Den 6 februari tog Kollektivtrafiknämnden beslut på att beställnings-mottagningen för Skånetrafikens serviceresor ska bedrivas i egen regi. Verksamheten omfattar alla sjukresor i Skåne samt färdtjänsten i 23 skånska kommuner. Skånetrafiken har nu efter utredning och samverkan tagit beslut om att verksamheterna för beställningsmottagningen, trafikledningen och trafikplaneringen för serviceresor, ska samlokaliseras till Skånetrafikens huvudkontor i Hässleholm.
Syftet med att samlokalisera beställningsmottagning, trafikledning och trafikplanering är att öka kvaliteten ytterligare för dem som reser med oss.
- Framförallt får beställningsmottagningen nu bara Skånetrafikens resenärer för ögonen, säger Linus Eriksson trafikdirektör på Skånetrafiken. Genom att ta över i egen regi kan vi erbjuda bättre lokalkännedom och språklig kompetens när man beställer sin resa. Med hela verksamheten i samma lokaler kan vi snabbare agera när särskilda behov uppstår. Eftersom alltfler färdtjänstkunder reser i den allmänna kollektivtrafiken ser vi också fördelar med att vi samlar verksamheten på vårt huvudkontor, säger Linus Eriksson, trafikdirektör Skånetrafiken.
65 arbetstillfällen i Hässleholm
Beslutet innebär att befintlig trafikledning och trafikplanering med ett drygt 20-tal anställda flyttas från nuvarande lokaler i Helsingborg och samtidigt nyrekryteras och utbildas 45 personer till beställningsmottagningen. Sammanlagt skapas cirka 65 arbetstillfällen i Hässleholm. De nya enheterna ska vara på plats från början av nästa år med succesiv infasning till mitten av augusti.
- Vi kommer inom kort att inleda rekryteringen och vi hoppas på stort intresse och många sökande, säger Linus Eriksson.
Fakta serviceresor inom Skånetrafiken:
- Varje dag görs cirka 5000 serviceresor i Skåne.
- Serviceresor omfattar alla sjukresor i Skåne samt färdtjänsten i 23 skånska kommuner
- De som är färdtjänstberättigade åker kostnadsfritt i den allmänna kollektivtrafiken. I juli månad gjordes 44 000 resor i den allmänna kollektivtrafiken.
- 89 procent av alla kunder är nöjda med sin serviceresa.
- 87 procent av alla bokningar kommer i tid.
Källa: Skånetrafiken