Facebook


Instagram

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier


2023-05-03

Bild:Goodyear

Goodyear har avslöjat resultaten av sin årliga Sustainable Reality Survey. Undersökningen frågade mer än 1 400 åkerier från 33 europeiska länder om deras hållbarhetsarbete, mål och strategier. Flera åkerier från Sverige och Danmark deltog i undersökningen. De viktigaste resultaten är:

  • Majoriteten av åkerierna har tydligt definierade hållbarhetsmål och åtgärder.
  • Kunskapen om miljölagstiftning fortsätter att öka i hela Europa.
  • Däck spelar en nyckelroll för att minska åkeriernas koldioxidutsläpp.

En överväldigande majoritet, 74 %, av de svenska och danska svaren lyfte fram hållbarhet som mycket viktigt eller viktigt för deras företag. En majoritet, 68 % av de svarande svenska och danska åkerierna, har också definierade hållbarhetsmål och 19 % svarade att de skulle sätta mål och mätningar på plats under de kommande 12 månaderna. Undersökningen registrerade också en ökning med 28 % av åkerier i 33 länder i Europa som sa att hållbarhetsåtgärder inte bara är bra för miljöarbetet, utan också en drivkraft för lönsamhet. Undersökningsresultaten indikerar att branschen är positionerad som kunnig och redo att ta steg framåt för att öka effektiviteten.

Däck fortsätter att spela en nyckelroll för att uppnå hållbarhetsmål
Bland de åkerier som deltog i undersökningen från Sverige och Danmark sa 71 % att bränslesnåla däck är en del av deras lösning, följt av utbyggnaden av effektivare fordon. Därför ser de däck som den viktigaste överförbara komponenten. Rullmotståndet spelar en viktig roll för ett fordons totala effektivitet. Tidigare har åkerioperatörer tvingats välja mellan hållbarhet, grepp, bränsleeffektivitet och körsträcka, men den senaste Goodyear-tekniken eliminerar sådana kompromisser. Att till exempel utrusta ett åkeri med Goodyears FUELMAX ENDURANCE-sortiment kan resultera 2 % lägre CO2-utsläpp, vilket motsvarar en besparing på 40 000 liter bränsle per år för ett åkeri med 100 fordon.1

Maciej Szymanski, Marketing Director Commercial Europe Goodyear, sa: ”Bränslesnåla däck är en betydande kostnadsbesparing för åkerier. Goodyears FUELMAX ENDURANCE-sortimentet ger hög bränsleeffektivitet med förbättrad körsträcka och grepp. Det är ett perfekt val för åkerier som är fokuserade på bränslebesparing men kräver mångsidighet och robusthet för regional användning. När vi uthärdar denna period av höga energipriser är det ingen överraskning att åkerierna fortsätter att ägna sig åt detaljer när det kommer till däck och andra materialskillnader som verkligen kan hjälpa till att öka åkeriets effektivitet.”

Mats Sävström, General Manager Sales Commercial Nordic & Baltic, sa: ”Vi är glada att se att de flesta av de svenska och danska åkerioperatörerna anser att hållbarhet är mycket viktigt och även har definierade hållbarhetsmål. Resultaten visar att Danmark och Sverige ligger långt fram i utvecklingen inom detta fält. Att arbeta med hållbarhetsåtgärder gynnar inte bara miljön utan driver också på lönsamheten, vilket resultaten tyder på att ett växande antal åkerioperatörer är medvetna om.”

Kunskapen om regional lagstiftning blir starkare år från år
Om man tittar på alla 33 länder som deltog i undersökningen har kunskapen om miljölagstiftning inom länder förbättrats sedan 2021 års undersökning. 90 % av de deltagande åkerierna i Sverige och Danmark sa att de var bekanta med lagstiftning som gäller för deras lokala transportmarknad, vilket innebär att åkerierna har en mycket starkare strategisk position för att fatta beslut baserade på statliga lagar. Det tyder också på att åkerierna aktivt bidrar till ländernas hållbarhetsåtgärder.

Kostnads- och komplexitetsbarriärer kvarstår för många operatörer
Även om den övergripande bilden är positiv finns det fortfarande flera viktiga hinder för att implementera hållbara lösningar. Undersökningen fann att direktkostnaden för närvarande inte motiverar den framtida avkastningen på investeringen. 61 % av de deltagande åkerierna i Sverige och Danmark identifierade kostnaden som det viktigaste hindret för vissa lösningar. Detta stöds av 55 % av svaren som nämner ekonomiska incitament som den näst mest effektiva uppmuntran för att förbättra hållbarheten, vilket bekräftar att åkerierna känner en påverkan av den nuvarande ekonomiska miljön. Den mest effektiva uppmuntran är dock den ökade efterfrågan från kunder, som 61 % av deltagarna nämnde. Samtidigt förblir komplexiteten i samband med att installera verktyg som hjälper till att mäta och minska miljöpåverkan utom räckhåll för många små och medelstora åkerier. Svaret på utmaningarna som lyfts fram i undersökningen är Goodyear Total Mobility, ett integrerat erbjudande för åkeriledning som sammanför lastbilsdäck, lösningar och tjänster som stödjer samma mål: att minska avbrott och förbättra effektiviteten, hjälpa till att minska bränslekostnaderna och uppfylla målen för koldioxidutsläpp.

Szymanski kommenterade: ”Vad undersökningsresultaten säger oss är att branschen är på rätt väg mot en hållbar framtid. Majoriteten av åkerierna fortsätter arbeta mer med hållbarhet, särskilt med de moment som har störst effekt. Sedan förra årets undersökning har det ekonomiska landskapet förändrats avsevärt, så vi kan bli ännu mer uppmuntrade av åkeriernas ansträngningar under denna tid, särskilt som samtalet skiftar från en ren miljöfråga till en om att hålla jämna steg med branschen och lönsamhet.”


Källa: Goodyear 


Tipsa en vn Skriv ut





Nordic Mobility Expo lanserar nytt fokusområde: e-Automotive – framtidens elektrifierade fordon i centrum

Elektrifieringen av fordonsflottan är en av de största omställningarna inom transport och mobilitet. För att möta det ökade intresset lanserar Nordic Mobility Expo nu...

Läs mer
Zinga
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt...

Läs mer
Ulefos
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska...

Läs mer

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se