Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Godsterminalen vid centralen flyttar ut till hamnen


2016-10-21

En vanlig vardag trafikeras terminalen av tolv tåg samt 200 lastbilar. Nu står det klart att godsterminalen flyttar ut till hamnen.
En vanlig vardag trafikeras terminalen av tolv tåg samt 200 lastbilar. Nu står det klart att godsterminalen flyttar ut till hamnen.

Godsterminalen vid centralstationen i Göteborg flyttar ut till Göteborgs Hamn. Flytten innebär att Västlänken kan börja byggas.

Vid Gullbergsvass, mitt i centrala Göteborg, finns en kombiterminal där gods lastas om från tåg till lastbil och distribueras ut till företag runt om i regionen.

I början av 2018 måste kombiterminalen flyttas för att underlätta bygget av Västlänken och möjliggöra framtida stadsutveckling. Efter en överenskommelse mellan Göteborgs Stad och Trafikverket står det nu klart att det nya läget blir vid ytterhamnarna på Hisingen.

– Eftersom cirka 70 procent av godset är relaterat till hamnen, Volvo eller övriga verksamheter på Hisingen blir det här ett mycket fördelaktigt läge, säger Arvid Guthed, hamnutvecklingschef på Göteborgs Hamn AB.

Tolv tåg och tvåhundra lastbilar varje dag
En vanlig vardag trafikeras terminalen av tolv tåg samt 200 lastbilar. Förutom inrikes tåg till bland annat Norrland och Stockholm och avgår även tåg till Europa. På ett år byter cirka 70 000 trailers transportslag i kombiterminalen.

– Kombiterminalen i hamnen kommer att ha lika stor kapacitet som den befintliga terminalen vid Gullbergsvass. Omlokaliseringen gör också att tunga lastbilstrafiken flyttar från stadens centrala delar till de stora lederna till och från hamnen. Totalt sett kommer också en större del av transporterna ske med tåg istället för med lastbil, säger Arvid Guthed.

Kombiterminalen i Göteborgs Hamn öppnar i samband med att Gullbergsvass stänger. Nuvarande terminal drivs av Green Cargo. Det är ännu inte klart vem som blir ny operatör efter flytten till hamnen.

Planer även för omlastning av skogsprodukter
Vid Gullbergsvass finns, förutom kombiterminalen, även en omfattande omlastning av till exempel virke och papper som kommer in med tåg till terminalen. Den verksamheten upphör vid centralen den 31 mars 2017.

– Vi har ett antal omlastningsterminaler för skogsprodukter i hamnområdet. Intensivt arbete pågår just nu för att utöka dessa terminalers kapacitet så att volymerna även fortsättningsvis kan omlastas i Göteborg, säger Arvid Guthed.

Cirka 35 personer sysselsätts idag av terminalen i Gullbergsvass.

– Kombiterminalen i Göteborgs Hamn kommer att behöva anställa folk, men jag kan idag inte uttala mig om omfattningen, säger Arvid Guthed.

Öppnar upp för trailertåg
Det nya läget blir i anslutning till hamnens roroterminaler* på Hisingen. Från roroterminalerna fraktas trailers med fartyg till exempelvis England och Belgien.

– Göteborgs Hamn är internationellt känd för att hälften av containertransporterna till och från hamnen sker med järnväg. Med kombiterminalen mitt i hamnen öppnas nya möjligheter att även få över trailertransporterna från lastbil till järnväg, med stora miljövinster till följd, säger Arvid Guthed.

* Roro står för roll on/roll of och innebär gods som rullas på och av fartygen, till exempel trailers. 

Källa: Göteborg Hamn


Tipsa en vn Skriv ut



Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar, hjullastare och grävmaskiner är några av huvudnumren på eComExpo – mässan...

Läs mer
Zinga
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer
Ulefos
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen

Gasums stationer med både LBG (flytande biogas) och LNG (flytande naturgas) bli tillgängliga för OKQ8:s IDS-kunder redan nu i höst. 

OKQ8 samarbetar med Gasum för att minska utsläppen inom tunga transporter

OKQ8 inleder ett strategiskt samarbete med Gasum, en expert inom den nordiska gassektorn och...

Läs mer


Goodyear stöttar transportbolag i samband med lagstiftningen om obligatorisk TPMS-användning

Ny lagstiftning för Tire Pressure Monitoring Systems (TPMS, system för övervakning...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se