Facebook


Instagram

Scania möter ökat intresse med breddat gaserbjudande


2022-05-13

Bild: Scania

Scania är en stor aktör även inom segmentet tunga lastbilar med gasmotorer. Det nuvarande läget, med växande infrastruktur och ökad tillgång till biometan, skapar större efterfrågan, speciellt beträffande dragbilar i fjärrdrift och då med krav på den typ av räckviddssiffror man normalt sett enbart förknippar med diesel­fordon. Scania breddar nu sitt erbjudande med flera nya LBG och CBG-tank­lösningar som väsentligt förlänger körsträckorna. Fordon med de nya lös­ningarna premiärvisas på den italienska mässan ”Transpotec” i mitten av maj.

– Scania har jobbat oförtrutet med att informera om potentialen för gas och erbjuda kunderna biometanlösningar, säger Stefan Dorski, Senior Vice President och chef för Scania Trucks. Med de här tilläggen plussar vi inte bara på räckvidden utan även den potentiella kundgruppen, vilket är värdefullt eftersom lastbilar för biometan är avgör­ande för att kunna möta kraven på fossilfria transporter på kort och medellång sikt.

Infrastrukturen när det handlar om tankstationer för flytande biometan och andra typer av gasbränslen har definitivt nått en kritisk massa, och då inte enbart i Europa. Genom att addera ett antal tanklösningar till det befintliga utbudet visar Scania sitt tydliga stöd för förnyelsebara bränslen som en viktig komponent i skiftet till ett hållbart transportsystem.

Gasfordon blir allt populärare runt om i Europa, men marknader som Spanien, Italien, Frankrike, Tyskland samt Öst- och Centraleuropa ligger i täten. Kunderna har noterat alla de fördelar de kan få med Scanias gasfordon, som lägre driftskostnader i kombi­nation med starkt reducerade CO2-utsläpp när de kör på biometan (LBG eller CBG).

Gasfordon utgör också en hörnsten i Scanias arbete med att uppfylla sina egna Science Based Targets: företaget har åtagit sig att nå vetenskapligt baserade mål som bland annat handlar om att reducera utsläppen från användningen av de egna produkterna med 20% till 2025 (med 2015 som basår).

– Genom att vi utökar tankkapaciteten för en rad olika slags applikationer kommer vi åt det som brukade vara en Akilleshäl för en del presumtiva kunder, säger Stefan Dorski. Vårt utökade tanksortiment i kombination med ökad modularitet beträffande chassi­lay­outen gör, tillsammans med många nya tankställen, att framtiden nu ser ljus ut för gasorienterade kunder. Och deras eventuella räckviddsångest kan nu definitivt läggas på hyllan.


Källa: Scania

Skriv ut



Godsservice i Dalarna har köpt en helelektrisk distributionsbil medan DB Schenker investerat i en snabbladdare. Åkeriet har sedan tidigare en elhybrid i sin fordonsflotta.
Godsservice i Dalarna har köpt en helelektrisk distributionsbil medan DB Schenker investerat i en snabbladdare. Åkeriet har sedan tidigare en elhybrid i sin fordonsflotta.

DB Schenker banar väg för snabbladdade eltransporter i Dalarna

DB Schenker i Borlänge och samarbetsåkeriet Godsservice i Dalarna sätter ribban för framtidens transporter. Åkeriet har köpt regionens första helelektriska...

Läs mer
Zinga


Volvo Lastvagnar startar batterifabrik i Belgien

Volvo Lastvagnar startar sin första fabrik för montering av batterier. Fabriken ligger i...

Läs mer
iNFOSPREAD
Fartyget kommer att trafikera Ekornes egen hamn, Ikornnes, och hamnen i Ålesund, som servar de största sjöfraktshamnarna i Europa.

Världens första självkörande och helelektriska feeder till Norge

DB Schenker planerar att sjösätta en autonom och utsläppsfri feeder (mindre fartyg...

Läs mer

Nästan hälften av alla tunga fordon kör överlastade

Samverkansprojekt mellan skola och bransch ska säkra framtidens arbetskraft

Ny tågpendel mellan APM Terminals Gothenburg och Umeå

Scania möter ökat intresse med breddat gaserbjudande

Lägre hastigheter minskar stressen för chaufförerna



Mest lästa












gardenor
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se