Facebook


Instagram

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn


2023-01-18

En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.
Bild: Göteborgs Hamn AB
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på väg och kör 850-900 containers till alla Sveriges containerhamnar dagligen. De absolut största volymerna går till Göteborgs hamn, och från och med idag sätter åkeriet in två tunga ellastbilar på containerflöden till hamnen – en tredje sätts in under de närmaste veckorna.

– Vi vill inte vara den aktör som ser på när omställningen sker – vi vill vara i främsta led och vi ser också att våra kunder efterfrågar hållbara transporter i allt större utsträckning. Utifrån det var detta ett ganska enkelt beslut att ta, säger Johan Söderström, marknadschef på Skaraslätten Transport.


Klimatsmart – men en ekonomisk utmaning
Även om eldrift är ett överlägset alternativ vad gäller CO2-avtryck, så är det inte en investering som tas utan noggrann planering. Ellastbilar har andra egenskaper och är förhållandevis dyra i jämförelse sina fossila motsvarigheter.

– Ekonomiskt så är det utmanande och det är en investering som tar längre tid att räkna hem. De kunder som vill använda våra ellastbilar för sina transportbehov behöver därför skriva längre avtal med oss, vilket är något vi möter en förståelse för. Man är beredd att lyfta blicken och tänka lite utanför boxen, säger Johan Söderström.

De nya fordonen har förstås också sina begränsningar vad gäller räckvidd. Det kräver att man hittar rätt flöden och transportmönster, nära lättillgänglig laddinfrastruktur. Nattetid kommer fordonen att laddas i hamnens fordonsterminal som driftas av Logent Ports & Terminals.

I Göteborgs hamn finns också publik laddning tillgänglig mitt i hamnen redan idag. Cirkle K:s station vid Vädermotet har sex laddplatser för tung trafik med laddeffekt på 360 kW vardera. Under 2023 kommer ytterligare publika laddplatser att tillkomma i hamnens centrala delar.

– Det är en trygghet att det finns publik laddning i hamnen där vi kan komplettera vår depåladdning. Vi kommer säkert att behöva toppladda, men i vilken utsträckning är svårt att säga just nu. Det finns bara ett sätt att veta exakt hur det kommer att fungera i praktiken och det är att kasta sig ut. Nu är vi väldigt förväntansfulla och det ska bli jättekul att få visa Göteborg våra nya fordon, säger Johan Söderström.


Startskott för bredare utveckling
Skaraslättens tre ellastbilar är en viktig milstolpe i Göteborgs hamn, men samtidigt bara början på en utveckling som kommer att accelerera under 2023 där fler åkerier och speditörer står redo att sätta in ellastbilar. DFDS är ett exempel som under året sätter in flera av över 120 beställda tunga ellastbilar på flöden i Göteborgs hamn. Det är en snabb utveckling som Göteborgs Hamn AB välkomnar och vill fortsätta understödja enligt hamnens VD Elvir Dzanic.

– Det är väldigt roligt att se omställningen ske här och nu. Från hamnens sida är det viktigt att vi fortsätter att sänka trösklarna för de som vill ställa om för ett mer klimatsmart transportsystem, säger Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn AB.

Under 2021 sjösattes projektet Tranzero Initiative för att öka omställningstakten i transportsektorn, med särskilt fokus på landtransporterna till och från hamnen. Projektet är ett samarbete mellan Göteborgs Hamn AB, Volvokoncernen, Scania och Stena Line. Under 2023 kommer ytterligare laddinfrastruktur för tung trafik att stå klar och två vätgasstationer för tung trafik ska byggas. Redan nu får ellastbilar förtur i flera hamnterminaler och ytterligare Tranzero-initiativ förbereds i hamnen för att öka incitamenten och snabba på omställningen.


Källa: Göteborgs hamn

Tipsa en vän Skriv ut





Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

• Scania börjar producera nästa nivå av batterielektriska lastbilar, med räckvidd och laddkapacitet anpassad för urbana och regionala transportuppdrag
• Det gö...

Läs mer
Zinga
<span>Besök Abkati på en av Europas största lastbilsevenemang och ta del av innovativ belysning från BriodLights.</span>

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Ett rekordår med över 1000 lastbilar väntar Skåne Truckshow i Ljungbyhed, en...

Läs mer
Ulefos
Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö.  

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i...

Läs mer

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer
Hans Larsson, Business Region Göteborg.

Leverantörer till fordonsbranschen i Västra Götaland gör kraftig omställning

De kommande åren förväntas världens elektriska fordonsflotta mångdubblas...

Läs mer
Timmerlastbil i Hällesjö.

Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland

Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö...

Läs mer


Stort intresse för Scanias regionala elektriska lastbilar

Scania introducerade elektriska lastbilar för regionala transporter i juni 2022. Antalet...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se