Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn


2023-01-18

En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.
Bild: Göteborgs Hamn AB
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på väg och kör 850-900 containers till alla Sveriges containerhamnar dagligen. De absolut största volymerna går till Göteborgs hamn, och från och med idag sätter åkeriet in två tunga ellastbilar på containerflöden till hamnen – en tredje sätts in under de närmaste veckorna.

– Vi vill inte vara den aktör som ser på när omställningen sker – vi vill vara i främsta led och vi ser också att våra kunder efterfrågar hållbara transporter i allt större utsträckning. Utifrån det var detta ett ganska enkelt beslut att ta, säger Johan Söderström, marknadschef på Skaraslätten Transport.


Klimatsmart – men en ekonomisk utmaning
Även om eldrift är ett överlägset alternativ vad gäller CO2-avtryck, så är det inte en investering som tas utan noggrann planering. Ellastbilar har andra egenskaper och är förhållandevis dyra i jämförelse sina fossila motsvarigheter.

– Ekonomiskt så är det utmanande och det är en investering som tar längre tid att räkna hem. De kunder som vill använda våra ellastbilar för sina transportbehov behöver därför skriva längre avtal med oss, vilket är något vi möter en förståelse för. Man är beredd att lyfta blicken och tänka lite utanför boxen, säger Johan Söderström.

De nya fordonen har förstås också sina begränsningar vad gäller räckvidd. Det kräver att man hittar rätt flöden och transportmönster, nära lättillgänglig laddinfrastruktur. Nattetid kommer fordonen att laddas i hamnens fordonsterminal som driftas av Logent Ports & Terminals.

I Göteborgs hamn finns också publik laddning tillgänglig mitt i hamnen redan idag. Cirkle K:s station vid Vädermotet har sex laddplatser för tung trafik med laddeffekt på 360 kW vardera. Under 2023 kommer ytterligare publika laddplatser att tillkomma i hamnens centrala delar.

– Det är en trygghet att det finns publik laddning i hamnen där vi kan komplettera vår depåladdning. Vi kommer säkert att behöva toppladda, men i vilken utsträckning är svårt att säga just nu. Det finns bara ett sätt att veta exakt hur det kommer att fungera i praktiken och det är att kasta sig ut. Nu är vi väldigt förväntansfulla och det ska bli jättekul att få visa Göteborg våra nya fordon, säger Johan Söderström.


Startskott för bredare utveckling
Skaraslättens tre ellastbilar är en viktig milstolpe i Göteborgs hamn, men samtidigt bara början på en utveckling som kommer att accelerera under 2023 där fler åkerier och speditörer står redo att sätta in ellastbilar. DFDS är ett exempel som under året sätter in flera av över 120 beställda tunga ellastbilar på flöden i Göteborgs hamn. Det är en snabb utveckling som Göteborgs Hamn AB välkomnar och vill fortsätta understödja enligt hamnens VD Elvir Dzanic.

– Det är väldigt roligt att se omställningen ske här och nu. Från hamnens sida är det viktigt att vi fortsätter att sänka trösklarna för de som vill ställa om för ett mer klimatsmart transportsystem, säger Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn AB.

Under 2021 sjösattes projektet Tranzero Initiative för att öka omställningstakten i transportsektorn, med särskilt fokus på landtransporterna till och från hamnen. Projektet är ett samarbete mellan Göteborgs Hamn AB, Volvokoncernen, Scania och Stena Line. Under 2023 kommer ytterligare laddinfrastruktur för tung trafik att stå klar och två vätgasstationer för tung trafik ska byggas. Redan nu får ellastbilar förtur i flera hamnterminaler och ytterligare Tranzero-initiativ förbereds i hamnen för att öka incitamenten och snabba på omställningen.


Källa: Göteborgs hamn

Tipsa en vn Skriv ut



Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar, hjullastare och grävmaskiner är några av huvudnumren på eComExpo – mässan...

Läs mer
Zinga
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ulefos
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen

Gasums stationer med både LBG (flytande biogas) och LNG (flytande naturgas) bli tillgängliga för OKQ8:s IDS-kunder redan nu i höst. 

OKQ8 samarbetar med Gasum för att minska utsläppen inom tunga transporter

OKQ8 inleder ett strategiskt samarbete med Gasum, en expert inom den nordiska gassektorn och...

Läs mer


Goodyear stöttar transportbolag i samband med lagstiftningen om obligatorisk TPMS-användning

Ny lagstiftning för Tire Pressure Monitoring Systems (TPMS, system för övervakning...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se