Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Eskilstuna Kombiterminal ställer om från manuellt till digitalt med hjälp av Hogia


2022-01-05

Eskilstuna Kombiterminal ägs och drivs av lastbilscentralen M4-gruppen. Här tas gods emot från hela världen och levereras till rätt mottagare. Trailers, containers och växelflak lyfts av och på godståg för vidare distribution med lastbil.
Bild: Eskilstuna Kombiterminal
Eskilstuna Kombiterminal ägs och drivs av lastbilscentralen M4-gruppen. Här tas gods emot från hela världen och levereras till rätt mottagare. Trailers, containers och växelflak lyfts av och på godståg för vidare distribution med lastbil.

Redan 2010 startade Eskilstuna Kombiterminal, som drivs av M4-gruppen, sin digitaliseringsresa. Då började de att använda Hogias digitala system för sin godshantering. Sedan dess har Hogia stöttat upp längs vägen – steg för steg.

Transport- och logistiksektorn befinner sig i en digital omställning, där vi än så länge bara har sett början och där många företag och organisationer nu tar sina första steg.

Några som tog klivet redan 2010 och sedan har fortsatt att digitalisera sin verksamhet är Eskilstuna Kombiterminal, som sedan 2002 ägs och drivs av lastbilscentralen M4-gruppen. Här tas gods emot från hela världen och levereras till rätt mottagare. Trailers, containers och växelflak lyfts av och på godståg för vidare distribution med lastbil. Då gäller det att ha koll på alla processer och enheter.

– Innan 2010 arbetade vi helt manuellt och skötte allt via långa listor som knappades in i Excel för hand, och sedan hanterades fram och tillbaka. Ett tidsödande och omständligt arbete som blev ohållbart i längden. Jag började då jämföra olika digitala system och fastnade för Hogias, som vi använder sedan dess, berättar Magnus Arvidsson, terminalchef på Eskilstuna Kombiterminal.


Utveckling genom tätt samarbete
– Hogia är inte rädda för att utvecklas och kommer hela tiden med nya idéer, som de driver vidare. De är bra på att anpassa sig efter hur vi arbetar och vad vi har för behov. Det ger mycket! säger Andreas Bard, transportledare på Eskilstuna Kombiterminal.

Många inom transport- och logistikbranschen har inte egna IT-avdelningar. Här kan därför Hogia med sin erfarenhet av digitala lösningar gå in och stötta upp.

– Vi hjälper Eskilstuna Kombiterminal att knyta ihop sina processer och gör det enklare för dem, så att de får en ännu bättre och effektivare operation, säger Mathias Lindell, bolagschef på Hogia Terminal Systems.


Godsspårning och vägningsbeställningar digitalt
Till exempel är Eskilstuna Kombiterminal nu en del i Göteborgs Hamns satsning kring digitaliserad spårning av gods genom att de använder Hogia Terminal Systems API, som möjliggör standardiserade och effektiva integrationer med andra system

– När gods fraktas mellan Göteborgs Hamn och Eskilstuna Kombiterminal skickas hela tiden statusuppdateringar till Göteborgs Hamn via vårt API när godset hanteras på terminalen, säger Mathias Lindell.

Det senaste digitala verktyget som Hogia har hjälpt Eskilstuna Kombiterminal med är en vägningsmodul. Eftersom lasterna som går via Stora Bält till Danmark och Tyskland måste väga minst 14 ton för att få fraktas via järnväg, väger Eskilstuna Kombiterminal alla dessa laster. Tidigare kom kundernas vägningsbeställningar via mejl, men nu sker det i stället digitalt.

– Hogia tar emot bokningarna från Eskilstuna Kombiterminals kunder och skapar vägningsbeställningar. Truckförarna på terminalen får då automatiskt upp en ruta om att ange korrekt vikt när de lastar enheten på tåg. Efter det samlar vi ihop en debitering för vägningen på fakturaunderlaget och meddelar deras kund den korrekta vikten. Hela processen blir därmed väldigt enkel, förklarar Mathias Lindell.


Sparar tid och pengar
Nästa steg är att göra en liknande digitaliseringsprocess för kontroll av tempererade enheter. Via Hogias smartphone-app Workit får då Eskilstuna Kombiterminal en arbetsorder om att kontroll ska utföras på en enhet. I appen bekräftas sedan enkelt att kontrollen är genomförd och automatisk återkoppling till enhetsägaren görs via integration.

– Digitaliseringen gör att det är mycket enklare för oss att hålla koll på alla enheter och processer. Det blir också färre händer mellan varje steg, vilket leder till mindre felmarginaler. Alla inblandade tjänar både tid och pengar på det, säger Andreas Bard.


Källa: Hogia

Tipsa en vn Skriv ut



Kross- och grusprodukter körs i släpet.
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska klimatavtrycket från ballasttransporter. Tillsammans med vår transportpartner Märsta Fö...

Läs mer
Zinga
På uppdrag av Gävle kommun ska Svevia sanera den förorenade marken vid det tidigare Kopparfors sågverk i Norrsundet.  

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

På uppdrag av Gävle kommun ska Svevia sanera den förorenade marken vid det tidigare...

Läs mer
Ulefos
Del av industrispåret i Kristinehamn. 

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Under sommaren 2025 genomför Kristinehamns kommun en omfattande upprustning av...

Läs mer

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se