Facebook


Instagram

Dachser Norway levererar med ny eldriven batteri-lastbil


2021-11-24

Den elektriska lastbilen av modell Volvo FL Electric.
Bild: Dachser
Den elektriska lastbilen av modell Volvo FL Electric.

Under november startar logistikleverantören att köra leveranser med sin första elektriska batterilastbil i Norge och vidareutvecklar därmed företagets utsläppsfria leveranser i centrala Oslo.

I en insats för att minska logistikleverantörens koldioxidutsläpp i centrala Oslo har Dachser Norway ingått ett partnerskap med transportföretaget Cargotron. Tillsammans har de investerat i en elektrisk lastbil av modellen Volvo FL Electric. Nu tas lastbilen i bruk och börjar leverera i Dachsers utsläppsfria leveranszon i Oslo.

Genom leveransen av Dachser Norways första eldrivna lastbil till European Logistics-filialen i Vinterbro utanför Oslo kan logistikleverantören öka antalet utsläppsfria leveranser i centrala Oslo. Efter installation av en kraftfull laddningsstation på 22 kW vid filialen i Vinterbro, kan lastbilens batteri ladda fullt på bara åtta till nio timmar. Vilket gör att den eldrivna lastbilen nu kan inleda leveranser till kunder i centrala Oslo.

– Vi är mycket glada över att äntligen kunna köra vår första eldrivna lastbil här i Vinterbro, säger Armend Krasniqi, General Manager för Dachser Norway.
– Vi vill bidra i arbetet med att minska utsläppen och detta är ett viktigt steg i rätt riktning. Det här är en utveckling av Dachsers utsläppsfria leveranser som gör att vi kan leverera i ännu fler delar av Oslo utan utsläpp och vi ser fram emot att följa projektets utveckling.


Tillskott till eldrivna fordonsflottan
Den nya eldrivna lastbilen blir ett tillskott till de två eCrafters som logistikleverantören har använt för leveranser i Oslo sedan hösten 2020. Den nya Volvolastbilen rymmer 18 pallar och har en nyttolast på fem ton. Fullastad kan lastbilen – i teorin – köra upp till 170 kilometer på en enda laddning. I praktiken ligger siffran närmare 120 kilometer beroende på den enskilda förarens körkompetens och väderförhållanden.

Den eldrivna lastbilen och de två eCrafters ställer höga krav på förarna och därför har Dachser Norway beslutat att de utvalda förarna ska ha genomgått olika kurser i teknisk körning. På så sätt har förarna kompetens att köra så miljövänligt som möjligt och kan därigenom maximera fordonens räckvidd.

– När vi lägger resurser på ett projekt som detta är det avgörande att se till att verksamheten på alla nivåer är optimerad. Därför är det viktigt att till exempel ha rätt servicepartner, skickliga förare och en välplanerad leveransrutt, säger Armend.
– Eftersom det är viktigt för oss att bidra till lägre utsläpp och att serva våra kunder i centrala Oslo har vi lagt ner mycket tid och energi på att hitta miljövänliga lösningar under de senaste åren. Framtidsplanen är att ha ytterligare två eldrivna lastbilar inom två år. Vi räknar med att kunna bedriva utsläppsfria leveranser inom alla postnummerområden i Oslo till 2025, avslutar Armend.


Dachser Emission-Free Delivery
I slutet av 2022 kommer Dachser ha implementerat Dachser Emission-Free Delivery i minst elva europeiska städer. Idag uppfyller, förutom Oslo, även Stuttgart och Freiburg i Tyskland samt Prag i Tjeckien, kraven.

– Vårt strategiska mål är att bidra till klimatskyddet. För att uppnå detta mål runt om i världen förlitar vi oss främst på effektiv logistik och innovation, samt på samarbete med våra kunder och partners, som liksom vi aktivt vill utveckla logistiken mot teknik med låga eller inga utsläpp, säger Stefan Hohm, Chief Development Officer hos Dachser.
– Vi är oerhört glada över att vårt projekt får så positiv feedback från våra kunder i Norge.


Långsiktig klimatstrategi
Förutom användning och utveckling av batteridrivna drivsystem och hållbar stadslogistik innebär Dachsers långsiktiga klimatstrategi bland annat ökad användning av förnybara energikällor och grön el. Från och med 2022 kommer logistikleverantören att få 100 procent av sin el globalt från förnybara källor. Dessutom kommer Dachser att fyrdubbla mängden grön el som företaget själv genererar med hjälp av solcellssystem.


Källa: Dachser


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se