Facebook


Instagram

Dachser Norway levererar med ny eldriven batteri-lastbil


2021-11-24

Den elektriska lastbilen av modell Volvo FL Electric.
Bild: Dachser
Den elektriska lastbilen av modell Volvo FL Electric.

Under november startar logistikleverantören att köra leveranser med sin första elektriska batterilastbil i Norge och vidareutvecklar därmed företagets utsläppsfria leveranser i centrala Oslo.

I en insats för att minska logistikleverantörens koldioxidutsläpp i centrala Oslo har Dachser Norway ingått ett partnerskap med transportföretaget Cargotron. Tillsammans har de investerat i en elektrisk lastbil av modellen Volvo FL Electric. Nu tas lastbilen i bruk och börjar leverera i Dachsers utsläppsfria leveranszon i Oslo.

Genom leveransen av Dachser Norways första eldrivna lastbil till European Logistics-filialen i Vinterbro utanför Oslo kan logistikleverantören öka antalet utsläppsfria leveranser i centrala Oslo. Efter installation av en kraftfull laddningsstation på 22 kW vid filialen i Vinterbro, kan lastbilens batteri ladda fullt på bara åtta till nio timmar. Vilket gör att den eldrivna lastbilen nu kan inleda leveranser till kunder i centrala Oslo.

– Vi är mycket glada över att äntligen kunna köra vår första eldrivna lastbil här i Vinterbro, säger Armend Krasniqi, General Manager för Dachser Norway.
– Vi vill bidra i arbetet med att minska utsläppen och detta är ett viktigt steg i rätt riktning. Det här är en utveckling av Dachsers utsläppsfria leveranser som gör att vi kan leverera i ännu fler delar av Oslo utan utsläpp och vi ser fram emot att följa projektets utveckling.


Tillskott till eldrivna fordonsflottan
Den nya eldrivna lastbilen blir ett tillskott till de två eCrafters som logistikleverantören har använt för leveranser i Oslo sedan hösten 2020. Den nya Volvolastbilen rymmer 18 pallar och har en nyttolast på fem ton. Fullastad kan lastbilen – i teorin – köra upp till 170 kilometer på en enda laddning. I praktiken ligger siffran närmare 120 kilometer beroende på den enskilda förarens körkompetens och väderförhållanden.

Den eldrivna lastbilen och de två eCrafters ställer höga krav på förarna och därför har Dachser Norway beslutat att de utvalda förarna ska ha genomgått olika kurser i teknisk körning. På så sätt har förarna kompetens att köra så miljövänligt som möjligt och kan därigenom maximera fordonens räckvidd.

– När vi lägger resurser på ett projekt som detta är det avgörande att se till att verksamheten på alla nivåer är optimerad. Därför är det viktigt att till exempel ha rätt servicepartner, skickliga förare och en välplanerad leveransrutt, säger Armend.
– Eftersom det är viktigt för oss att bidra till lägre utsläpp och att serva våra kunder i centrala Oslo har vi lagt ner mycket tid och energi på att hitta miljövänliga lösningar under de senaste åren. Framtidsplanen är att ha ytterligare två eldrivna lastbilar inom två år. Vi räknar med att kunna bedriva utsläppsfria leveranser inom alla postnummerområden i Oslo till 2025, avslutar Armend.


Dachser Emission-Free Delivery
I slutet av 2022 kommer Dachser ha implementerat Dachser Emission-Free Delivery i minst elva europeiska städer. Idag uppfyller, förutom Oslo, även Stuttgart och Freiburg i Tyskland samt Prag i Tjeckien, kraven.

– Vårt strategiska mål är att bidra till klimatskyddet. För att uppnå detta mål runt om i världen förlitar vi oss främst på effektiv logistik och innovation, samt på samarbete med våra kunder och partners, som liksom vi aktivt vill utveckla logistiken mot teknik med låga eller inga utsläpp, säger Stefan Hohm, Chief Development Officer hos Dachser.
– Vi är oerhört glada över att vårt projekt får så positiv feedback från våra kunder i Norge.


Långsiktig klimatstrategi
Förutom användning och utveckling av batteridrivna drivsystem och hållbar stadslogistik innebär Dachsers långsiktiga klimatstrategi bland annat ökad användning av förnybara energikällor och grön el. Från och med 2022 kommer logistikleverantören att få 100 procent av sin el globalt från förnybara källor. Dessutom kommer Dachser att fyrdubbla mängden grön el som företaget själv genererar med hjälp av solcellssystem.


Källa: Dachser


Skriv ut



Kön som uppstår på rampen som angör cirkulationsplatsen norrifrån.
Kön som uppstår på rampen som angör cirkulationsplatsen norrifrån.

Tyréns:

"Kommunerna behöver ha bättre koll på sina kollektivtrafiksatsningar"

Kommunerna och Trafikverket lägger stora resurser på att effektivisera kollektivtrafiken. Målet är att vi som resenärer ska få kortare restider och kunna lita på...

Läs mer
Zinga
– Hösten 2020 bestämde vi oss till slut. Nu kör vi allt digitalt! Vi hade då bokfört timmarna vi la ner på manuellt pappersarbete och hur många gånger vi rörde vid ett papper. Det visade sig att vi kunde ta i samma ark upp till fem gånger.

Så blev Stockholms Åkeri digitala med hjälp av Hogias transportsystem

Stora tidsbesparingar, färre fel och roligare på jobbet. Det är bara några av...

Läs mer
iNFOSPREAD


Ekdalens Biotransporter går över till flytande biogas

Ekdalens Biotransporter har börjat ställa om hela sin lastbilsflotta till flytande biogas...

Läs mer

AstaZero och Polarium samarbetar för att utveckla snabbladdning för elfordon

Många säkerhetsbrister inom transport och logistik

Dachser Norway levererar med ny eldriven batteri-lastbil

A-traktor och elsparkcykel – så många skadas

Nej till att köra tyngre lastbilar med B-körkort



Mest lästa




















HBM

Prismatibro
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se