Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal


2025-01-16

Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  
Bild:Göteborgs Hamn AB.
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver. 
 


Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och roroterminal (även kallad ”Bilhamnen”) efter en nyligen genomförd upphandlingsprocess. Operatören tar över driften av terminalen i februari 2026 under ett tolvårigt koncessionsavtal.


– Vi ser väldigt positivt på Wallenius Wilhelmsens möjligheter att fortsätta utveckla fordons- och roroterminalen i Göteborgs Hamn. Bolaget har presenterat en stark affärsplan och har på ett trovärdigt sätt visat hur man skall nå de volymmål man åtagit sig och driva en konkurrenskraftig terminal med kunden i fokus, säger Göran Eriksson, VD på Göteborgs Hamn.

Wallenius Wilhelmsen är en global logistikkoncern som har lång erfarenhet av terminaldrift i flertalet hamnar världen över. Driften av Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal kommer att ske av ett för ändamålet nystartat och separat, oberoende bolag.

– Vi är entusiastiska över att ha blivit utsedda att driva terminalen i Göteborgs Hamn. Vår förmåga att erbjuda sömlösa och effektiva logistiklösningar kommer att bidra till att vidareutveckla Göteborgs hamn som den ledande fordons- och roroterminalen. Vi ser fram emot att serva den skandinaviska marknaden, vilket samtidigt stödjer vår vision om innovativ och hållbar tillväxt, säger John Felitto, COO Logistics Services på Wallenius Wilhelmsen.

”Överväldigande intresse”
Göteborgs Hamn är Sveriges största fordonshamn, och fordons- och den aktuella roroterminalen hanterar merparten av de fordon som passerar hamnen. Terminalen är också en multi-purposeterminal som även hanterar maskiner för gruvindustrin, vindkraftverksdelar, transformatorer, husmoduler och andra typer av projektlaster. Hamnen har ytterligare tre terminaler som hanterar fordon och roro-enheter, som driftas av Gothenburg Roro Terminal och Stena Line.

I Wallenius Wilhelmsens åtagande ingår också ett investeringsprogram om närmare 70 miljoner kronor för att modernisera terminalens ytor, byggnader och infrastruktur för att ytterligare stärka dess erbjudande mot marknaden.

– Vi har sett ett överväldigande intresse för att driva terminalen som mynnat ut i flertalet starka anbud. Vi är trygga med valet av Wallenius Wilhelmsen som vi är övertygade blir ett steg mot vår övergripande målsättning att bli världens mest konkurrenskraftiga hamn, avslutar Göran Eriksson.

Fakta: Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal
Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal har två kajlägen, 240 000 kvadratmeter terminalyta, järnvägsanslutning och PDI (Pre-Delivery Inspection). Under 2023 hanterades 267 000 nya fordon i hamnen totalt, vilket var 37% av den totala svenska marknaden. Det gör hamnen till Sveriges största fordonshamn.

 
Källa: Göteborgs Hamn AB

Tipsa en vn Skriv ut





Nordic Mobility Expo lanserar nytt fokusområde: e-Automotive – framtidens elektrifierade fordon i centrum

Elektrifieringen av fordonsflottan är en av de största omställningarna inom transport och mobilitet. För att möta det ökade intresset lanserar Nordic Mobility Expo nu...

Läs mer
Zinga
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt...

Läs mer
Ulefos
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska...

Läs mer

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se