Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Tyst, hållbar och punktlig stadsbusstrafik i Helsingborg


2018-05-04

Johan Ålander, Arriva och Linus Eriksson, Skånetrafiken tar i hand i ett av de 20 nya väderskydden för HelsingborgsExpressen.
Bild: Skånetrafiken
Johan Ålander, Arriva och Linus Eriksson, Skånetrafiken tar i hand i ett av de 20 nya väderskydden för HelsingborgsExpressen.

Fredagen den 4 maj signerades ett långsiktigt samarbetsavtal mellan Skånetrafiken och Arriva Sverige AB om stadsbusstrafiken i Helsingborg. Avtalet innebär att Helsingborgarna kommer att få modernare och mera hållbar stadstrafik och framför allt får linje 1 en ny rakare och snabbare sträckning och prioriterade körfält med den nya eldrivna HelsingborgsExpressen.

Den nya stadsbusstrafiken startar i juni 2019 och gäller till och med 2027. Affären omfattar cirka 250 miljoner kronor per år och innebär att Arriva nu får helhetsansvaret för stadsbussresorna i Helsingborg.

– Helsingborg är expansivt och på Skånetrafiken välkomnar vi fler att resa kollektivt och hållbart. Vi förbereder nu tillsammans med Arriva och Helsingborgs stad för spårvägsliknande resor med HelsingborgsExpressen. Från och med nästa sommar kan Helsingborgarna resa bekvämare, snabbare och kommer dessutom att få tydligare reseinformation med de nya elbussarna på linje 1, säger Linus Eriksson, trafikdirektör, Skånetrafiken.

Som en del i kontraktet kommer Arriva att köpa in 82 nya bussar för hela stadstrafiken varav 13 elbussar. Ytterligare nyheter är introduktionen av nytt tidtabellsystem.

– När vi startar vår trafik nästa år kommer Helsingborgarna att mötas av nya bussar med den senaste tekniken. HelsingborgsExpressen kommer att trafikeras med nya elbussar och övriga linjer med nya biogasbussar. Eftersom vi också ansvarar för Pågatågen kommer vi ha ett större perspektiv på resandet ur kundernas synvinkel och sträva efter att förenkla bytet mellan de olika transportslagen, säger Johan Åhlander, vd Arriva Sverige AB

Fler ska välja buss och tåg istället för bil. Skånetrafiken och Helsingborgs stad har gemensamt beslutat att år 2022 ska 22 miljoner resor göras med kollektivtrafiken inom Helsingborgs stad och att kollektivtrafikens medelhastighet ska vara 22 km/h inom staden.

– Nu bygger vi busskörfält och gör plats för 20 nya hållplatser som kommer att anpassas efter HelsingborgsExpressens krav med extra långa väderskydd och påstigning i alla dörrar.

Det känns också skönt att åter kunna erbjuda helt nya bussar till våra resenärer och det ska bli spännande att få testa den nya tekniken med HelsingborgsExpressen, säger Oskar Grönvall, trafikchef i Helsingborg.

Fakta

  • Arriva Sverige AB kommer att köpa in 82 nya bussar varav 13 stycken 18 meter långa elbussar.
  • Elbussarna ska trafikera linje 1 och kommer att benämnas HelsingborgsExpressen.
  • Linje 1 utgör cirka 25 procent av bussresandet i Helsingborg.
  • HelsingborgsExpressen kommer trafikera i en BRT-linje (Bus Transport Transit) och får egna prioriterade filer genom staden.
  • HelsingborgsExpressen drivs med 100 procent grön el*, övriga bussar i stadstrafiken med fossilfri biogas.
  • Helsingborgsexpressens linjesträckning går mellan Råå och Dalhem via centrum och kommer att vara elektrifierad med ändhållplatsladdning på Råå respektive Dalhem.
  • Bussarna kommer att vara specialinredda och även erbjuda soffor och ståytor, ungefär som ”caféhäng”.
  • HelsingborgsExpressen är ett produktnamn och koncept som Skånetrafiken äger.

* Tilläggsvärmare för att värma upp fordonet vid kall väderlek drivs av HVO-bränsle.




Källa: Skånetrafiken


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se