Facebook


Instagram

Världens första självkörande och helelektriska feeder till Norge


2022-05-18

Fartyget kommer att trafikera Ekornes egen hamn, Ikornnes, och hamnen i Ålesund, som servar de största sjöfraktshamnarna i Europa.
Bild: Naval Dynamics
Fartyget kommer att trafikera Ekornes egen hamn, Ikornnes, och hamnen i Ålesund, som servar de största sjöfraktshamnarna i Europa.

DB Schenker planerar att sjösätta en autonom och utsläppsfri feeder (mindre fartyg som distribuerar last kortare sträckor mellan hamnar) för Ekornes ASA i Norge. Det 50 meter långa, helelektriska fartyget har en unik konstruktion som gör det till det första i sitt slag i världen.

Projektet drivs av DB Schenker, möbeljätten Ekornes, fartygstillverkarna Naval Dynamics, KONGSBERG och Massterly. Feedern använder Naval Dynamics 'NDS AutoBarge 250-koncept som har utvecklats i samarbete med KONGSBERG och Massterly.


Självkörande och helelektrisk
Den nya feedern är helt autonom, självkörande med andra ord, samt helelektrisk, vilket gör lösningen mer hållbar och kostnadseffektiv. Fartyget kommer att trafikera Ekornes egen hamn, Ikornnes, och hamnen i Ålesund, som servar de största sjöfraktshamnarna i Europa. Den 43 km (23 sjömil) långa turen kommer att klaras av inom tre timmar, med en hastighet på 7,7 knop och en lastvikt på 300 dödviktston (DWT, deadweight tonnage).

Feedern är obemannad men övervakas och kontrolleras av navigatörer och mariningenjörer vid Massterlys Remote Operation Center (ROC). Det här är en unik och spännande lösning som kommer revolutionera sjöfrakten ytterligare.

– Vi är väldigt glada över att stärka vår relation med vår kund Ekornes ytterligare. Detta helt unika projekt är ännu en milstolpe i resan mot grönare leveranskedjor, och passar perfekt in i vår övergripande hållbarhetsstrategi för sjöfrakten, säger Knut Eriksmoen, vd DB Schenker i Norge.

– Vi arbetar kontinuerligt mot vårt mål att bli världens ledande tillverkare av hållbara premiummöbler. Detta projekt gör att vi kommer uppfylla våra hållbarhetsmål tack vare att vi använder oss av marknadens mest innovativa teknik. Att använda den autonoma och helelektriska feedern för direktupphämtning vid vår egen brygga i Ikornnes, innebär att vi minskar vårt totala koldioxidavtryck rejält. Vi kommer även få bättre kontroll över, och större flexibilitet i, vår egen logistik, säger Roger Lunde, vd Ekornes AS.


Källa: DB Schenker

Tipsa en vn Skriv ut





Nordic Mobility Expo lanserar nytt fokusområde: e-Automotive – framtidens elektrifierade fordon i centrum

Elektrifieringen av fordonsflottan är en av de största omställningarna inom transport och mobilitet. För att möta det ökade intresset lanserar Nordic Mobility Expo nu...

Läs mer
Zinga
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt...

Läs mer
Ulefos
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska...

Läs mer

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se