Facebook


Instagram

Utan tåget lyfter inte flyget – nytt avtal mellan AFAB och Green Cargo


2021-09-17

Bild: Green Cargo

Efter ett långt och lyckat samarbete på 15 år mellan A Flygbränslehantering (AFAB) och Green Cargo AB skriver parterna nytt avtal på ytterligare drygt fem år. Kommunikation, flexibilitet och hög kvalitet på punktlighet väger tyngst i det hållbara logistikupplägget. Järnvägstransporterna har sedan samarbetet inleddes ersatt cirka 210 000 lastbilar och AFAB har minskat sina utsläpp med 98 procent och sammanlagt 76 000 ton koldioxid.

Flygbränsletransporterna på järnväg går mellan Gävle Hamn och Brista lossningsstation utanför Arlanda. Under dessa 15 år har Green Cargo kört drygt 8 271 000 ton flygbränsle i nästan 130 000 vagnar och 7 600 tåg. Järnvägstransporter innebär färre lastbilstransporter, som minskar slitage och partikelutsläpp, och bidrar till höjd trafiksäkerhet på vägarna.

Volymerna med flygbränsle har tidigare ökat genom åren och Green Cargo har kört mellan 10-15 tåg i veckan. Men när pandemin slog till 2020 minskade behovet av flygbränsle drastiskt och systemtågen minskade till ett tåg i veckan. Resande har ökat igen, men det är en oviss framtid. Tillsammans har AFAB och Green Cargo under det senaste år arbetat intensivt med att hitta lösningar för ett nytt logistikupplägg som passar den nya verkligheten.

– Vi är mycket nöjda med personalens höga mått på kvalitet och engagemang. Det rullar på som tåget, alla tider på dygnet. Green Cargo har ett vinnande koncept med leveranssäkerhet som är svår att konkurrera med när det gäller en transport i den här digniteten. Vi ser framemot ytterligare 5 år tillsammans med Green Cargo, säger Bengt Westman, vd på AFAB.

Tillsammans har parterna byggt en stabil lösning för ett långsiktigt samarbete. Green Cargo har under alla dessa år levererat en i stort sett hundraprocentig punktlighet med endast en handfull avvikelser på 15 år.

– Viktiga parametrar för avtalet är kommunikation, flexibilitet och hög kvalitet på punktlighet. Vi på Green Cargo vässar nu upp ytterligare för att möta AFABs behov och efterfrågan av bränsle till Arlanda. Det är först nu vi ser en trend på ökat flygresande igen efter pandemin, vilket innebär fler tåg för oss. Vi är glada att AFAB åter valt att samarbeta med oss för en fortsatt stabil och hållbar järnvägslösning, säger Björn Nordh, säljare på Green Cargo.



Källa: Green Cargo


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se