Facebook


Instagram

Volvo Bussar lanserar nytt globalt erbjudande inom elektromobilitet


2021-09-30

Bild: Volvo

Volvo Bussar utökar erbjudandet inom elektromobilitet till att nu omfatta marknader över hela världen. Med lanseringen av det nya elchassit Volvo BZL Electric erbjuder Volvo Bussar en stabil plattform för hållbar och effektiv kollektivtrafik för städer världen över, och samtidigt en produkt som garanterar pålitlig drift och lönsamhet för kunderna.

– Vi vill vara ledande i branschens omställning till en mer hållbar framtid. Med lanseringen av nya Volvo BZL Electric är ambitionen att erbjuda världens mest ansvarsfulla elbussystem. Det gör vi genom att fokusera på hållbarhet, säkerhet och pålitlighet, säger Anna Westerberg, VD för Volvo Bussar.

Den globala efterfrågan på elektromobilitetslösningar inom kollektivtrafiken växer och Volvo Bussar räknar med en snabb tillväxt de kommande åren.

– Med nya Volvo BZL Electric erbjuder vi en global plattform för ren, tyst och energieffektiv kollektivtrafik. Det gör att vi kan möta den växande efterfrågan på de viktiga marknader som är redo för ett skifte till elektromobilitet, säger Anna Westerberg.


Strävan mot cirkularitet
Att ta ansvar för miljön är djupt rotat inom Volvo, och hållbarhet, minskade koldioxidutsläpp och lägre buller är viktigt. Men Volvo Bussar tar ett större grepp än så.

– Vi har ett livscykelperspektiv och tar ansvar för miljöbelastningen av våra produkter, från vaggan till graven. Det betyder att vi säkerställer att material, tillverkning, verksamhet och återvinning möter de högsta miljökraven, säger Anna Westerberg.

Cirkularitet är en annan prioriterad fråga för Volvo Bussar. Nya Volvo BZL Electric är utvecklad för att vara 90 procent återvinningsbar.


Pålitlighet, effektivitet och säkerhet från Volvo
Volvo Bussar har lång erfarenhet av olika elektromobilitetslösningar, ofta i nära samarbeten med operatörer världen över. Nya Volvo BZL Electric är konstruerad för att kunna användas både som singeldäckare och dubbeldäckare.

– Nya Volvo BZL Electric bygger på beprövade och framgångsrika teknologier som vi redan implementerat i Europa. Alla chassi- och drivlinekomponenter är utvecklade och tillverkade av Volvo. För att säkerställa premiumkvaliteten hos våra bussar har vi samarbeten med utvalda karossbyggare världen över, säger Dan Pettersson, Head of International på Volvo Bussar.

En elektrisk buss är alltid en del av ett system. Rutt, frekvens, passagerarkapacitet, laddning och lokala föreskrifter är faktorer som leder till olika lösningar.

– Av erfarenhet vet vi att man behöver jobba nära kunder och partners för att skräddarsy elektromobilitetslösningar för varje stad. Genom vårt globala servicenätverk och våra dedikerade serviceteam säkerställer vi drift och effektivitet hos våra produkter och tjänster, även i det långa perspektivet. I grunden handlar det om att leverera noll oplanerade driftsstopp, säger Dan Pettersson.

Säkerhet är en ledstjärna för Volvo, och nya Volvo BZL Electric möter de högsta europeiska kraven för körsäkerhet, drift och trafiksäkerhet. Det inkluderar Volvo Connect som är Volvo Bussars senaste erbjudande inom uppkopplade tjänster. Med funktioner som Zone Management kan operatören skapa säkerhetszoner där maxhastigheten begränsas, till exempel utanför en skola eller i en bussdepå.


En förstklassig körupplevelse och flexibel laddning
Volvo BZL har en drivlina som är helt och hållet utvecklad av Volvo. Den 200 kW starka elmotorn är kopplad till en tvåstegs automatisk växellåda. Det ökar vridmomentet på hjulen vid låga varv och jämnar ut strömtoppar, vilket minskar elförbrukningen och ökar livslängden på motor och batterier. Drivlinan kan konfigureras med både en och två motorer med en effekt på hela 540 hk. Det gör Volvo BZL extremt stark i uppförsbackar och leder till mjuk och smidig körning.

Volvo BZL är konstruerad för flexibel laddning genom hårdvara och gränssnitt för både snabbladdning längs rutten via OppCharge och CCS-laddning i depå. Volvo Bussar erbjuder också ett energilöfte, vilket innebär att Volvo Bussar garanterar kapaciteten för en överenskommen mängd energi som krävs för rutten.


Fakta Volvo BZL Electric
Längd (mm): 11 815 (singeldäckare), 10 585 (dubbeldäckare).
Drivlina: Elmotor, maxeffekt en/två motorer: 200/400 kW (singeldäckare), 200 kW (dubbeldäckare)
Växellåda: 2-stegad automatiserad manuell växellåda
Laddning: OppCharge, maxeffekt: 300 kW. Combo2/CCS, maxeffekt: 150 kW.
Energilagringskapacitet: upp till 470 (kWh)


Källa: Volvo


Tipsa en vn Skriv ut





Nordic Mobility Expo lanserar nytt fokusområde: e-Automotive – framtidens elektrifierade fordon i centrum

Elektrifieringen av fordonsflottan är en av de största omställningarna inom transport och mobilitet. För att möta det ökade intresset lanserar Nordic Mobility Expo nu...

Läs mer
Zinga
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt...

Läs mer
Ulefos
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska...

Läs mer

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se