Facebook


Instagram

Volvo Pentas elektriska drivlina bryter ny mark med framtidens brandbil


2020-08-06

<span><span>Den Volvo Penta-drivna brandbilen kommer att hjälpa brandkårer i städer runtom i världen att minska deras bränslekostnader och förbättra deras personsäkerhet och funktionalitet. </span></span>
Bild: Volvo

Den Volvo Penta-drivna brandbilen kommer att hjälpa brandkårer i städer runtom i världen att minska deras bränslekostnader och förbättra deras personsäkerhet och funktionalitet.



Volvo Penta utvecklar en elektrisk drivlina för ledande brandkårstillverkaren Rosenbauers banbrytande brandbil, vilken möjliggör en ny innovativ lösning med nollutsläpp och med signifikant reducerade ljudnivåer. Brandbilen tillhör en plattform –”Revolutionary Technology” (RT) –  som just nu genomgår en intensiv testperiod, och kommer snart att börja testas i verkligheten av kunder i Berlin, Amsterdam och Dubai.

Volvo Penta har samarbetat med sin mångåriga kund Rosenbauer för att utveckla en elektrisk drivlina för den industrialiserade plattformen och versionen av företagets Concept Fire Truck (CFT), känd som ”Revolutionary Technology” (RT). Genom att ta nästa steg från konventionella fordonskoncept och istället utveckla en elektrisk lösning för lastbilens drivlina introducerade Volvo Penta och Rosenbauer en helt ny fordonsarkitektur som kommer revolutionera brandbekämpning i städer med fördelar som nollutsläpp och kraftigt reducerade ljudnivåer. Med dess elektriska drivlina stoltserar brandbilen med en utomordentlig ergonomi, funktionalitet och säkerhet, men också hög lastvolym, kompakta dimensioner och en unik körbarhet.

– Efter många år av framgångsrikt samarbete med Rosenbauer är vi stolta över att bryta ny mark med elektriska drivlinor och tillsammans jobba med detta revolutionerande projekt, säger Paul Jansson, Chief Project Manager på Volvo Penta.
– Vårt nära samarbete och den djupa förståelse vi har för våra kunders behov guidade oss i utvecklingen av den elektriska drivlinan för den nya brandbilen. Att kunna påbörja kundtester är ett bevis på vad vi  har lyckats skapa tillsammans. Detta är vårt första industriella OEM-partnerskap inom elektromobilitetsområdet och det är ett stort steg mot att skapa en, för Volvo Penta, ny produktplattform för framtiden.


Elektriska drivlinor levererar goda resultat

Målet med den nya brandbilen för stadsmiljö är att svara på globala megatrender som klimatförändringar, skiftande demografi och urbanisering – och dess inverkan på brandkårers arbete. Brandmän som rycker ut måste ha ett fordon som klarar av hög hastighet, snabb accelerering, hårda inbromsningar och körbarhet. RT:s elektriska drivlina, tillsammans med oberoende hjulupphängning och ett hydropneumatiskt chassi, levererar en högklassig säkerhet och en fantastisk körprestanda.

Den Volvo Penta-drivna brandbilen kommer att hjälpa brandkårer i städer runtom i världen att minska deras bränslekostnader och förbättra deras personsäkerhet och funktionalitet. Varje axel av brandbilen drivs av en elektrisk motor och energilagringssystemet ger en elektriskt driven resa med erforderlig tid för att arbeta vid räddningsplatsen. Dessutom har den elektriskt drivna brandbilen en dieselmotor som backup ifall resan eller arbetet vid räddningsplatsen tar längre tid än väntat.

– Volvo Penta och Rosenbauer har arbetat tillsammans för att designa en skräddarsydd lösning som möjliggör att den elektriska brandbilen kan göra sitt jobb ännu säkrare och mer effektivt än vad konventionella fordon gör, och dessutom på ett mer hållbart sätt, säger Dieter Siegel, vd på Rosenbauer International.
– Tillsammans har vi skapat det mest revolutionerande och progressiva fordonet i brandkårsindustrin. Vi har samarbetat med Volvo Penta i många år, de är experter i området och de förstår verkligen våra behov.


Beprövad Volvoteknologi

Volvo Penta använder beprövad teknologi och kompetens från Volvo Lastvagnar och Volvo Bussar och har anpassat denna för att möta de tuffa prestandakrav som ställs på en speciell applikation. Detta är ett viktigt jobb, eftersom den elektriska drivlinan är hjärtat av fordonet. Resultatet är en beprövad teknologisk lösning från Volvokoncernen som möter Rosenbauers behov.

– På Volvo Penta ser vi oss själva som partners, inte leverantörer, till våra OEM-kunder – så att samarbeta med Rosenbauer på detta vis är inte alls ovanligt för oss, sammanfattar Björn Ingemanson, vd på Volvo Penta. Vi vill bli världsledande inom hållbara drivsystem och hjälpa våra kunder att framtidssäkra deras affär genom att möta det ökade behovet av renare, tystare och mer effektiva drivsystem. Detta projektet är ett viktigt steg i den resan.



Källa: Volvo


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se