Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

ebm-papst lanserar nya fläktar för kommersiella fordon


2019-09-11

Bild: ebm-papst

ebm-papst har en stark marknadsposition inom segmenten tåg, transport samt kommersiella fordon som bussar. Företagets fläktar och elmotorer återfinns i ett stort antal applikationer. På tåg används ebm-papst teknik för att öppna och stänga dörrar, och för att ge tågpassagerare ett behagligt klimat. På många lastbilar sitter ebm-papst fläktar i takmonterade luftkonditioneringsaggregat som ger lastbilschaufförer en bra arbetstemperatur i lastbilshytterna både under färd och vila. I många av dessa applikationer ställs krav på att fläktarna klarar mycket tuffa förhållanden. De ska vara driftsäkra och ha lång livslängd oavsett om det är extremt varmt, kallt, fuktigt, mycket snö och slask, regnigt eller dammigt.

Dessa krav ställs också på kommersiella fordon som konventionella bussar och vid utvecklingen av framtidens elbussar. För bussektorn har ebm-papst under många år utvecklat axial- och centrifugalfläktar för bland annat luftkonditioneringsaggregat och motorkylning. En av nyheter i detta fläktprogram är den dammskyddade centrifugalfläkten K3G097 för luftkonditioneringen och som uppfyller kraven enligt kapslingsklass Ip6k9k. Detta innebär att elektroniken i fläkten klarar av att stå emot vätskan från högtryckstvättar och den höga luftfuktighet som kan uppstå i vissa länder och som kan orsaka kraftig kondens på bussarnas kondensorer.

Tuffa krav på luftkonditioneringsaggregaten i elbussar
I många städer runt om i världen pågår en snabb förändring av kollektivtrafiken. Stora bussparker ersätts i allt större utsträckning av snabbladdade elbussar med nollutsläpp och en tyst, energisnål och kostnadseffektiv busstrafik som några av målen. Ett av kraven som ställs på tysta elektriska bussar är att även luftkonditioneringen är tyst.

Detta har lett till utvecklingen av nya luftkonditioneringsaggregat och för sådana applikationer har ebm-papst tagit fram axialfläkten W3G300. Denna fläkt är en uppdatering och optimering av en tidigare fläktlösning och ett av resultaten är en reducering av ljudnivån med upp till 2,5 dB(A). Dessutom har energiförbrukningen reducerats med drygt 20 procent. En viktig fördel med denna fläkt är också att den är spänningsstabil vilket innebär att ett luftkonditioneringsaggregat alltid ger samma kylkapacitet oavsett om bussens motor går eller inte. Viktigt för infotainmentsystemen i moderna elbussar är även fläktens utmärkta elektromagnetiska kompatibilitet som förhindrar störningar.

Både K3G097 och W3G300 kommer att finnas i utförande för spänning 24 V/DC och de presenteras på mässan Busworld 2019 i Bryssel som arrangeras den 18-23 oktober. ebm-papst har monter 529 i Hall 5 och förutom de nya fläktarna presenteras också andra fläktlösningar för bussektorn. Ett exempel är axialfläktar som utvecklats för att ge effektiv motorkylning och som konstruerats speciellt för att vara motståndskraftiga mot smuts och avlagringar.



Källa: ebm-papst


Tipsa en vn Skriv ut





Nordic Mobility Expo lanserar nytt fokusområde: e-Automotive – framtidens elektrifierade fordon i centrum

Elektrifieringen av fordonsflottan är en av de största omställningarna inom transport och mobilitet. För att möta det ökade intresset lanserar Nordic Mobility Expo nu...

Läs mer
Zinga
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt...

Läs mer
Ulefos
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska...

Läs mer

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se