Facebook


Instagram

Miljön i fokus hos Best Transport


2018-03-19

Bild: Best Transport

Niklas Knight, vd på Best Transport.
Bild: Best Transport
Niklas Knight, vd på Best Transport.

Flexibilitet, kostnad och leveranstider är idag avgörande vid valet av transportleverantör. Nu ökar också efterfrågan, både från företag och konsumenter, på mer miljövänliga leveransalternativ. Därför har Best Transport satsat på hållbara transporter och hemleveranser.

Varans leveranstid är sedan länge en avgörande parameter, både när konsumenter e- handlar och när företag beställer bud. Men även kraven på miljövänligare transporter har växt sig allt större. Best Transport började redan i maj 2015 att klimatkompensera 100 procent av sina transporter.

– Många av våra branschkollegor erbjuder olika tillägg för miljökompensation i sina transporter. Best Transport har istället valt att alltid inkludera klimatkompensationen, eftersom vi vill ta vårt ansvar för det avtryck verksamheten har på miljön. Vi tycker att det är en självklarhet att det ingår i våra tjänster, säger Niklas Knight, vd på Best Transport.

Transportsektorn är ett av de områden i Sverige där vi har störst möjlighet att minska utsläppen. Genom att välja miljövänliga bränslen och undvika onödiga transporter kan transportsektorn bli mer hållbar. Best Transport har därför satsat på att ställa om fordonsparken från vanlig diesel till 100% förnybart bränsle HVO100. Företaget har också optimerat trafikplaneringen för att så långt som möjligt samlasta olika sändningar och få så effektiva körslingor som möjligt för förarna. Dessutom går samtliga förare hos Best Transport en kurs i sparsam körning.

Men ett företag kan inte göra allt och därför efterlyser nu Best Transport fler alternativ från bilindustrin och en bättre infrastruktur för laddningsstationer runt om i Sverige.

– Ska vi och hela branschen verkligen lyckas att fullt ut vara miljövänliga så krävs det att fler instanser samverkar. Bilindustrin måste våga satsa mer på miljöbilar för logistikbranschen och det måste till fler laddningsstationer runt om i landet för att verkligen göra elbilar inom transport- och logistikbranschen till ett konkurrensfördelaktigt alternativ, avslutar Niklas Knight. 



Källa: Best Transport


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se