Facebook


Instagram

Scania möter ökat intresse med breddat gaserbjudande


2022-05-13

Bild: Scania

Scania är en stor aktör även inom segmentet tunga lastbilar med gasmotorer. Det nuvarande läget, med växande infrastruktur och ökad tillgång till biometan, skapar större efterfrågan, speciellt beträffande dragbilar i fjärrdrift och då med krav på den typ av räckviddssiffror man normalt sett enbart förknippar med diesel­fordon. Scania breddar nu sitt erbjudande med flera nya LBG och CBG-tank­lösningar som väsentligt förlänger körsträckorna. Fordon med de nya lös­ningarna premiärvisas på den italienska mässan ”Transpotec” i mitten av maj.

– Scania har jobbat oförtrutet med att informera om potentialen för gas och erbjuda kunderna biometanlösningar, säger Stefan Dorski, Senior Vice President och chef för Scania Trucks. Med de här tilläggen plussar vi inte bara på räckvidden utan även den potentiella kundgruppen, vilket är värdefullt eftersom lastbilar för biometan är avgör­ande för att kunna möta kraven på fossilfria transporter på kort och medellång sikt.

Infrastrukturen när det handlar om tankstationer för flytande biometan och andra typer av gasbränslen har definitivt nått en kritisk massa, och då inte enbart i Europa. Genom att addera ett antal tanklösningar till det befintliga utbudet visar Scania sitt tydliga stöd för förnyelsebara bränslen som en viktig komponent i skiftet till ett hållbart transportsystem.

Gasfordon blir allt populärare runt om i Europa, men marknader som Spanien, Italien, Frankrike, Tyskland samt Öst- och Centraleuropa ligger i täten. Kunderna har noterat alla de fördelar de kan få med Scanias gasfordon, som lägre driftskostnader i kombi­nation med starkt reducerade CO2-utsläpp när de kör på biometan (LBG eller CBG).

Gasfordon utgör också en hörnsten i Scanias arbete med att uppfylla sina egna Science Based Targets: företaget har åtagit sig att nå vetenskapligt baserade mål som bland annat handlar om att reducera utsläppen från användningen av de egna produkterna med 20% till 2025 (med 2015 som basår).

– Genom att vi utökar tankkapaciteten för en rad olika slags applikationer kommer vi åt det som brukade vara en Akilleshäl för en del presumtiva kunder, säger Stefan Dorski. Vårt utökade tanksortiment i kombination med ökad modularitet beträffande chassi­lay­outen gör, tillsammans med många nya tankställen, att framtiden nu ser ljus ut för gasorienterade kunder. Och deras eventuella räckviddsångest kan nu definitivt läggas på hyllan.


Källa: Scania

Tipsa en vn Skriv ut





Nordic Mobility Expo lanserar nytt fokusområde: e-Automotive – framtidens elektrifierade fordon i centrum

Elektrifieringen av fordonsflottan är en av de största omställningarna inom transport och mobilitet. För att möta det ökade intresset lanserar Nordic Mobility Expo nu...

Läs mer
Zinga
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt...

Läs mer
Ulefos
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska...

Läs mer

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se