Facebook


Instagram

DB Schenker banar väg för snabbladdade eltransporter i Dalarna


2022-05-19

Godsservice i Dalarna har köpt en helelektrisk distributionsbil medan DB Schenker investerat i en snabbladdare. Åkeriet har sedan tidigare en elhybrid i sin fordonsflotta.
Bild: DB Schenker
Godsservice i Dalarna har köpt en helelektrisk distributionsbil medan DB Schenker investerat i en snabbladdare. Åkeriet har sedan tidigare en elhybrid i sin fordonsflotta.

DB Schenker i Borlänge och samarbetsåkeriet Godsservice i Dalarna sätter ribban för framtidens transporter. Åkeriet har köpt regionens första helelektriska Scania-lastbil medan logistikjätten DB Schenker investerat i en snabbladdare.


– Omställningen till el pågår för fullt i DB Schenkers nätverk och Godsservice i Dalarna är en av våra pionjärer. Åkeriet visar ledarskap i omställningen och erfarenheterna vi får när vi börjar köra elbilarna är mycket värdefulla. När vi går över till el blir vi helt utsläppsfria, vilket är målet för hela vår globala koncern, säger Hanna Melander, hållbarhetschef på DB Schenker.

Lastbilen, en Scania 25L 4x2 165 kWh, kommer köra både i, och strax utanför, Borlänge. Den kan köra upp till 11 mil innan den måste återvända till DB Schenkers terminal för att laddas medan chauffören är på lunch.

– Därför var det viktigt att investera i en snabbladdare, säger Peter Skogbergs, distriktschef DB Schenker Borlänge.


Eget initiativ
Han menar att det finns infrastrukturella utmaningar för kommunen eftersom det saknas publika laddplatser för tunga lastbilar. Därför tar DB Schenker i Borlänge ett helhetsgrepp genom att skapa egna förutsättningar och egen infrastruktur för att säkerställa att lastbilen ska kunna laddas som planerat.

Mari Jonsson, kommunalråd i Borlänge, är medveten om utmaningarna. Samtidigt har det hänt mycket kring elfordon på kort tid. Och att bygga ut stamnätet är inget man gör i en handvändning, menar hon.

– Just snabbladdarna kräver dessutom betydligt mer energi än en vanlig laddare för en personbil. Så ja, att få till infrastrukturen för laddning i stor skala är en utmaning. Nu när batteritillverkaren Northvolt ska etablera sig i Borlänge vill vi satsa ännu mer på den gröna industrin. Så jag är glad att DB Schenker satsar på en snabbladdare. Det blir en markör då DB Schenker och Godsservice är viktiga aktörer i länet, säger Mari Jonsson, kommunalråd i Borlänge kommun.


Stort kliv i omställningsarbetet
Godsdistribution med el kräver god planering för att kunna maximera lastbilens kapacitet. Sedan 2019 har Godsservice haft en elhybridlastbil rullandes i Falu Centrum, med goda resultat. Med den nya Scaniabilen tar företaget ett stort kliv framåt i omställningsarbetet. Att gå från tomt till fullt batteri tar cirka en timme.

– Sen räknar vi med att tillföra 30 minuters laddning dagtid vilket tillför ca 5 mil för eftermiddagens körning. I kombination med snabbladdaren utmanar det här vårt sätt att tänka kring energioptimering och trafikplanering. Det är spännande utmaningar, men vi har jobbat strategiskt med detta i flera år. Vi kommer nu, tillsammans med Scania, göra en driftsanalys över hela vår lastbilsflotta för att se i vilken takt en fullskalig elektrifiering skulle kunna ske, säger Fredrik Fagerström, vd för Godsservice Dalarna, som ingår i Fagerströmsbolagen.


Individuellt anpassade lösningar
År 2030 räknar Scania med att elektrifierade fordon ska utgöra hälften av den totala lastbilsförsäljningen. Företaget erbjuder redan batteridrivna lastbilar och bussar med räckvidd upp till 250 km per laddning och om ett år kommer Scania kunna erbjuda helelektriska fordon även för regionala transporter.

– Elektrifiering innebär långt mer än en förändring av fordonsflottan för ett åkeri. För att underlätta omställningen arbetar vi nära kunderna för att analysera drift och föreslå kundanpassade lösningar för varje enskilt transportuppdrag. För att övergången till elektrifierade transporter ska gå så smidigt som möjligt erbjuder Scania därför en e-mobilitetslösning som omfattar ellastbilar, laddutrustning och installation via partners, finansiering, uppkopplade tjänster, service och reparationer, säger Jessica Björkquist, emobility-ansvarig, Scania Sverige.


Källa: DB Schenker

Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se