Facebook


Instagram

Dachser Norway levererar med ny eldriven batteri-lastbil


2021-11-24

Den elektriska lastbilen av modell Volvo FL Electric.
Bild: Dachser
Den elektriska lastbilen av modell Volvo FL Electric.

Under november startar logistikleverantören att köra leveranser med sin första elektriska batterilastbil i Norge och vidareutvecklar därmed företagets utsläppsfria leveranser i centrala Oslo.

I en insats för att minska logistikleverantörens koldioxidutsläpp i centrala Oslo har Dachser Norway ingått ett partnerskap med transportföretaget Cargotron. Tillsammans har de investerat i en elektrisk lastbil av modellen Volvo FL Electric. Nu tas lastbilen i bruk och börjar leverera i Dachsers utsläppsfria leveranszon i Oslo.

Genom leveransen av Dachser Norways första eldrivna lastbil till European Logistics-filialen i Vinterbro utanför Oslo kan logistikleverantören öka antalet utsläppsfria leveranser i centrala Oslo. Efter installation av en kraftfull laddningsstation på 22 kW vid filialen i Vinterbro, kan lastbilens batteri ladda fullt på bara åtta till nio timmar. Vilket gör att den eldrivna lastbilen nu kan inleda leveranser till kunder i centrala Oslo.

– Vi är mycket glada över att äntligen kunna köra vår första eldrivna lastbil här i Vinterbro, säger Armend Krasniqi, General Manager för Dachser Norway.
– Vi vill bidra i arbetet med att minska utsläppen och detta är ett viktigt steg i rätt riktning. Det här är en utveckling av Dachsers utsläppsfria leveranser som gör att vi kan leverera i ännu fler delar av Oslo utan utsläpp och vi ser fram emot att följa projektets utveckling.


Tillskott till eldrivna fordonsflottan
Den nya eldrivna lastbilen blir ett tillskott till de två eCrafters som logistikleverantören har använt för leveranser i Oslo sedan hösten 2020. Den nya Volvolastbilen rymmer 18 pallar och har en nyttolast på fem ton. Fullastad kan lastbilen – i teorin – köra upp till 170 kilometer på en enda laddning. I praktiken ligger siffran närmare 120 kilometer beroende på den enskilda förarens körkompetens och väderförhållanden.

Den eldrivna lastbilen och de två eCrafters ställer höga krav på förarna och därför har Dachser Norway beslutat att de utvalda förarna ska ha genomgått olika kurser i teknisk körning. På så sätt har förarna kompetens att köra så miljövänligt som möjligt och kan därigenom maximera fordonens räckvidd.

– När vi lägger resurser på ett projekt som detta är det avgörande att se till att verksamheten på alla nivåer är optimerad. Därför är det viktigt att till exempel ha rätt servicepartner, skickliga förare och en välplanerad leveransrutt, säger Armend.
– Eftersom det är viktigt för oss att bidra till lägre utsläpp och att serva våra kunder i centrala Oslo har vi lagt ner mycket tid och energi på att hitta miljövänliga lösningar under de senaste åren. Framtidsplanen är att ha ytterligare två eldrivna lastbilar inom två år. Vi räknar med att kunna bedriva utsläppsfria leveranser inom alla postnummerområden i Oslo till 2025, avslutar Armend.


Dachser Emission-Free Delivery
I slutet av 2022 kommer Dachser ha implementerat Dachser Emission-Free Delivery i minst elva europeiska städer. Idag uppfyller, förutom Oslo, även Stuttgart och Freiburg i Tyskland samt Prag i Tjeckien, kraven.

– Vårt strategiska mål är att bidra till klimatskyddet. För att uppnå detta mål runt om i världen förlitar vi oss främst på effektiv logistik och innovation, samt på samarbete med våra kunder och partners, som liksom vi aktivt vill utveckla logistiken mot teknik med låga eller inga utsläpp, säger Stefan Hohm, Chief Development Officer hos Dachser.
– Vi är oerhört glada över att vårt projekt får så positiv feedback från våra kunder i Norge.


Långsiktig klimatstrategi
Förutom användning och utveckling av batteridrivna drivsystem och hållbar stadslogistik innebär Dachsers långsiktiga klimatstrategi bland annat ökad användning av förnybara energikällor och grön el. Från och med 2022 kommer logistikleverantören att få 100 procent av sin el globalt från förnybara källor. Dessutom kommer Dachser att fyrdubbla mängden grön el som företaget själv genererar med hjälp av solcellssystem.


Källa: Dachser


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se