Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Ny tågpendel mellan APM Terminals Gothenburg och Umeå


2022-05-16

Nu får företagen i Umeå en direktlänk till världsmarknaden via APM Terminals Gothenburg.
Bild: APM Terminals Gothenburg
Nu får företagen i Umeå en direktlänk till världsmarknaden via APM Terminals Gothenburg.

Nu får den norrländska industrin ytterligare en hållbar direktlänk till världsmarknaden via det omfattande linjeutbudet hos APM Terminals i Göteborgs hamn. Den helt nya tågpendeln rullar från APM Terminals 27 maj, med slutdestination Umeå hamn.

För ett år sedan initierade First Row Shipping & Logistics AB, med Nikolas Rowland i spetsen, den banbrytande järnvägspendeln från Piteå till APM Terminals i Göteborg. Pendeln innebar nya möjligheter för de norrländska exportföretagen och blev snabbt en succé. På ett år växlade kapaciteten upp från en till tre avgångar i veckan och nu utökas erbjudandet med ytterligare en direktförbindelse, den här gången från Umeå hamn.

– Lokal industri i Umeåområdet har visat stort intresse för en lösning likt den vi har till Piteå. Umeå har idag ingen stabil lösning för containerfrakt, så vi fyller ett tomrum i marknaden med en produkt som dessutom är långt mer hållbar än de som finns att tillgå idag, säger Nikolas Rowland, grundare och ägare av First Row Shipping & Logistics AB.


Sparar minst en veckas ledtid
Pendeln, med kapacitet på 68 TEU, motsvarande 34 lastbilar, kommer till en början att avgå veckovis från Umeå hamn. I Umeå lastas tåget med containeriserat exportgods, som tre dagar senare befinner sig på ett oceangående fartyg på väg till världsmarknaden.

– Jämfört med en kombinerad lösning av lastbil och feeder från östkusten, sparar det här upplägget en betydande mängd koldioxidutsläpp och minst en vecka i ledtid. Med tanke på hur industrin växer i norra Sverige, är det fantastiskt att kunna vara med och bidra till att erbjuda direktlänkar till både Asien och USA via APM Terminals i Göteborg, säger Nikolas Rowland.


Offensiva planer på uppväxling
Enligt Nikolas Rowland, är pendeln bara början på ytterligare en succé.

– Vi har lämnat in ganska offensiva önskemål till Trafikverket inför 2023. Kundunderlaget finns definitivt, det gäller bara att få ihop pusslet med tidtabeller och tågoperatörer, avslutar han.


Källa: APM Terminals Gothenburg

Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se