Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Så kan EU-trailers bli säkrare på vintervägar


2020-10-15

Transportstyrelsen har slutredovisat ett regeringsuppdrag med förslag för att höja säkerheten för korta dragbilar.
Bild: Transportstyrelsen
Transportstyrelsen har slutredovisat ett regeringsuppdrag med förslag för att höja säkerheten för korta dragbilar.

Olycksrisken vintertid har visat sig vara högre för EU-trailers än för andra lastbilskombinationer. Det redovisar Transportstyrelsen i ett regeringsuppdrag.

Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag analyserat olyckor med korta dragbilar med påhängsvagn, så kallade EU-trailers, för att föreslå åtgärder för att höja säkerheten för dessa fordon. I dag överlämnades rapporten till regeringen.

I uppdraget har även ingått att undersöka tekniska lösningar på exempelvis bromssystem och stabilitetssystem som kan bidra till förbättrad trafiksäkerhet.

I fråga om olycksstatistik har Transportstyrelsen hämtat uppgifter från dels olycksdatabasen Strada, dels de olyckor som Sveriges kommuners räddningstjänster har larmats ut på.

Olycksriskerna för lastbilar registrerade i utlandet är högre än för svenskregistrerade dragbilar och lastbilar, om man ser till uppgifter från Sveriges kommuner och räddningstjänster.

För polisrapporterade olyckor med personskador är däremot olycksrisken något högre för andra svenskregistrerade lastbilskombinationer än för svenska kombinationer med dragbil med tillkopplad påhängsvagn eller utländska lastbilar.

– En faktor som skulle kunna förklara varför just utländska ekipage är överrepresenterade i lindrigare olyckor är förarnas kunskap och erfarenhet av att köra dessa fordon på vintervägar. Förare som har lång erfarenhet att framföra dessa ekipage på vintervägar kan sannolikt bättre förutse riskfyllda situationer och därmed anpassa körningen vid behov, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen.


Viktigt ha tryck på drivaxeln
Vintertid när vägarna ofta är hala har lastbilarnas friktion mot vägbanan en avgörande betydelse, speciellt den drivande axeln på lastbilen. Det är därför viktigt att, utöver att ha bra däck, också se till så att fordonen har tillräckligt med tryck på drivande axel.

Vad ett tillräckligt drivaxeltryck är beror på, fordonskombinationens faktiska vikter. Ju högre den sammanlagda bruttovikten är desto högre drivaxeltryck behöver lastbilen ha.

– När en alltför stor del av lastvikten hamnar på släpvagnen så får lastbilen svårt att bibehålla greppet mot vägbanan och risken att hamna i en kritisk situation som kan leda till en olycka ökar. Det gäller då i synnerhet kombinationer med lastbilar med två axlar, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen föreslår att det införs krav för 2-axliga tunga lastbilar, med en drivande axel, och med en eller flera tillkopplade släpvagnar:

  • minst 25 procent av den sammanlagda bruttovikten belastar den drivande axeln, eller
  • släpvagnarnas sammanlagda bruttovikt ska inte överskrida lastbilens bruttovikt med en faktor som är högre än 1,5 gånger.

Kravet föreslås gälla perioden 1 december–31 mars.


Fördjupande läsning
Här kan du läsa rapporten i sin helhet: Utredning för säkerhetshöjande åtgärder för korta dragbilar.



Källa: Transportstyrelsen


Tipsa en vn Skriv ut





Nordic Mobility Expo lanserar nytt fokusområde: e-Automotive – framtidens elektrifierade fordon i centrum

Elektrifieringen av fordonsflottan är en av de största omställningarna inom transport och mobilitet. För att möta det ökade intresset lanserar Nordic Mobility Expo nu...

Läs mer
Zinga
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt...

Läs mer
Ulefos
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska...

Läs mer

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se