Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Första gasdrivna cementtransporten rullar i Skövde


2019-05-24

Cementa kör på gas för minskad klimatpåverkan.
Bild: Cementa
Cementa kör på gas för minskad klimatpåverkan.

Med Sveriges första gasdrivna bulkbil för cementleveranser tar Cementa nu ett steg mot grönare transporter.
– Det är en framtidsinriktad satsning som kopplar till våra höga ambitioner inom hållbarhet, säger Mikael Odlöw, vice försäljningschef inom Cementa.


”Vi kör på gas för minskad klimatpåverkan – Cementa” står det tryckt på sidan av den nya Volvolastbil som nu sätts in i trafik för Cementas räkning. Lastbilen, en blålackerad Volvo FH460 LNG, kommer att ha Cementas fabrik i Skövde som huvudbas, och leverera cement till företagets kunder i Västsverige.

– Med Volvos nyutvecklade teknik är gasdrift med LNG (flytande gas) ett av de mest effektiva och snabba sätten att minska koldioxidutsläppen inom tunga transporter. I stället för att tankas med diesel drivs lastbilens förbränningsmotor med flytande fordonsgas, säger Anders Läth, trafikchef bulk på XR Logistik.

I dag består typisk svensk fordonsgas av 50 procent biogas och 50 procent naturgas men om tillgången till biogas ökar i landet kan den förnybara andelen bli ännu högre. Därför ses satsningar på gasdrivna lastbilar ofta som ett viktigt sätt att minska den tunga transportsektorns klimatpåverkan.

Andra miljömässiga fördelar med gas jämfört med diesel är att en gasmotor släpper ut färre partiklar, mindre kväve och att de bullrar mindre.

– Det känns fint att kunna presentera den här lösningen, och även om det till att börja med bara handlar om en lastbil så hoppas vi att flera av våra transportörer kan välja det här spåret för att minska sin klimatpåverkan, säger Mikael Odlöw.

Den gasdrivna lastbilen ägs och drivs av Tommy Bremans Åkeri AB i Skövde, en leverantör till XR Logistik AB.



Källa: Cementa


Tipsa en vn Skriv ut



Kross- och grusprodukter körs i släpet.
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska klimatavtrycket från ballasttransporter. Tillsammans med vår transportpartner Märsta Fö...

Läs mer
Zinga
På uppdrag av Gävle kommun ska Svevia sanera den förorenade marken vid det tidigare Kopparfors sågverk i Norrsundet.  

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

På uppdrag av Gävle kommun ska Svevia sanera den förorenade marken vid det tidigare...

Läs mer
Ulefos
Del av industrispåret i Kristinehamn. 

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Under sommaren 2025 genomför Kristinehamns kommun en omfattande upprustning av...

Läs mer

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se