Facebook


Instagram

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat


2023-08-16

Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö.  
Bild:Green Cargo
Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö. 
 


Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i första hand användas för att förstärka Green Cargos internationella trafik i korridoren mellan Malmö och Maschen i Tyskland från och med 2024. De sex nuvarande korridorsloken kommer att integreras i Green Cargos inrikesnätverk och öka bolagets kapacitet på den svenska marknaden.

Från och med årsskiftet kommer Green Cargos internationella trafik mellan primärt Malmö och Machen att använda helt fabriksnya Siemens Vectron-lok. Loken är utrustade med ETCS, vilket kommer vara en förutsättning för trafik genom Danmark. Green Cargo hyr de tio loken genom ett långtidsavtal från leverantörerna Akiem och Alpha Trains som levererar fem lok vardera.

– Loken kommer i första hand innebära att den trafikala kvaliteten ökar för våra kunder i den internationella trafiken då vi stärker driftsäkerheten och tillgängligheten på loksidan jämfört med idag. De nya loken ger oss även möjlighet att expandera vår internationella trafik, säger Marcus Wiklund, projektledare för Vectron-loken på Green Cargo.

Det första loket som nu har levererats ska inledningsvis användas som utbildningslok under hösten. Under praktiktiden kommer loken att användas i befintlig trafik mellan Malmö – Trelleborg.

– Vectron är ett väldigt uppskattat lok av de förare som har provkört det och är väl anpassat för korridorstrafiken. Rent tekniskt och utrustningsmässigt kan man köra det sömlöst hela vägen mellan Norge och Österrike. Vi får också tillgång till goda och snabba servicemöjligheter i både Tyskland och Sverige, vilket också är en viktig aspekt i sammanhanget, säger Marcus Wiklund.

Då Green Cargo går från sex korridorlok idag till tio under 2024, kommer några av dem initialt gå i Skåne. Så snart transportbehovet i korridoren växer kommer samtliga tio Vectron-lok gå mellan Malmö och Maschen. De nuvarande sex korridorsloken kommer att integreras i Green Cargos inrikesnätverk och därmed öka bolagets kapacitet på den svenska marknaden.

– Sammantaget innebär dessa nya lok en viktig förstärkning av både kvalitet och kapacitet för Green Cargos internationella trafik med positiva effekter även för vårt inrikesnätverk, säger Marcus Wiklund.


Källa: Green Cargo


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se