Facebook


Instagram

Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX


2023-02-13

Bild:Fotograf: Volvo Trucks

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den eldrivna lastbilen är det senaste resultatet av ett avtal som tecknades mellan Volvo och CEMEX 2021, avseende ett globalt samarbete inom elektrifieringslösningar för att uppnå minskade koldioxidutsläpp och förbättrad produktivitet.

Volvo har levererat den första eldrivna betonglastbilen, en Volvo FMX Electric, till CEMEX i Tyskland.

Den elektriska lastbilen, en Volvo FMX Electric, överlämnades vid ett event i Berlin i Tyskland igår. Ellastbilen kan utföra en hel dags arbete, med endast en kortare laddpaus under dagen. Lastbilen ska användas vid en produktionsanläggning för betong i Berlin med start denna månad. Elektrifiering av betonglastbilar är utmanande på grund av tunga laster och krav på hög tillgänglighet. I takt med att eldrivna, tunga transporter successivt ökar, arbetar Volvo Lastvagnar och CEMEX med att utveckla och skala de tekniker som behövs för att införa utsläppsfria transporter också i den krävande byggbranschen.

– Vi är väldigt glada över att ta det här viktiga steget i samarbetet med CEMEX. Båda våra företag har förbundit sig till ambitiösa hållbarhetsmål och samarbete är vägen att nå dit. Vi ska jobba tillsammans för att införa utsläppsfria transporter i byggbranschen. Förutom att våra eldrivna lastbilar är utsläppsfria är de också tysta, vilket innebär en bättre miljö såväl för de som arbetar på byggarbetsplatser som för alla boende i närheten, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.

– CEMEX har åtagit sig att bli ett netto-noll företag vad gäller koldioxidutsläpp, och innovation och samarbete är kärnan i att nå dit, säger Fernando A. González, VD för CEMEX.
– Vårt partnerskap med Volvo har stor potential att bidra till att minska koldioxidutsläppen i vår verksamhet. Att ta vår första helelektriska betongbil i trafik är ett viktigt steg i den riktningen.

CEMEX och Volvo är medgrundare av ”First Movers Coalition”, ett samarbete mellan World Economic Forum och USA:s särskilda presidentsändebud för klimatet John Kerry, som syftar till att driva upp efterfrågan på teknik med låga koldioxidutsläpp. Volvo Lastvagnar och CEMEX har åtagit sig att nå sina ambitiösa hållbarhetsmål och att bidra till att minska koldioxidutsläppen globalt.

Volvo Lastvagnar har det mest kompletta programmet av eldrivna lastbilar i den globala lastbilsindustrin, med fordon som kan köras med en totalvikt på upp till 50 ton, och som täcker allt från stadsdistribution och sophantering, till stadsnära och regionala transporter. Volvo är marknadsledare inom tunga ellastbilar ((≥ 16 ton) i Europa och USA. Företagets mål är att hälften av de nya lastbilar som säljs 2030 ska vara vara elektriska. Volvo Lastvagnar har åtagit sig att uppnå nettonoll växthusgasutsläpp i värdekedjan senast 2040.

CEMEX är ett globalt byggmaterialföretag som erbjuder cement, färdigblandad betong, ballastmaterial och lösningar för städer.

Fakta Volvo FMX Electric betongblandare:
Elektrisk drivlina: 2 motorer, effekt 330 kW
Batterier: 4 batterier, 360 kWh
Påbyggnaden drivs av ett hydraulsystem som får sin kraft från ett elektriskt fordonsbatteri
Växellåda: I-Shift
Hjulbas: 4.100 mm
Påbyggnad: Betongblandare, 9m³


För mer information, kontakta:
Jan Strandhede, presschef Volvo Lastvagnars huvudkontor
031-323 3715, 0765-533715
jan.strandhede@volvo.com

Volvo Lastvagnar erbjuder kompletta transportlösningar och ett produkterbjudande med medeltunga till tunga lastbilar för kunder med höga krav. Stöd till kunderna säkras via ett globalt nätverk av återförsäljare med 2 200 serviceställen i över 130 länder. Volvos lastbilar monteras i 12 olika länder och under 2022 levererades cirka 145 000 Volvolastbilar globalt. Volvo Lastvagnars verksamhet bygger på kärnvärdena kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön.

Volvo Lastvagnar är en del av Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner samt marin- och industrimotorer. Koncernen tillhandahåller dessutom helhetslösningar för finansiering och service.

Källa: Volvo Lastvagnar 

 

Tipsa en vn Skriv ut





Nordic Mobility Expo lanserar nytt fokusområde: e-Automotive – framtidens elektrifierade fordon i centrum

Elektrifieringen av fordonsflottan är en av de största omställningarna inom transport och mobilitet. För att möta det ökade intresset lanserar Nordic Mobility Expo nu...

Läs mer
Zinga
DB Cargo Full Load Solutions fraktar kakel från Italien till Skandinavien på ett både kostnadseffektivt och hållbart sätt.

DB Cargo Full Load Solutions optimerar returflöden för hållbara kakeltransporter

DB Cargo Full Load Solutions erbjuder ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt...

Läs mer
Ulefos
Kross- och grusprodukter körs i släpet.

Heidelberg Materials och Märsta Förenade i gemensamt pilotprojekt – eldrivna grus- och krosstransporter i dubbelskift

Heidelberg Materials Ballast Sverige tar ett nytt steg i arbetet för att minska...

Läs mer

Svevia sanerar mark vid gamla sågverket i Norrsundet

Kristinehamn rustar upp Industrispåret för framtidens transporter

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se