Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering


2023-04-05

Bild:Mistra InfraMaint

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK över en kommande femårsperiod. Programmet fokuserar på hållbart och effektivt underhåll av infrastruktur och kommer nu att fokusera på en mer robust och resilient infrastruktur, redo för bland annat klimatförändringarnas effekter.

Inom Mistra InfraMaint arbetar forskare och kommuner tillsammans för att bygga och förmedla kunskap om ett mer hållbart och effektivt underhåll av infrastruktur. Enligt programmet kommer VA-investeringarna de kommande 20 åren behöva öka markant för att statusen inte ska försämras. Mistra InfraMaint utvecklar nya verktyg och metoder för tillståndsbedömning, planering samt kommunala processer och organisation för att möta de stora investeringsbehov samhället står inför. Visionen är en hållbar infrastruktur som är tillgänglig och säker dygnet runt. Mistra InfraMaint, med RISE som programvärd, tilldelades forskningsmedel från Mistra 2018 och startade under hösten samma år.

Efter en utvärdering av en internationell expertpanel har Mistras styrelse beslutat att tilldela programmet forskningsmedel för en andra fas. Mistra InfraMaint får upp till 54 MSEK över en kommande femårsperiod (2023–2028). Utvärderingspanelen framhåller att programmet i sin första fas har nått sina mål, särskilt kombinationen av samhällsnytta och tillämpade vetenskapliga resultat. Panelen lyfte även kontakten mellan akademiska och tekniska intressenter inom programmet som en framgångsfaktor, samt den betydande mängden aktiviteter som har initierats för att sprida kunskap och resultat.

– Underhåll av infrastruktur är onekligen ett viktigt område som berör alla i samhället, men också ett område som förutsätts fungera och därmed tenderar att bli eftersatt. Programmet konstaterar själva att det finns en övergripande utmaning i att säkra och höja organisationernas kapacitet för underhåll och reinvestering samt att gå från rutinbaserat underhåll till ett informationbaserat, säger Malin Lindgren, programansvarig Mistra.

Programmet bygger ny kompetens

Då kompetensbehoven gällande underhåll av infrastruktur är stora har Mistra InfraMaint satsat stort på kunskapsförmedling. Programmet erbjuder en stor kunskapsbank av så kallat mikrolärande, korta filmer om bland annat standarder, direktiv och forskningsresultat. Under hösten 2022 startades också ett samverkansprojekt med fokus på planering av underhåll inom VA med syfte att bygga kompetens och stärka samarbetsmöjligheter mellan organisationer inom programmet. För att bygga broar mellan akademi och kommuner som genererar tillämpbar forskning baserad på verklighetens utmaningar har Mistra InfraMaint också initierat kommundoktorander – industridoktorander direkt anställda av den kommunala organisationen.

– I vårt program bygger vi upp ett nytt forskningsområde och det känns som vi har haft en bra start och vill gärna fortsätta det arbetet. Därför är vi glada för att vi får fortsatt förtroende att jobba med denna stora och viktiga fråga. I denna andra fas kommer vi att arbeta med allt som har varit lyckosamt under den första fasen, men även utveckla programmet för att bättre tackla identifierade samhällsutmaningar. Exempelvis kommer vi jobba mycket för att stärka kommunernas kapacitet att ta till sig ny teknik och nya arbetssätt. Vi kommer även verka för mer robust och resilient infrastruktur genom att underhållsinsatser inte bara ska ersätta befintliga delar i systemet, utan hela tiden förbättra infrastrukturen och göra den redo för framtida utmaningar, såsom de pågående klimatförändringarna, säger Lars Marklund, programchef Mistra InfraMaint.

I Mistra InfraMaints konsortium ingår förutom RISE, även KTH, Lunds universitet, Chalmers, Linköpings universitet, Mälardalens universitet, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Sweden Water Research, IQ Samhällsbyggnad samt flera kommuner, företag och branschorganisationer.


Källa: Mistra InfraMaint


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se