Facebook


Instagram

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott


2023-01-24

Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.
Bild: eLife Nordic AB
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott. Det är slutsatserna som många drar efter eComExpo Summit i Göteborg i december.
– Vi behöver inte fler möten. Vi behöver ta upp våra verktyg och börja använda dem, sa Energimyndighetens Generaldirektör Robert Andrén.

Även om inte alla tekniska lösningar för att göra transportbranschen fossilfri är på plats, så är tillräckligt många det. Det viktiga är att gräva där man står och inte vänta på att något ännu bättre och smartare ska komma.

Det var konsensus efter energi- och transportkonferensen eComExpo Summit som hölls i Göteborg i december. Här hade näringsliv och forskning samlats för att diskutera vad som behövs för att få fart på omställningen. Svaret var positivare än de flesta hade räknat med.

Tekniken och kapital finns. De stora hindren handlar mer om ”pennstreck” och vilja än om ingenjörskonst och pengar.

– Vi kan lösa det här. Tekniken finns, kompetens finns. Det är viljan och modet som krävs, sa Rambölls VD, Anette Seger.

Energimyndighetens Generaldirektör Robert Andrén är en av de som menar att det pågår väldigt mycket positivt som hamnar i skuggan av tråkigheter.

– Pandemin visade att vi är beredda att snabbt förändra vårt beteende om det krävs. Vänta inte på optimala lösningar – börja nu!

Även om tekniken finns så är dock ett problem att svenska myndigheter inte är tillräckligt samordnade för att Sveriges klimatmål ska kunna nås. Det sa Klimatpolitiska Rådets kanslichef Ola Alterå.

– Färdplaner finns för respektive bransch och målen är tydliga, men helikopterperspektivet saknas och möjliga synergier förbises. Detta gäller särskilt på transportområdet.

Ändå hävdade Ola Alterå att Sverige nått alla delmål för klimatet som satts upp hittills.
– Det har varit enklare än vi trodde och det har varit billigare och gått snabbare än vi trodde.

En sak som togs upp var att diskussionen hittills oftast varit begränsad till vägtransporter och elektrifiering. Både flyg, persontransporter och sjöfart måste in i bilden. Liksom elektrobränslen och avancerade biobränslen.
– Det var som om ”hur ska vi hinna” ersattes av ”vem blir först”, säger Anna Fägersten som är ansvarig för eComExpo som arrangerade konferensen.

– Vi har tagit till oss mycket och i Stockholm i september gör vi eComExpo till den första mässan i landet som tar med allt det man efterlyste. Från el-lastbilar til vätgasdrivna flygplan och segelfartyg. Och massor av kloka människor!
– Alla ska kunna hitta allt på ett enda ställe och sedan gå hem och jobba.


Källa: eLife Nordic AB

Tipsa en vn Skriv ut



Kross- och grusprodukter körs i släpet.
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska klimatavtrycket från ballasttransporter. Tillsammans med vår transportpartner Märsta Fö...

Läs mer
Zinga
På uppdrag av Gävle kommun ska Svevia sanera den förorenade marken vid det tidigare Kopparfors sågverk i Norrsundet.  

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

På uppdrag av Gävle kommun ska Svevia sanera den förorenade marken vid det tidigare...

Läs mer
Ulefos
Del av industrispåret i Kristinehamn. 

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Under sommaren 2025 genomför Kristinehamns kommun en omfattande upprustning av...

Läs mer

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se