Facebook


Instagram

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering


2023-04-05

Bild:Mistra InfraMaint

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK över en kommande femårsperiod. Programmet fokuserar på hållbart och effektivt underhåll av infrastruktur och kommer nu att fokusera på en mer robust och resilient infrastruktur, redo för bland annat klimatförändringarnas effekter.

Inom Mistra InfraMaint arbetar forskare och kommuner tillsammans för att bygga och förmedla kunskap om ett mer hållbart och effektivt underhåll av infrastruktur. Enligt programmet kommer VA-investeringarna de kommande 20 åren behöva öka markant för att statusen inte ska försämras. Mistra InfraMaint utvecklar nya verktyg och metoder för tillståndsbedömning, planering samt kommunala processer och organisation för att möta de stora investeringsbehov samhället står inför. Visionen är en hållbar infrastruktur som är tillgänglig och säker dygnet runt. Mistra InfraMaint, med RISE som programvärd, tilldelades forskningsmedel från Mistra 2018 och startade under hösten samma år.

Efter en utvärdering av en internationell expertpanel har Mistras styrelse beslutat att tilldela programmet forskningsmedel för en andra fas. Mistra InfraMaint får upp till 54 MSEK över en kommande femårsperiod (2023–2028). Utvärderingspanelen framhåller att programmet i sin första fas har nått sina mål, särskilt kombinationen av samhällsnytta och tillämpade vetenskapliga resultat. Panelen lyfte även kontakten mellan akademiska och tekniska intressenter inom programmet som en framgångsfaktor, samt den betydande mängden aktiviteter som har initierats för att sprida kunskap och resultat.

– Underhåll av infrastruktur är onekligen ett viktigt område som berör alla i samhället, men också ett område som förutsätts fungera och därmed tenderar att bli eftersatt. Programmet konstaterar själva att det finns en övergripande utmaning i att säkra och höja organisationernas kapacitet för underhåll och reinvestering samt att gå från rutinbaserat underhåll till ett informationbaserat, säger Malin Lindgren, programansvarig Mistra.

Programmet bygger ny kompetens

Då kompetensbehoven gällande underhåll av infrastruktur är stora har Mistra InfraMaint satsat stort på kunskapsförmedling. Programmet erbjuder en stor kunskapsbank av så kallat mikrolärande, korta filmer om bland annat standarder, direktiv och forskningsresultat. Under hösten 2022 startades också ett samverkansprojekt med fokus på planering av underhåll inom VA med syfte att bygga kompetens och stärka samarbetsmöjligheter mellan organisationer inom programmet. För att bygga broar mellan akademi och kommuner som genererar tillämpbar forskning baserad på verklighetens utmaningar har Mistra InfraMaint också initierat kommundoktorander – industridoktorander direkt anställda av den kommunala organisationen.

– I vårt program bygger vi upp ett nytt forskningsområde och det känns som vi har haft en bra start och vill gärna fortsätta det arbetet. Därför är vi glada för att vi får fortsatt förtroende att jobba med denna stora och viktiga fråga. I denna andra fas kommer vi att arbeta med allt som har varit lyckosamt under den första fasen, men även utveckla programmet för att bättre tackla identifierade samhällsutmaningar. Exempelvis kommer vi jobba mycket för att stärka kommunernas kapacitet att ta till sig ny teknik och nya arbetssätt. Vi kommer även verka för mer robust och resilient infrastruktur genom att underhållsinsatser inte bara ska ersätta befintliga delar i systemet, utan hela tiden förbättra infrastrukturen och göra den redo för framtida utmaningar, såsom de pågående klimatförändringarna, säger Lars Marklund, programchef Mistra InfraMaint.

I Mistra InfraMaints konsortium ingår förutom RISE, även KTH, Lunds universitet, Chalmers, Linköpings universitet, Mälardalens universitet, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Sweden Water Research, IQ Samhällsbyggnad samt flera kommuner, företag och branschorganisationer.


Källa: Mistra InfraMaint


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se