Facebook


Instagram

Lägre hastigheter minskar stressen för chaufförerna


2022-05-13

Sedan sommaren förra året har åkeriet ÖGS testat applikationen ISA som synkar mot databaser över våra vägar och dess hastigheter (det här är en genrebild, kvinnan på bilden har inget med artikeln att göra). 
Bild: DB Schenker
Sedan sommaren förra året har åkeriet ÖGS testat applikationen ISA som synkar mot databaser över våra vägar och dess hastigheter (det här är en genrebild, kvinnan på bilden har inget med artikeln att göra). 

Hållbara hastigheter är ett initiativ startat av Trafikverket med syfte att få åkerinäringen att lätta på gasen. Och ökad trafiksäkerhet är något DB Schenker stöttar helhjärtat. Deras samarbetsåkeri ÖGS är trafiksäkerhetscertifierade sedan 2004, då de låste alla bilar på 82 kilometer. Nu tar de ytterligare ett steg mot ökad trafiksäkerhet och minskad stress för chaufförerna.

ÖGS har använt sig av Transics positioneringssystem sedan 2005. Ett verktyg som främst används av trafikledningen och som ger realtidsinformation om fordonens position, larm samt kör- och vilotider. Informationen används vid planering av rutter och scheman.

Sedan sommaren förra året har de testat applikationen ISA som ger ännu bättre koll på hastigheter och eventuella överträdelser. Sebastian Johansson, vd för ÖGS, berättar:

– Det var för ett år sedan ungefär som vi fick höra om ISA och bestämde oss därefter för att göra ett pilotprojekt med funktionen. ISA synkar mot databaser över alla vägar och hastigheter och visar om vi kör för fort. Tidigare kunde vi bara se vilka hastigheter våra fordon höll men visste inte vilken hastighet som gällde för de aktuella sträckorna.

Syftet är att förbättra och utveckla verksamheten och vara tydliga från ledningshåll att man vill följa lagar och regler. Samtidigt vill man skynda långsamt och för dialog med både facket, skyddsombud och förare. Ola Pettersson, chaufför och skyddsombud, berättar om sin reaktion när han fick höra om ISA:

– Jag kände spontant att äntligen ska vi slippa stress och få tyst på alla de som vill göra oss chaufförer till bovar som alltid måste köra för fort för att hinna i tid.

Minskad stress för chaufförerna är en av effekterna av testet som pågått i snart ett år. Utvärderingen visar också att antal överträdelser är väldigt få.

– Utfallet visar att det är väldigt liten procent av vår totala körsträcka som gått för fort. Det handlar om en till tre procent bara. Vi har börjat föra dialog med våra chaufförer för att förstå orsaken till de tillfällen där det går för fort. På så sätt kan vi arbeta vidare och förebygga kommande överträdelser, förklarar Sebastian Johansson.

Ola Pettersson fyller i:
– Jag tycker att ISA har fungerat bra, men jag saknar att kunna se hastigheten för den sträckan som just jag kör. Alltså att kunna gå ner på chaufförsnivå i systemet. I övrigt upplever jag att både jag och mina kollegor känner oss mindre stressade idag.


Källa: DB Schenker

Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se