Facebook


Instagram

Ferronordic beställer sina första batterielektriska lastbilar och gör investeringar i verkstadsnätet relaterade till elektromobilitet


2022-01-03

Bild: Ferronordic

Ferronordic har gjort sina första beställningar av elektriska lastbilar i Tyskland i form av 32 helelektriska medeltunga fordon från Volvo och Renault Trucks. Lastbilarna kommer att levereras under det första kvartalet 2022. Ferronordic kommer också att göra investeringar för att utrusta sitt verkstadsnätverk i Tyskland för att hantera elektriska lastbilar, inklusive utbildning och installation av laddningsinfrastruktur och annan utrustning.

Totalt har Ferronordic beställt 32 helelektriska medeltunga lastbilar, inklusive 11 Volvo FL och Volvo FE Electric samt 21 Renault Trucks D Z.E. och D Wide Z.E. Lastbilarna har 4-5 batterier med en total kapacitet på 264-330 kWh. Chassis kommer att levereras under Q1 2022 och kommer att utrustas med karosser lokalt i Tyskland. Lastbilarna kommer att användas som demofordon i säljfrämjande syfte samt säljas och hyras ut till kunder.

Samtliga lastbilar är inom det medeltunga segmentet och kommer främst att erbjudas till kunder inom distribution och leveranser ”sista kilometern”.

Ferronordic förväntar sig att efterfrågan på batterielektriska lastbilar i Tyskland kommer att öka som resultat av de fördelar som denna teknik medför i form av minskade utsläpp, buller och förbättrad förarkomfort. I Tyskland finns även ett subventionsprogram för att stödja övergången till elektrisk transport.

Under 2022 kommer Ferronordic också att genomföra investeringar i sitt verkstadsnätverk i Tyskland för att hantera elektriska lastbilar, inklusive installation av laddningsinfrastruktur och utrustning för batteribyte.

– Vi är mycket glada över att arbeta med Volvo och Renault Trucks för att utveckla distributionen av elfordon i Tyskland. Att främja elektromobilitet är en viktig del av vår vision att vara ett ledande service- och försäljningsföretag på våra marknader. I takt med att vi gör investeringar för att hantera ellastbilar driver vi också ytterligare nyttjande av vårt nätverk i Tyskland och bidrar till att elektrifiera transportbranschen, säger Lars Corneliusson, Ferronordics VD.


Källa: Ferronordic

Tipsa en vn Skriv ut





Nordic Mobility Expo lanserar nytt fokusområde: e-Automotive – framtidens elektrifierade fordon i centrum

Elektrifieringen av fordonsflottan är en av de största omställningarna inom transport och mobilitet. För att möta det ökade intresset lanserar Nordic Mobility Expo nu...

Läs mer
Zinga
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt...

Läs mer
Ulefos
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska...

Läs mer

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se