats skapa tillsammans. Detta är vårt första industriella OEM-partnerskap inom elektromobilitetsområdet och det är ett stort steg mot att skapa en, för Volvo Penta, ny produktplattform för framtiden.


Elektriska drivlinor levererar goda resultat

Målet med den nya brandbilen för stadsmiljö är att svara på globala megatrender som klimatförändringar, skiftande demografi och urbanisering – och dess inverkan på brandkårers arbete. Brandmän som rycker ut måste ha ett fordon som klarar av hög hastighet, snabb accelerering, hårda inbromsningar och körbarhet. RT:s elektriska drivlina, tillsammans med oberoende hjulupphängning och ett hydropneumatiskt chassi, levererar en högklassig säkerhet och en fantastisk körprestanda.

Den Volvo Penta-drivna brandbilen kommer att hjälpa brandkårer i städer runtom i världen att minska deras bränslekostnader och förbättra deras personsäkerhet och funktionalitet. Varje axel av brandbilen drivs av en elektrisk motor och energilagringssystemet ger en elektriskt driven resa med erforderlig tid för att arbeta vid räddningsplatsen. Dessutom har den elektriskt drivna brandbilen en dieselmotor som backup ifall resan eller arbetet vid räddningsplatsen tar längre tid än väntat.

– Volvo Penta och Rosenbauer har arbetat tillsammans för att designa en skräddarsydd lösning som möjliggör att den elektriska brandbilen kan göra sitt jobb ännu säkrare och mer effektivt än vad konventionella fordon gör, och dessutom på ett mer hållbart sätt, säger Dieter Siegel, vd på Rosenbauer International.
– Tillsammans har vi skapat det mest revolutionerande och progressiva fordonet i brandkårsindustrin. Vi har samarbetat med Volvo Penta i många år, de är experter i området och de förstår verkligen våra behov.


Beprövad Volvoteknologi

Volvo Penta använder beprövad teknologi och kompetens från Volvo Lastvagnar och Volvo Bussar och har anpassat denna för att möta de tuffa prestandakrav som ställs på en speciell applikation. Detta är ett viktigt jobb, eftersom den elektriska drivlinan är hjärtat av fordonet. Resultatet är en beprövad teknologisk lösning från Volvokoncernen som möter Rosenbauers behov.

– På Volvo Penta ser vi oss själva som partners, inte leverantörer, till våra OEM-kunder – så att samarbeta med Rosenbauer på detta vis är inte alls ovanligt för oss, sammanfattar Björn Ingemanson, vd på Volvo Penta. Vi vill bli världsledande inom hållbara drivsystem och hjälpa våra kunder att framtidssäkra deras affär genom att möta det ökade behovet av renare, tystare och mer effektiva drivsystem. Detta projektet är ett viktigt steg i den resan.



Källa: Volvo


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se