Facebook


Instagram

Volvo Pentas elektriska drivlina bryter ny mark med framtidens brandbil


2020-08-06

<span><span>Den Volvo Penta-drivna brandbilen kommer att hjälpa brandkårer i städer runtom i världen att minska deras bränslekostnader och förbättra deras personsäkerhet och funktionalitet. </span></span>
Bild: Volvo

Den Volvo Penta-drivna brandbilen kommer att hjälpa brandkårer i städer runtom i världen att minska deras bränslekostnader och förbättra deras personsäkerhet och funktionalitet.



Volvo Penta utvecklar en elektrisk drivlina för ledande brandkårstillverkaren Rosenbauers banbrytande brandbil, vilken möjliggör en ny innovativ lösning med nollutsläpp och med signifikant reducerade ljudnivåer. Brandbilen tillhör en plattform –”Revolutionary Technology” (RT) –  som just nu genomgår en intensiv testperiod, och kommer snart att börja testas i verkligheten av kunder i Berlin, Amsterdam och Dubai.

Volvo Penta har samarbetat med sin mångåriga kund Rosenbauer för att utveckla en elektrisk drivlina för den industrialiserade plattformen och versionen av företagets Concept Fire Truck (CFT), känd som ”Revolutionary Technology” (RT). Genom att ta nästa steg från konventionella fordonskoncept och istället utveckla en elektrisk lösning för lastbilens drivlina introducerade Volvo Penta och Rosenbauer en helt ny fordonsarkitektur som kommer revolutionera brandbekämpning i städer med fördelar som nollutsläpp och kraftigt reducerade ljudnivåer. Med dess elektriska drivlina stoltserar brandbilen med en utomordentlig ergonomi, funktionalitet och säkerhet, men också hög lastvolym, kompakta dimensioner och en unik körbarhet.

– Efter många år av framgångsrikt samarbete med Rosenbauer är vi stolta över att bryta ny mark med elektriska drivlinor och tillsammans jobba med detta revolutionerande projekt, säger Paul Jansson, Chief Project Manager på Volvo Penta.
– Vårt nära samarbete och den djupa förståelse vi har för våra kunders behov guidade oss i utvecklingen av den elektriska drivlinan för den nya brandbilen. Att kunna påbörja kundtester är ett bevis på vad vi  har lyckats skapa tillsammans. Detta är vårt första industriella OEM-partnerskap inom elektromobilitetsområdet och det är ett stort steg mot att skapa en, för Volvo Penta, ny produktplattform för framtiden.


Elektriska drivlinor levererar goda resultat

Målet med den nya brandbilen för stadsmiljö är att svara på globala megatrender som klimatförändringar, skiftande demografi och urbanisering – och dess inverkan på brandkårers arbete. Brandmän som rycker ut måste ha ett fordon som klarar av hög hastighet, snabb accelerering, hårda inbromsningar och körbarhet. RT:s elektriska drivlina, tillsammans med oberoende hjulupphängning och ett hydropneumatiskt chassi, levererar en högklassig säkerhet och en fantastisk körprestanda.

Den Volvo Penta-drivna brandbilen kommer att hjälpa brandkårer i städer runtom i världen att minska deras bränslekostnader och förbättra deras personsäkerhet och funktionalitet. Varje axel av brandbilen drivs av en elektrisk motor och energilagringssystemet ger en elektriskt driven resa med erforderlig tid för att arbeta vid räddningsplatsen. Dessutom har den elektriskt drivna brandbilen en dieselmotor som backup ifall resan eller arbetet vid räddningsplatsen tar längre tid än väntat.

– Volvo Penta och Rosenbauer har arbetat tillsammans för att designa en skräddarsydd lösning som möjliggör att den elektriska brandbilen kan göra sitt jobb ännu säkrare och mer effektivt än vad konventionella fordon gör, och dessutom på ett mer hållbart sätt, säger Dieter Siegel, vd på Rosenbauer International.
– Tillsammans har vi skapat det mest revolutionerande och progressiva fordonet i brandkårsindustrin. Vi har samarbetat med Volvo Penta i många år, de är experter i området och de förstår verkligen våra behov.


Beprövad Volvoteknologi

Volvo Penta använder beprövad teknologi och kompetens från Volvo Lastvagnar och Volvo Bussar och har anpassat denna för att möta de tuffa prestandakrav som ställs på en speciell applikation. Detta är ett viktigt jobb, eftersom den elektriska drivlinan är hjärtat av fordonet. Resultatet är en beprövad teknologisk lösning från Volvokoncernen som möter Rosenbauers behov.

– På Volvo Penta ser vi oss själva som partners, inte leverantörer, till våra OEM-kunder – så att samarbeta med Rosenbauer på detta vis är inte alls ovanligt för oss, sammanfattar Björn Ingemanson, vd på Volvo Penta. Vi vill bli världsledande inom hållbara drivsystem och hjälpa våra kunder att framtidssäkra deras affär genom att möta det ökade behovet av renare, tystare och mer effektiva drivsystem. Detta projektet är ett viktigt steg i den resan.



Källa: Volvo


Skriv ut



Volvo och NFI ska testa elektrifierade tunga lastbilar.
Volvo och NFI ska testa elektrifierade tunga lastbilar.

NFI startar pilotprojekt med elektrifierade tunga lastbilar från Volvokoncernen

Genom Volvo LIGHTS-projektet kommer NFI, en stor transportör i Kalifornien, att testa batterielektriska lastbilars förmåga att framgångsrikt transportera gods under en mä...

Läs mer
Malux transport


Dags för SM-kvaltävling för unga lastbilschufförer i norra sverige

På tisdag den 22 september är det dags för den andra av tre årliga kvaltä...

Läs mer
Pacetell


Hälften av stockholmarna tillbaka i tunnelbanan, dubblering mot i våras

Under våren rörde sig ungefär 25 procent av stockholmarna i tunnelbanesystemet...

Läs mer
Vattenfall
Den nya tågpendeln rullade in i Göteborg under onsdagseftermiddagen, före utsatt tid. Terminaloperatören Sandahlsbolagen lossar och lastar om tåget på Arken kombiterminal innan returresa mot Oslo.

Ny tågförbindelse mellan Oslo och Göteborgs hamn

Nu startar en ny veckopendel för godstrafik som ger Oslo och Norge en snabb, tillfö...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa



















Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se