Detta uppmärksammades också av Scandinavian Biogas som började använda åkeriet för sina transporter och sedan förra året också är ägare till Ekdalens Biotransporter.
Att köra tung trafik som lastbilar och bussar på biogas har gjorts under en längre tid. På många håll går lokaltrafikens bussar på biogas. Till exempel i Stockholm där en betydande del av SL-bussarna går på biogas framställd ur avloppsslam.
Men för att göra biogasen ännu mer ekonomiskt konkurrenskraftig har Scandinavian Biogas börjat kyla ned den till minus 162 grader vilket gör den flytande och då behövs bara en sjättedel av volymen för komprimerad gas.
– Vår specialitet är ju att köra substrat eller avfall till anläggningar för framtagning av biogas runt om i Sverige. Det blir 7–8000 ton i veckan. Då tyckte vi att det är naturligt att vi själva köra våra lastbilar på att miljövänligt sätt. Våra erfarenheter av flytande biogas som lastbilsbränsle är mycket positiva. Med cirka 40 tankstationer för flytande biogas i Sverige är det inte heller några problem med att tanka. Jag tror att det är viktigt att ställa om till biogas nu, säger Ulf Wäktare, vd för Ekdalens biotransporter.
Källa: Scandinavian Biogas