Facebook


Instagram

Volvo Bussar lanserar nytt globalt erbjudande inom elektromobilitet


2021-09-30

Bild: Volvo

Volvo Bussar utökar erbjudandet inom elektromobilitet till att nu omfatta marknader över hela världen. Med lanseringen av det nya elchassit Volvo BZL Electric erbjuder Volvo Bussar en stabil plattform för hållbar och effektiv kollektivtrafik för städer världen över, och samtidigt en produkt som garanterar pålitlig drift och lönsamhet för kunderna.

– Vi vill vara ledande i branschens omställning till en mer hållbar framtid. Med lanseringen av nya Volvo BZL Electric är ambitionen att erbjuda världens mest ansvarsfulla elbussystem. Det gör vi genom att fokusera på hållbarhet, säkerhet och pålitlighet, säger Anna Westerberg, VD för Volvo Bussar.

Den globala efterfrågan på elektromobilitetslösningar inom kollektivtrafiken växer och Volvo Bussar räknar med en snabb tillväxt de kommande åren.

– Med nya Volvo BZL Electric erbjuder vi en global plattform för ren, tyst och energieffektiv kollektivtrafik. Det gör att vi kan möta den växande efterfrågan på de viktiga marknader som är redo för ett skifte till elektromobilitet, säger Anna Westerberg.


Strävan mot cirkularitet
Att ta ansvar för miljön är djupt rotat inom Volvo, och hållbarhet, minskade koldioxidutsläpp och lägre buller är viktigt. Men Volvo Bussar tar ett större grepp än så.

– Vi har ett livscykelperspektiv och tar ansvar för miljöbelastningen av våra produkter, från vaggan till graven. Det betyder att vi säkerställer att material, tillverkning, verksamhet och återvinning möter de högsta miljökraven, säger Anna Westerberg.

Cirkularitet är en annan prioriterad fråga för Volvo Bussar. Nya Volvo BZL Electric är utvecklad för att vara 90 procent återvinningsbar.


Pålitlighet, effektivitet och säkerhet från Volvo
Volvo Bussar har lång erfarenhet av olika elektromobilitetslösningar, ofta i nära samarbeten med operatörer världen över. Nya Volvo BZL Electric är konstruerad för att kunna användas både som singeldäckare och dubbeldäckare.

– Nya Volvo BZL Electric bygger på beprövade och framgångsrika teknologier som vi redan implementerat i Europa. Alla chassi- och drivlinekomponenter är utvecklade och tillverkade av Volvo. För att säkerställa premiumkvaliteten hos våra bussar har vi samarbeten med utvalda karossbyggare världen över, säger Dan Pettersson, Head of International på Volvo Bussar.

En elektrisk buss är alltid en del av ett system. Rutt, frekvens, passagerarkapacitet, laddning och lokala föreskrifter är faktorer som leder till olika lösningar.

– Av erfarenhet vet vi att man behöver jobba nära kunder och partners för att skräddarsy elektromobilitetslösningar för varje stad. Genom vårt globala servicenätverk och våra dedikerade serviceteam säkerställer vi drift och effektivitet hos våra produkter och tjänster, även i det långa perspektivet. I grunden handlar det om att leverera noll oplanerade driftsstopp, säger Dan Pettersson.

Säkerhet är en ledstjärna för Volvo, och nya Volvo BZL Electric möter de högsta europeiska kraven för körsäkerhet, drift och trafiksäkerhet. Det inkluderar Volvo Connect som är Volvo Bussars senaste erbjudande inom uppkopplade tjänster. Med funktioner som Zone Management kan operatören skapa säkerhetszoner där maxhastigheten begränsas, till exempel utanför en skola eller i en bussdepå.


En förstklassig körupplevelse och flexibel laddning
Volvo BZL har en drivlina som är helt och hållet utvecklad av Volvo. Den 200 kW starka elmotorn är kopplad till en tvåstegs automatisk växellåda. Det ökar vridmomentet på hjulen vid låga varv och jämnar ut strömtoppar, vilket minskar elförbrukningen och ökar livslängden på motor och batterier. Drivlinan kan konfigureras med både en och två motorer med en effekt på hela 540 hk. Det gör Volvo BZL extremt stark i uppförsbackar och leder till mjuk och smidig körning.

Volvo BZL är konstruerad för flexibel laddning genom hårdvara och gränssnitt för både snabbladdning längs rutten via OppCharge och CCS-laddning i depå. Volvo Bussar erbjuder också ett energilöfte, vilket innebär att Volvo Bussar garanterar kapaciteten för en överenskommen mängd energi som krävs för rutten.


Fakta Volvo BZL Electric
Längd (mm): 11 815 (singeldäckare), 10 585 (dubbeldäckare).
Drivlina: Elmotor, maxeffekt en/två motorer: 200/400 kW (singeldäckare), 200 kW (dubbeldäckare)
Växellåda: 2-stegad automatiserad manuell växellåda
Laddning: OppCharge, maxeffekt: 300 kW. Combo2/CCS, maxeffekt: 150 kW.
Energilagringskapacitet: upp till 470 (kWh)


Källa: Volvo


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se