Facebook


Instagram

Världens första självkörande och helelektriska feeder till Norge


2022-05-18

Fartyget kommer att trafikera Ekornes egen hamn, Ikornnes, och hamnen i Ålesund, som servar de största sjöfraktshamnarna i Europa.
Bild: Naval Dynamics
Fartyget kommer att trafikera Ekornes egen hamn, Ikornnes, och hamnen i Ålesund, som servar de största sjöfraktshamnarna i Europa.

DB Schenker planerar att sjösätta en autonom och utsläppsfri feeder (mindre fartyg som distribuerar last kortare sträckor mellan hamnar) för Ekornes ASA i Norge. Det 50 meter långa, helelektriska fartyget har en unik konstruktion som gör det till det första i sitt slag i världen.

Projektet drivs av DB Schenker, möbeljätten Ekornes, fartygstillverkarna Naval Dynamics, KONGSBERG och Massterly. Feedern använder Naval Dynamics 'NDS AutoBarge 250-koncept som har utvecklats i samarbete med KONGSBERG och Massterly.


Självkörande och helelektrisk
Den nya feedern är helt autonom, självkörande med andra ord, samt helelektrisk, vilket gör lösningen mer hållbar och kostnadseffektiv. Fartyget kommer att trafikera Ekornes egen hamn, Ikornnes, och hamnen i Ålesund, som servar de största sjöfraktshamnarna i Europa. Den 43 km (23 sjömil) långa turen kommer att klaras av inom tre timmar, med en hastighet på 7,7 knop och en lastvikt på 300 dödviktston (DWT, deadweight tonnage).

Feedern är obemannad men övervakas och kontrolleras av navigatörer och mariningenjörer vid Massterlys Remote Operation Center (ROC). Det här är en unik och spännande lösning som kommer revolutionera sjöfrakten ytterligare.

– Vi är väldigt glada över att stärka vår relation med vår kund Ekornes ytterligare. Detta helt unika projekt är ännu en milstolpe i resan mot grönare leveranskedjor, och passar perfekt in i vår övergripande hållbarhetsstrategi för sjöfrakten, säger Knut Eriksmoen, vd DB Schenker i Norge.

– Vi arbetar kontinuerligt mot vårt mål att bli världens ledande tillverkare av hållbara premiummöbler. Detta projekt gör att vi kommer uppfylla våra hållbarhetsmål tack vare att vi använder oss av marknadens mest innovativa teknik. Att använda den autonoma och helelektriska feedern för direktupphämtning vid vår egen brygga i Ikornnes, innebär att vi minskar vårt totala koldioxidavtryck rejält. Vi kommer även få bättre kontroll över, och större flexibilitet i, vår egen logistik, säger Roger Lunde, vd Ekornes AS.


Källa: DB Schenker

Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se