Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Unik sambulans sätts i trafik


2019-04-25

Kristoffer Hedenström, trafikchef Skellefteå buss.
Bild: Daniel Eriksson

Kristoffer Hedenström, trafikchef Skellefteå buss.



Sambulans interiör.
Bild: Daniel Eriksson
Sambulans interiör.

Idag, torsdag, åker länets nya sambulans sin första officiella rutt mellan Skellefteå och Umeå. Den specialbyggda bussen för sjuktransporter sätts i trafik av Skellefteå buss och har ett flertal nya funktioner samt uppfyller högre ställda krav på miljö, komfort, säkerhet och arbetsmiljö. 
– Det är glädjande att vi med den toppmoderna och unika sambulansen kan bidra ytterligare till länets sjukvårdstransporter, säger Skellefteå buss trafikchef Kristoffer Hedenström.

Den nya sambulansen är specialbyggad för att hantera Västerbottens sjuktransporter med regelbundna avgångar mellan Skellefteå lasarett och Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Sambulansen kommer precis som tidigare att trafikera sträckan Skellefteå–Umeå tur och retur två gånger dagligen måndag till torsdag och en gång dagligen på fredagar.

Sambulansen som tidigare användes på sträckan Skellefteå–Umeå fortsätter samtidigt att vara i drift. Den ska trafikera sträckan Umeå–Lycksele via Vindeln tur och retur en gång om dagen.
– Patienterna i inlandet har tidigare åkt taxi på den sträckan. Nu får de möjlighet att nyttja sambulansen istället. Att sjukvårdspersonal finns med på resan blir en trygghet för patienterna. Kollektiv trafik är samtidigt hållbar trafik och i miljöhänseende är det positivt att vi fortsätter att nyttja den gamla sambulansen, säger Kristoffer Hedenström.

Kan jobba bältade
Sambulansen är specialbyggd i Spanien, unik i sitt slag, och har förbättrats och förändrats på en rad områden jämfört med den tidigare modellen. Störst skillnad blir det för vårdpersonalen som jobbar i vårdutrymmet.
– Säkerhetsaspekten och arbetsmiljön har värderats högt och i den nya bussen finns en konstruktion där sjukvårdspersonalen kan flytta stolarna längs skenor för att hamna i rätt läge vid patienterna och samtidigt vara bältade, säger Kristoffer Hedenström.

Ökad komfort och driftsäkerhet
Förutom de nya stolarna på skenor är det en bredare mittgång, enklare insteg i bussen, större komfortstolar, modernare pentry, större toalett och två olika lyftanordningar baktill i fordonet vilket ökar kapacitet in och ut samt ökar driftsäkerheten.
– Vi värderar säkerhetsaspekten högt. Arbetsmiljöverket har bestämt att vårdpersonal inte får jobba obältade under transport. Det har gjorts en konstruktion där vårdpersonalen ska kunna flytta stolarna längs skenor för att hamna i rätt läge och samtidigt vara bältade. Det blir en väldigt avancerad lösning, berättar Christina Appelblad, Region Västerbotten, avdelningschef på ambulansen i Skellefteå.

Sambulansen transporterar även läkemedel, blod, hjälpmedel och personal i mån av plats.

FAKTA / nya sambulansen:

  • Bemannas av en ambulanssjukvårdare, en ambulanssjuksköterska och chaufför.
  • Märket är Scania, modell Irizar I8.
  • Har specialutrustats i spanska San Sebastian av Irizar.
  • Fyra bår/säng-platser.
  • Fyra rullstolsplatser.
  • 18 sittplatser.
  • Två platser för intensivvård.
  • Två arbetsytor för sjukvårdare.
  • Plats för gods och provlådor.


Källa: Skellefteå buss

Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se