Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Spännande 2021 för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige


2021-01-15

Första exemplaren av eldrivna eActros kommer till Sverige 2021.
Bild: Mercedes-Benz Sverige AB
Första exemplaren av eldrivna eActros kommer till Sverige 2021.

Mercedes-Benz lastbilar fortsätter att jobba stenhårt på den svenska marknaden. 2021 räknar man med att de första exemplaren av eldrivna eActros ska nå svenska kunder och samtidigt satsar man på att lansera såväl nya produkter som tjänster.

Även om 2020 var ett speciellt år för hela lastbilsbranschen så har Mercedes-Benz Sverige fortsatt arbeta hårt med sin lastbilssatsning. Märket har en stadig förstaplats bland alla importerade märken och allt fler åkerier har Mercedes-Benz i sin fordonspark.

När pandemin kom i mars så ställdes mycket på ända för alla tillverkare, inte minst när det gäller att få fram reservdelar och kunna upprätthålla service. Men hos Mercedes-Benz lastbilar i Sverige visade det sig att oron var obefogad.

– Alla verkstäder kunde hålla öppet som vanligt och reservdelsförsörjningen fungerade fantastiskt bra trots alla utmaningar, säger Tomas Gustavsson som är servicemarknadschef på Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige.

– Faktum är att vi och våra verkstäder inte bara höll uppe nivån – vi förbättrade oss till och med i de mätningar vi gör löpande. Både när det gäller interna mätningar och kundundersökningar. Det är vi riktigt stolta över.


Hi-Tech som standard
Mercedes-Benz Lastbilar har satsat mycket på högteknologiska lösningar som ger direkt nytta för kunden.

Ett exempel är märkets uppkopplade diagnossystem MB Uptime som sedan 2020 är standard på de bilar som säljs i Sverige. Systemet analyserar bilen löpande och skickar informationen till serviceorganisationen. Det gör att en verkstad kan ringa upp en förare och be denna komma in för att åtgärda något som föraren inte ännu visste om var på gång att hända. På så sätt kan man hantera ett litet problem innan det blir stort och därmed kan man minska risken för stillestånd.

MB Uptime ger även verkstäderna möjlighet att planera servicejobb och kunna ha rätt delar hemma för bilen som kommer in.

De svenska kunderna har också visat sig uppskatta märkets högteknologiska lösningar i nya generationens Actros och Arocs som började levereras på bred front under 2020. Nästan alla bilar som säljs har de unika digitala backspeglarna Mirrorcam som ersätter vanliga backspeglar. Och två av tre säljs med den likaledes heldigitala instrumenteringen Multimedia cockpit.

– Vi märker att de som provkör våra bilar och deras lösningar verkligen blir positivt överraskade, säger försäljningschef Bengt-Ove Hedborg.

– Därför kommer vi satsa hårt på att låta kunder få testa våra lastbilar i sin egen verksamhet. Dels genom olika lokala event men vi har även ett storskaligt och enhetligt demoupplägg som vi kallar för ”test the best” tillsammans med våra återförsäljare. Vi kommer att ha 25 demobilar ute i trafik.


Nyheter 2021
På Mercedes-Benz lastbilar ser man fram emot ett spännande 2021 för den svenska marknaden.

– Vi har en fantastiskt bra orderbok med oss och vi bjuder på en rad spännande nyheter så det känns som om det kan bli ett riktigt bra år, säger Bengt-Ove Hedborg.

– Vi räknar med att de första helelektriska eActros ska levereras till svenska kunder. Och vi släpper en ny modell - Actros F - som blir en instegsmodell med mycket intressant pris, både som chassi och dragbil. 



Källa: Mercedes-Benz Sverige


Tipsa en vn Skriv ut





Nordic Mobility Expo lanserar nytt fokusområde: e-Automotive – framtidens elektrifierade fordon i centrum

Elektrifieringen av fordonsflottan är en av de största omställningarna inom transport och mobilitet. För att möta det ökade intresset lanserar Nordic Mobility Expo nu...

Läs mer
Zinga
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt...

Läs mer
Ulefos
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska...

Läs mer

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se