Facebook


Instagram

Lägre hastigheter minskar stressen för chaufförerna


2022-05-13

Sedan sommaren förra året har åkeriet ÖGS testat applikationen ISA som synkar mot databaser över våra vägar och dess hastigheter (det här är en genrebild, kvinnan på bilden har inget med artikeln att göra). 
Bild: DB Schenker
Sedan sommaren förra året har åkeriet ÖGS testat applikationen ISA som synkar mot databaser över våra vägar och dess hastigheter (det här är en genrebild, kvinnan på bilden har inget med artikeln att göra). 

Hållbara hastigheter är ett initiativ startat av Trafikverket med syfte att få åkerinäringen att lätta på gasen. Och ökad trafiksäkerhet är något DB Schenker stöttar helhjärtat. Deras samarbetsåkeri ÖGS är trafiksäkerhetscertifierade sedan 2004, då de låste alla bilar på 82 kilometer. Nu tar de ytterligare ett steg mot ökad trafiksäkerhet och minskad stress för chaufförerna.

ÖGS har använt sig av Transics positioneringssystem sedan 2005. Ett verktyg som främst används av trafikledningen och som ger realtidsinformation om fordonens position, larm samt kör- och vilotider. Informationen används vid planering av rutter och scheman.

Sedan sommaren förra året har de testat applikationen ISA som ger ännu bättre koll på hastigheter och eventuella överträdelser. Sebastian Johansson, vd för ÖGS, berättar:

– Det var för ett år sedan ungefär som vi fick höra om ISA och bestämde oss därefter för att göra ett pilotprojekt med funktionen. ISA synkar mot databaser över alla vägar och hastigheter och visar om vi kör för fort. Tidigare kunde vi bara se vilka hastigheter våra fordon höll men visste inte vilken hastighet som gällde för de aktuella sträckorna.

Syftet är att förbättra och utveckla verksamheten och vara tydliga från ledningshåll att man vill följa lagar och regler. Samtidigt vill man skynda långsamt och för dialog med både facket, skyddsombud och förare. Ola Pettersson, chaufför och skyddsombud, berättar om sin reaktion när han fick höra om ISA:

– Jag kände spontant att äntligen ska vi slippa stress och få tyst på alla de som vill göra oss chaufförer till bovar som alltid måste köra för fort för att hinna i tid.

Minskad stress för chaufförerna är en av effekterna av testet som pågått i snart ett år. Utvärderingen visar också att antal överträdelser är väldigt få.

– Utfallet visar att det är väldigt liten procent av vår totala körsträcka som gått för fort. Det handlar om en till tre procent bara. Vi har börjat föra dialog med våra chaufförer för att förstå orsaken till de tillfällen där det går för fort. På så sätt kan vi arbeta vidare och förebygga kommande överträdelser, förklarar Sebastian Johansson.

Ola Pettersson fyller i:
– Jag tycker att ISA har fungerat bra, men jag saknar att kunna se hastigheten för den sträckan som just jag kör. Alltså att kunna gå ner på chaufförsnivå i systemet. I övrigt upplever jag att både jag och mina kollegor känner oss mindre stressade idag.


Källa: DB Schenker

Skriv ut



Godsservice i Dalarna har köpt en helelektrisk distributionsbil medan DB Schenker investerat i en snabbladdare. Åkeriet har sedan tidigare en elhybrid i sin fordonsflotta.
Godsservice i Dalarna har köpt en helelektrisk distributionsbil medan DB Schenker investerat i en snabbladdare. Åkeriet har sedan tidigare en elhybrid i sin fordonsflotta.

DB Schenker banar väg för snabbladdade eltransporter i Dalarna

DB Schenker i Borlänge och samarbetsåkeriet Godsservice i Dalarna sätter ribban för framtidens transporter. Åkeriet har köpt regionens första helelektriska...

Läs mer
Zinga


Volvo Lastvagnar startar batterifabrik i Belgien

Volvo Lastvagnar startar sin första fabrik för montering av batterier. Fabriken ligger i...

Läs mer
iNFOSPREAD
Fartyget kommer att trafikera Ekornes egen hamn, Ikornnes, och hamnen i Ålesund, som servar de största sjöfraktshamnarna i Europa.

Världens första självkörande och helelektriska feeder till Norge

DB Schenker planerar att sjösätta en autonom och utsläppsfri feeder (mindre fartyg...

Läs mer

Nästan hälften av alla tunga fordon kör överlastade

Samverkansprojekt mellan skola och bransch ska säkra framtidens arbetskraft

Ny tågpendel mellan APM Terminals Gothenburg och Umeå

Scania möter ökat intresse med breddat gaserbjudande

Lägre hastigheter minskar stressen för chaufförerna



Mest lästa












gardenor
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se