Facebook


Instagram

Nej till att köra tyngre lastbilar med B-körkort


2021-11-16

Bild: cdz/Pixabay

Transportstyrelsen rekommenderar inte att det införs undantag till att köra tyngre lastbilar som drivs av alternativa bränslen med totalvikt över 3,5 ton med B-körkort. Orsaken är bland annat att det inte går att identifiera vilka fordon som skulle kunna omfattas av undantaget i Körkortsdirektivet.

Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag utrett förutsättningarna för att kunna köra tyngre lastbilar som drivs med alternativ bränslen med B-behörighet.

Elfordon kan vara tyngre än traditionella fossildrivna fordon. Det gör att det krävs högre körkortsbehörighet för att köra exempelvis eldrivna lastbilar med en totalvikt över 3,5 ton.  

Uppdraget har alltså gällt lastbilar med en totalvikt över 3,5 ton men inte över 4,25 ton, och som drivs med el eller andra alternativa bränslen. Det gäller alltså inte husbilar. 

Myndighetens sammanvägda bedömning är att det undantag som finns i Körkortsdirektivet inte kan införas i svensk lag.

För att kunna utnyttja undantaget måste vissa krav vara uppfyllda. Till exempel krävs att man ska kunna kontrollera vissa uppgifter som det alternativa drivsystemets extra vikt och fordonets lastkapacitet i jämförelse med traditionellt fossildrivna fordon av samma storlek.

Men den sortens uppgifter görs inte tillgängliga av tillverkare eller registreras vid typgodkännande i dag.

– Det betyder att varken förare eller polis kan kontrollera om ett fordon uppfyller kraven för undantag, säger Chris Patten, utredare på Transportstyrelsen.

Även om undantaget skulle införlivas ska reglerna för tunga lastbilar ändå följas. Det innebär till exempel att förare ska följa reglerna om kör- och vilotider, krav på färdskrivare, vägarbetstid och lastsäkring med mera.

I stället anser myndigheten att en internationell överenskommelse, till exempel på EU- eller FN-nivå, kan ge bättre förutsättningar för miljövänliga transporter eller nya möjligheter till undantag. 



Källa: Transportstyrelsen


Skriv ut





Värmdö Kommun satsar på hållbar trafik- och infrastrukturmiljö

Värmdö Kommun har tagit fram en kommunövergripande Trafikstrategi för trafikrelaterade frågor för en långsiktigt hållbar vägledning och stöd i...

Läs mer
Zinga
Sedan den 1 januari 2022 utökar Schenker Logistics AB med ytterligare 7 505 kvadratmeter lageryta i Arlandastad (bilden är en genrebild).

Schenker Logistics expanderar i Arlandastad

Sedan den 1 januari 2022 utökar Schenker Logistics AB med ytterligare 7 505 kvadratmeter...

Läs mer
iNFOSPREAD
Thomas Ström, vd, NTEX.

NTEX fortsätter att växa i Europa

NTEX utökar sin närvaro i Europa genom att förvärva transport- och...

Läs mer

Dämpad utveckling för godstransporternas konkurrenskraft

Volvo Lastvagnar lanserar ellastbil med längre räckvidd

Nu är de Sveriges största leverantör av fordonsvätgas

Stängda framdörrar kräver kompensation från regeringen

Postflyget tillbaka på Jönköping Airport



Mest lästa




















HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se