Facebook


Instagram

Eskilstuna Kombiterminal ställer om från manuellt till digitalt med hjälp av Hogia


2022-01-05

Eskilstuna Kombiterminal ägs och drivs av lastbilscentralen M4-gruppen. Här tas gods emot från hela världen och levereras till rätt mottagare. Trailers, containers och växelflak lyfts av och på godståg för vidare distribution med lastbil.
Bild: Eskilstuna Kombiterminal
Eskilstuna Kombiterminal ägs och drivs av lastbilscentralen M4-gruppen. Här tas gods emot från hela världen och levereras till rätt mottagare. Trailers, containers och växelflak lyfts av och på godståg för vidare distribution med lastbil.

Redan 2010 startade Eskilstuna Kombiterminal, som drivs av M4-gruppen, sin digitaliseringsresa. Då började de att använda Hogias digitala system för sin godshantering. Sedan dess har Hogia stöttat upp längs vägen – steg för steg.

Transport- och logistiksektorn befinner sig i en digital omställning, där vi än så länge bara har sett början och där många företag och organisationer nu tar sina första steg.

Några som tog klivet redan 2010 och sedan har fortsatt att digitalisera sin verksamhet är Eskilstuna Kombiterminal, som sedan 2002 ägs och drivs av lastbilscentralen M4-gruppen. Här tas gods emot från hela världen och levereras till rätt mottagare. Trailers, containers och växelflak lyfts av och på godståg för vidare distribution med lastbil. Då gäller det att ha koll på alla processer och enheter.

– Innan 2010 arbetade vi helt manuellt och skötte allt via långa listor som knappades in i Excel för hand, och sedan hanterades fram och tillbaka. Ett tidsödande och omständligt arbete som blev ohållbart i längden. Jag började då jämföra olika digitala system och fastnade för Hogias, som vi använder sedan dess, berättar Magnus Arvidsson, terminalchef på Eskilstuna Kombiterminal.


Utveckling genom tätt samarbete
– Hogia är inte rädda för att utvecklas och kommer hela tiden med nya idéer, som de driver vidare. De är bra på att anpassa sig efter hur vi arbetar och vad vi har för behov. Det ger mycket! säger Andreas Bard, transportledare på Eskilstuna Kombiterminal.

Många inom transport- och logistikbranschen har inte egna IT-avdelningar. Här kan därför Hogia med sin erfarenhet av digitala lösningar gå in och stötta upp.

– Vi hjälper Eskilstuna Kombiterminal att knyta ihop sina processer och gör det enklare för dem, så att de får en ännu bättre och effektivare operation, säger Mathias Lindell, bolagschef på Hogia Terminal Systems.


Godsspårning och vägningsbeställningar digitalt
Till exempel är Eskilstuna Kombiterminal nu en del i Göteborgs Hamns satsning kring digitaliserad spårning av gods genom att de använder Hogia Terminal Systems API, som möjliggör standardiserade och effektiva integrationer med andra system

– När gods fraktas mellan Göteborgs Hamn och Eskilstuna Kombiterminal skickas hela tiden statusuppdateringar till Göteborgs Hamn via vårt API när godset hanteras på terminalen, säger Mathias Lindell.

Det senaste digitala verktyget som Hogia har hjälpt Eskilstuna Kombiterminal med är en vägningsmodul. Eftersom lasterna som går via Stora Bält till Danmark och Tyskland måste väga minst 14 ton för att få fraktas via järnväg, väger Eskilstuna Kombiterminal alla dessa laster. Tidigare kom kundernas vägningsbeställningar via mejl, men nu sker det i stället digitalt.

– Hogia tar emot bokningarna från Eskilstuna Kombiterminals kunder och skapar vägningsbeställningar. Truckförarna på terminalen får då automatiskt upp en ruta om att ange korrekt vikt när de lastar enheten på tåg. Efter det samlar vi ihop en debitering för vägningen på fakturaunderlaget och meddelar deras kund den korrekta vikten. Hela processen blir därmed väldigt enkel, förklarar Mathias Lindell.


Sparar tid och pengar
Nästa steg är att göra en liknande digitaliseringsprocess för kontroll av tempererade enheter. Via Hogias smartphone-app Workit får då Eskilstuna Kombiterminal en arbetsorder om att kontroll ska utföras på en enhet. I appen bekräftas sedan enkelt att kontrollen är genomförd och automatisk återkoppling till enhetsägaren görs via integration.

– Digitaliseringen gör att det är mycket enklare för oss att hålla koll på alla enheter och processer. Det blir också färre händer mellan varje steg, vilket leder till mindre felmarginaler. Alla inblandade tjänar både tid och pengar på det, säger Andreas Bard.


Källa: Hogia

Skriv ut





Värmdö Kommun satsar på hållbar trafik- och infrastrukturmiljö

Värmdö Kommun har tagit fram en kommunövergripande Trafikstrategi för trafikrelaterade frågor för en långsiktigt hållbar vägledning och stöd i...

Läs mer
Zinga
Sedan den 1 januari 2022 utökar Schenker Logistics AB med ytterligare 7 505 kvadratmeter lageryta i Arlandastad (bilden är en genrebild).

Schenker Logistics expanderar i Arlandastad

Sedan den 1 januari 2022 utökar Schenker Logistics AB med ytterligare 7 505 kvadratmeter...

Läs mer
iNFOSPREAD
Thomas Ström, vd, NTEX.

NTEX fortsätter att växa i Europa

NTEX utökar sin närvaro i Europa genom att förvärva transport- och...

Läs mer

Dämpad utveckling för godstransporternas konkurrenskraft

Volvo Lastvagnar lanserar ellastbil med längre räckvidd

Nu är de Sveriges största leverantör av fordonsvätgas

Stängda framdörrar kräver kompensation från regeringen

Postflyget tillbaka på Jönköping Airport



Mest lästa




















HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se