Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Volvo Pentas elektriska drivlina bryter ny mark med framtidens brandbil


2020-08-06

<span><span>Den Volvo Penta-drivna brandbilen kommer att hjälpa brandkårer i städer runtom i världen att minska deras bränslekostnader och förbättra deras personsäkerhet och funktionalitet. </span></span>
Bild: Volvo

Den Volvo Penta-drivna brandbilen kommer att hjälpa brandkårer i städer runtom i världen att minska deras bränslekostnader och förbättra deras personsäkerhet och funktionalitet.



Volvo Penta utvecklar en elektrisk drivlina för ledande brandkårstillverkaren Rosenbauers banbrytande brandbil, vilken möjliggör en ny innovativ lösning med nollutsläpp och med signifikant reducerade ljudnivåer. Brandbilen tillhör en plattform –”Revolutionary Technology” (RT) –  som just nu genomgår en intensiv testperiod, och kommer snart att börja testas i verkligheten av kunder i Berlin, Amsterdam och Dubai.

Volvo Penta har samarbetat med sin mångåriga kund Rosenbauer för att utveckla en elektrisk drivlina för den industrialiserade plattformen och versionen av företagets Concept Fire Truck (CFT), känd som ”Revolutionary Technology” (RT). Genom att ta nästa steg från konventionella fordonskoncept och istället utveckla en elektrisk lösning för lastbilens drivlina introducerade Volvo Penta och Rosenbauer en helt ny fordonsarkitektur som kommer revolutionera brandbekämpning i städer med fördelar som nollutsläpp och kraftigt reducerade ljudnivåer. Med dess elektriska drivlina stoltserar brandbilen med en utomordentlig ergonomi, funktionalitet och säkerhet, men också hög lastvolym, kompakta dimensioner och en unik körbarhet.

– Efter många år av framgångsrikt samarbete med Rosenbauer är vi stolta över att bryta ny mark med elektriska drivlinor och tillsammans jobba med detta revolutionerande projekt, säger Paul Jansson, Chief Project Manager på Volvo Penta.
– Vårt nära samarbete och den djupa förståelse vi har för våra kunders behov guidade oss i utvecklingen av den elektriska drivlinan för den nya brandbilen. Att kunna påbörja kundtester är ett bevis på vad vi  har lyckats skapa tillsammans. Detta är vårt första industriella OEM-partnerskap inom elektromobilitetsområdet och det är ett stort steg mot att skapa en, för Volvo Penta, ny produktplattform för framtiden.


Elektriska drivlinor levererar goda resultat

Målet med den nya brandbilen för stadsmiljö är att svara på globala megatrender som klimatförändringar, skiftande demografi och urbanisering – och dess inverkan på brandkårers arbete. Brandmän som rycker ut måste ha ett fordon som klarar av hög hastighet, snabb accelerering, hårda inbromsningar och körbarhet. RT:s elektriska drivlina, tillsammans med oberoende hjulupphängning och ett hydropneumatiskt chassi, levererar en högklassig säkerhet och en fantastisk körprestanda.

Den Volvo Penta-drivna brandbilen kommer att hjälpa brandkårer i städer runtom i världen att minska deras bränslekostnader och förbättra deras personsäkerhet och funktionalitet. Varje axel av brandbilen drivs av en elektrisk motor och energilagringssystemet ger en elektriskt driven resa med erforderlig tid för att arbeta vid räddningsplatsen. Dessutom har den elektriskt drivna brandbilen en dieselmotor som backup ifall resan eller arbetet vid räddningsplatsen tar längre tid än väntat.

– Volvo Penta och Rosenbauer har arbetat tillsammans för att designa en skräddarsydd lösning som möjliggör att den elektriska brandbilen kan göra sitt jobb ännu säkrare och mer effektivt än vad konventionella fordon gör, och dessutom på ett mer hållbart sätt, säger Dieter Siegel, vd på Rosenbauer International.
– Tillsammans har vi skapat det mest revolutionerande och progressiva fordonet i brandkårsindustrin. Vi har samarbetat med Volvo Penta i många år, de är experter i området och de förstår verkligen våra behov.


Beprövad Volvoteknologi

Volvo Penta använder beprövad teknologi och kompetens från Volvo Lastvagnar och Volvo Bussar och har anpassat denna för att möta de tuffa prestandakrav som ställs på en speciell applikation. Detta är ett viktigt jobb, eftersom den elektriska drivlinan är hjärtat av fordonet. Resultatet är en beprövad teknologisk lösning från Volvokoncernen som möter Rosenbauers behov.

– På Volvo Penta ser vi oss själva som partners, inte leverantörer, till våra OEM-kunder – så att samarbeta med Rosenbauer på detta vis är inte alls ovanligt för oss, sammanfattar Björn Ingemanson, vd på Volvo Penta. Vi vill bli världsledande inom hållbara drivsystem och hjälpa våra kunder att framtidssäkra deras affär genom att möta det ökade behovet av renare, tystare och mer effektiva drivsystem. Detta projektet är ett viktigt steg i den resan.



Källa: Volvo


Tipsa en vn Skriv ut





Nordic Mobility Expo lanserar nytt fokusområde: e-Automotive – framtidens elektrifierade fordon i centrum

Elektrifieringen av fordonsflottan är en av de största omställningarna inom transport och mobilitet. För att möta det ökade intresset lanserar Nordic Mobility Expo nu...

Läs mer
Zinga
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt...

Läs mer
Ulefos
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska...

Läs mer

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se