Facebook


Instagram

Världens första självkörande och helelektriska feeder till Norge


2022-05-18

Fartyget kommer att trafikera Ekornes egen hamn, Ikornnes, och hamnen i Ålesund, som servar de största sjöfraktshamnarna i Europa.
Bild: Naval Dynamics
Fartyget kommer att trafikera Ekornes egen hamn, Ikornnes, och hamnen i Ålesund, som servar de största sjöfraktshamnarna i Europa.

DB Schenker planerar att sjösätta en autonom och utsläppsfri feeder (mindre fartyg som distribuerar last kortare sträckor mellan hamnar) för Ekornes ASA i Norge. Det 50 meter långa, helelektriska fartyget har en unik konstruktion som gör det till det första i sitt slag i världen.

Projektet drivs av DB Schenker, möbeljätten Ekornes, fartygstillverkarna Naval Dynamics, KONGSBERG och Massterly. Feedern använder Naval Dynamics 'NDS AutoBarge 250-koncept som har utvecklats i samarbete med KONGSBERG och Massterly.


Självkörande och helelektrisk
Den nya feedern är helt autonom, självkörande med andra ord, samt helelektrisk, vilket gör lösningen mer hållbar och kostnadseffektiv. Fartyget kommer att trafikera Ekornes egen hamn, Ikornnes, och hamnen i Ålesund, som servar de största sjöfraktshamnarna i Europa. Den 43 km (23 sjömil) långa turen kommer att klaras av inom tre timmar, med en hastighet på 7,7 knop och en lastvikt på 300 dödviktston (DWT, deadweight tonnage).

Feedern är obemannad men övervakas och kontrolleras av navigatörer och mariningenjörer vid Massterlys Remote Operation Center (ROC). Det här är en unik och spännande lösning som kommer revolutionera sjöfrakten ytterligare.

– Vi är väldigt glada över att stärka vår relation med vår kund Ekornes ytterligare. Detta helt unika projekt är ännu en milstolpe i resan mot grönare leveranskedjor, och passar perfekt in i vår övergripande hållbarhetsstrategi för sjöfrakten, säger Knut Eriksmoen, vd DB Schenker i Norge.

– Vi arbetar kontinuerligt mot vårt mål att bli världens ledande tillverkare av hållbara premiummöbler. Detta projekt gör att vi kommer uppfylla våra hållbarhetsmål tack vare att vi använder oss av marknadens mest innovativa teknik. Att använda den autonoma och helelektriska feedern för direktupphämtning vid vår egen brygga i Ikornnes, innebär att vi minskar vårt totala koldioxidavtryck rejält. Vi kommer även få bättre kontroll över, och större flexibilitet i, vår egen logistik, säger Roger Lunde, vd Ekornes AS.


Källa: DB Schenker

Skriv ut



Resandet med kollektivtrafiken börjar närma sig nivåerna innan pandemin.
Resandet med kollektivtrafiken börjar närma sig nivåerna innan pandemin.

Stark återhämtning för kollektivtrafiken i Västsverige

Resandet med kollektivtrafiken ökar stadigt sedan restriktionerna släppte i mitten av februari och börjar närma sig nivåerna innan pandemin. Det visar en färsk rapport...

Läs mer
Zinga
I sommar får Roslagsbanans resenärer åka buss medan SL bygger en planskild korsning vid Frescati (bilden) och ännu en i Enebyberg.

Buss i stället för tåg i sommar när SL gör Roslagsbanan ännu säkrare

Från midsommar och fram till 13 augusti ersätter SL tågtrafiken på...

Läs mer
iNFOSPREAD
Joacim Jäger, vd på Börjessons Lastbilar, Jessica Björkquist, ansvarig e-mobility Scania Sverige, och Eva Kvist Östgren, ABB, var med vid invigningen.

Första publika laddstationen för tunga elfordon är igång

Onsdagen den 8 juni lanserade Börjessons Lastbilar den första publika laddstationen...

Läs mer

Storsatsning på intermodal trafik ska dubbla Green Cargos volymer

Här är busslinjerna som elektrifieras i sommar

Nya generationens DAF når milstolpen med 10 000 tillverkade lastbilar

Regeringen beslutar om stöd till kollektivtrafiken

Snabbare elektrifiering genom samspel, differentierade priser och höjd kunskap



Mest lästa












gardenor
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se