Facebook


Instagram

Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland


2023-01-12

Timmerlastbil i Hällesjö.
Bild: Ulrika Edlund
Timmerlastbil i Hällesjö.

Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö, Laggarberg och Timrå. Projektet som genomförs under 2023 är unikt, då geofencing tidigare mest har gjorts försök i storstadsmiljöer.

Digitala hastighetshinder möjliggörs genom att nyttja tekniken geofencing som gör att fordon med rätt teknik inte kan köra fortare än gällande hastighetsgräns inom ett villkorat geografiskt område. Att hastighetssäkra en befintlig vägsträcka kräver generellt någon form av fysisk åtgärd som till exempel ett farthinder, en avsmalning av väg eller trafiksäkerhetskameror. Dessa alternativ innebär investeringar som det inte alltid finns finansiellt utrymme för, vilket gör det angeläget att utreda möjligheterna med digitala alternativ.


Befintlig teknik testas på ett nytt sätt i en ny miljö
Målet för projektet är att utföra en pilot med digitala hastighetshinder kopplat till förarstödsystem på fyra utvalda sträckor i Rissna, Hällesjö, Laggarberg och Timrå. Kartor på aktuella vägsträckor finns bifogade som dokument.

– Prioriterade sträckor är områden där barn och äldre använder landsvägen som byväg till skola, skolbuss eller som promenadstråk. Med enkla medel kan trafiksäkerhet och trygghet ökas, säger Jan Lindgren, senior utredningsledare på Trafikverket. Projektet genomförs i samarbete med skogsindustribolaget SCA och tillsammans med utvalda åkerier med cirka 40-tal timmerlastbilar. Det blir det hittills största geofencingprojektet i antal tunga fordon i Sverige.

Projektet är en del av Trafikverkets arbete för ett digitalt vägtransportsystem Nyttan med projektet är att visa vikten av att hålla rätt hastighet. Det finns också en miljövinst, eftersom lägre hastighet ger lägre bränsleförbrukning. En annan nytta är att testa tekniken i en ny miljö för att se hur den fungerar och upplevs av chaufförerna. För framtiden innebär projektet att om det fungerar bra så kan tekniken spridas till flera åkerier och bolag inom skogsindustrin och andra branscher.


Geofencade sträckor
Hällesjö (Bräcke kommun, Jämtlands län)
• Geofencing-zonen är 2,2 km lång.
• Hastighetsgräns: 50 km/h.

Rissna (Bräcke kommun, Jämtlands län)
• Geofencing-zonen är 500 m lång.
• Hastighetsgräns: 50 km/h.

Laggarberg (Timrå kommun, Västernorrlands län)
• Geofencing-zonen är 1,4 km lång.
• Hastighetsgräns: 50 km/h , och 30 km/h på vardagar mellan 6-18 förbi skolan.

Timrå, Järnvägsgatan (Timrå kommun, Västernorrlands län)
• Geofencing-zonen är 750m lång.
• Hastighetsgräns: 30 km/h.


Källa: Trafikverket

Tipsa en vän Skriv ut





Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

• Scania börjar producera nästa nivå av batterielektriska lastbilar, med räckvidd och laddkapacitet anpassad för urbana och regionala transportuppdrag
• Det gö...

Läs mer
Zinga
<span>Besök Abkati på en av Europas största lastbilsevenemang och ta del av innovativ belysning från BriodLights.</span>

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Ett rekordår med över 1000 lastbilar väntar Skåne Truckshow i Ljungbyhed, en...

Läs mer
Ulefos
Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö.  

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i...

Läs mer

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer
Hans Larsson, Business Region Göteborg.

Leverantörer till fordonsbranschen i Västra Götaland gör kraftig omställning

De kommande åren förväntas världens elektriska fordonsflotta mångdubblas...

Läs mer
Timmerlastbil i Hällesjö.

Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland

Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö...

Läs mer


Stort intresse för Scanias regionala elektriska lastbilar

Scania introducerade elektriska lastbilar för regionala transporter i juni 2022. Antalet...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se