Facebook


Instagram

Ferronordic beställer sina första batterielektriska lastbilar och gör investeringar i verkstadsnätet relaterade till elektromobilitet


2022-01-03

Bild: Ferronordic

Ferronordic har gjort sina första beställningar av elektriska lastbilar i Tyskland i form av 32 helelektriska medeltunga fordon från Volvo och Renault Trucks. Lastbilarna kommer att levereras under det första kvartalet 2022. Ferronordic kommer också att göra investeringar för att utrusta sitt verkstadsnätverk i Tyskland för att hantera elektriska lastbilar, inklusive utbildning och installation av laddningsinfrastruktur och annan utrustning.

Totalt har Ferronordic beställt 32 helelektriska medeltunga lastbilar, inklusive 11 Volvo FL och Volvo FE Electric samt 21 Renault Trucks D Z.E. och D Wide Z.E. Lastbilarna har 4-5 batterier med en total kapacitet på 264-330 kWh. Chassis kommer att levereras under Q1 2022 och kommer att utrustas med karosser lokalt i Tyskland. Lastbilarna kommer att användas som demofordon i säljfrämjande syfte samt säljas och hyras ut till kunder.

Samtliga lastbilar är inom det medeltunga segmentet och kommer främst att erbjudas till kunder inom distribution och leveranser ”sista kilometern”.

Ferronordic förväntar sig att efterfrågan på batterielektriska lastbilar i Tyskland kommer att öka som resultat av de fördelar som denna teknik medför i form av minskade utsläpp, buller och förbättrad förarkomfort. I Tyskland finns även ett subventionsprogram för att stödja övergången till elektrisk transport.

Under 2022 kommer Ferronordic också att genomföra investeringar i sitt verkstadsnätverk i Tyskland för att hantera elektriska lastbilar, inklusive installation av laddningsinfrastruktur och utrustning för batteribyte.

– Vi är mycket glada över att arbeta med Volvo och Renault Trucks för att utveckla distributionen av elfordon i Tyskland. Att främja elektromobilitet är en viktig del av vår vision att vara ett ledande service- och försäljningsföretag på våra marknader. I takt med att vi gör investeringar för att hantera ellastbilar driver vi också ytterligare nyttjande av vårt nätverk i Tyskland och bidrar till att elektrifiera transportbranschen, säger Lars Corneliusson, Ferronordics VD.


Källa: Ferronordic

Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se