Facebook


Instagram

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat


2023-08-16

Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö.  
Bild:Green Cargo
Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö. 
 


Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i första hand användas för att förstärka Green Cargos internationella trafik i korridoren mellan Malmö och Maschen i Tyskland från och med 2024. De sex nuvarande korridorsloken kommer att integreras i Green Cargos inrikesnätverk och öka bolagets kapacitet på den svenska marknaden.

Från och med årsskiftet kommer Green Cargos internationella trafik mellan primärt Malmö och Machen att använda helt fabriksnya Siemens Vectron-lok. Loken är utrustade med ETCS, vilket kommer vara en förutsättning för trafik genom Danmark. Green Cargo hyr de tio loken genom ett långtidsavtal från leverantörerna Akiem och Alpha Trains som levererar fem lok vardera.

– Loken kommer i första hand innebära att den trafikala kvaliteten ökar för våra kunder i den internationella trafiken då vi stärker driftsäkerheten och tillgängligheten på loksidan jämfört med idag. De nya loken ger oss även möjlighet att expandera vår internationella trafik, säger Marcus Wiklund, projektledare för Vectron-loken på Green Cargo.

Det första loket som nu har levererats ska inledningsvis användas som utbildningslok under hösten. Under praktiktiden kommer loken att användas i befintlig trafik mellan Malmö – Trelleborg.

– Vectron är ett väldigt uppskattat lok av de förare som har provkört det och är väl anpassat för korridorstrafiken. Rent tekniskt och utrustningsmässigt kan man köra det sömlöst hela vägen mellan Norge och Österrike. Vi får också tillgång till goda och snabba servicemöjligheter i både Tyskland och Sverige, vilket också är en viktig aspekt i sammanhanget, säger Marcus Wiklund.

Då Green Cargo går från sex korridorlok idag till tio under 2024, kommer några av dem initialt gå i Skåne. Så snart transportbehovet i korridoren växer kommer samtliga tio Vectron-lok gå mellan Malmö och Maschen. De nuvarande sex korridorsloken kommer att integreras i Green Cargos inrikesnätverk och därmed öka bolagets kapacitet på den svenska marknaden.

– Sammantaget innebär dessa nya lok en viktig förstärkning av både kvalitet och kapacitet för Green Cargos internationella trafik med positiva effekter även för vårt inrikesnätverk, säger Marcus Wiklund.


Källa: Green Cargo


Tipsa en vn Skriv ut



Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar, hjullastare och grävmaskiner är några av huvudnumren på eComExpo – mässan...

Läs mer
Zinga
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ulefos
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen

Gasums stationer med både LBG (flytande biogas) och LNG (flytande naturgas) bli tillgängliga för OKQ8:s IDS-kunder redan nu i höst. 

OKQ8 samarbetar med Gasum för att minska utsläppen inom tunga transporter

OKQ8 inleder ett strategiskt samarbete med Gasum, en expert inom den nordiska gassektorn och...

Läs mer


Goodyear stöttar transportbolag i samband med lagstiftningen om obligatorisk TPMS-användning

Ny lagstiftning för Tire Pressure Monitoring Systems (TPMS, system för övervakning...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se